...

Duomenų rinkimas: kur nubrėžti ribą?

Verslas

2020.10.12

Autorius: Janis Muchks

Temos: .

Duomenų rinkimas: kur nubrėžti ribą?

M. Bieliūnas Asmeninio albumo nuotr.

Norite informuoti esamus klientus apie naują paslaugą ar siūlomą prekę? Gal sumanėte pasveikinti ilgametį pirkėją su gimimo diena ir pateikti ypatingą pasiūlymą, kurio jis negalės atsisakyti? Iš pirmo žvilgsnio skamba kaip nebloga mintis, tačiau ji gali atvesti tiesiai į teismo salę ir kainuoti gražaus pinigėlio.

Patarimais, kaip neįklimpti į bylinėjimosi liūną netinkamai panaudojus klientų asmens duomenis, kaip tinkamai turėtų būti atliekamas duomenų rinkimas, dalinasi vienas iš įmonės „Privacy Partners“ įkūrėjų Martynas Bieliūnas.

Siųsti pasiūlymus galima tik klientui sutikus

Naujienlaiškiai yra jau įprastas bei veiksmingas būdas neleisti klientams užmigti ir informuoti juos apie jūsų siūlomų paslaugų naujoves, tačiau, prieš dvejus metus įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), reikėtų turėti omeny tam tikras detales.

„Naujienlaiškius savo klientams galima siųsti tik tuo atveju, jei, pasinaudojęs jūsų paslaugomis ar sukūręs paskyrą jūsų portale, klientas aktyviu veiksmu sutiko gauti kokią nors papildomą informaciją ar naujienas. Įtraukti tokį punktą į paslaugų naudojimo taisykles nepakanka. Klientui turi būti suteikta proga sutikti arba atsisakyti. Jei siunčiate klientui naujienlaiškius nesulaukę jo sutikimo, rizikuojate pažeisti BDAR dėl netinkamo kliento asmens duomenų naudojimo ir susilaukti nemalonumų“, – teigia M. Bieliūnas.

Anot pašnekovo, prašant kliento duomenų taip pat vertėtų neperlenkti lazdos ir nepaprašyti per daug: „Tokius duomenis kaip vardas ir pavardė ar net gyvenamasis adresas klientui tenka nurodyti gana dažnai, pavyzdžiui, registruojantis internetinėse parduotuvėse su tikslu gauti prekes, tačiau, tarkim, gimimo datos rinkimas jau gali būti perteklinis. Tokiais atvejais reikia aiškiai, tačiau atsargiai suformuluoti, kam būtent reikalinga ir kam būtų panaudota tokia kliento informacija. Tiesiog nusiuntę sveikinimą su gimimo diena ir ta proga pasiūlę kokį nors ypatingą pasiūlymą, jūs, žinoma, greičiausiai nudžiuginsite klientą, tačiau galite sulaukti ir skundo į atsakingas instancijas, kurios nedels pasidomėti, kodėl be būtinybės panaudojote komerciniais tikslais žmogaus gimimo datą. Reikėtų turėti omeny, kad klausti kliento tokių dalykų kaip gimimo data vien tam, kad pasiūlytumėte jam akcijų, yra perteklinis veiksmas.“

Prašyti galima ne visko

Egzistuoja ir informacijos elementai, kuriuos, M. Bieliūno teigimu, rinkti būtų savotiškas tabu: „Pirmiausia paminėčiau tokius visiškai neliečiamus žmogaus duomenis kaip jo rasė, tautybė, orientacija ir kt. Mano praktikoje buvo kilusi situacija, kai į mus kreipėsi startuolis, norėjęs įtraukti rasę į savo klausimyną. Pasidomėjau, kam jiems to reikia. Jie teigė, kad tai padės geriau pritaikyti reklamą bei komercinius pasiūlymus klientams. Tačiau to nepakanka. Kiekvienam žmogaus asmeninės informacijos elementui paprašyti turi būti svarus pagrindas ir turėsite paaiškinti, kam jums jo reikia. Pavyzdžiui, gimimo datos paprašome klientui identifikuoti, telefono numeris – paskyrai atkurti, kad slaptažodį pamiršęs klientas gautų prisijungimo kodą į savo telefoną. Tačiau rinkti tokios informacijos šiaip sau, nes ateityje galbūt pravers, negalima. Tai viena iš pagrindinių verslo daromų klaidų.“

Sutikimas galioja ne amžinai

Pasak pašnekovo, laikotarpis, kurį galima saugoti savo kliento asmens duomenis, taip pat nėra amžinas. Įprasta praktika tokiais atvejais yra vieni metai. Tai atvejais, jeigu, tarkim, internetinės parduotuvės pirkėjas nuolat apsiperka, galima tokią informaciją laikyti ir apie trejus metus. Tačiau, kaip pabrėžia M. Bieliūnas, visada vertėtų vadovautis sveiku protu. Jeigu tokius duomenis laikysime dešimt metų ir per tą laikotarpį nepaprašysime kliento atnaujinti sutikimo tvarkyti jo informaciją, tuo būtinai pasidomės Duomenų apsaugos komisija.

Ekspertai

Martynas Bieliūnas

Martynas Bieliūnas

Vykdantysis partneris / „Privacy Partners“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.