Versliausi Lietuvos moksleiviai sprendžia bendraamžių problemas
2021.05.07
Temos: Marketingas, Startuolis.
Organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ suburti jaunąsias bendroves kuriantys moksleiviai verslo idėjomis patvirtino: pandemija parodė skaitmeninių sprendimų būtinybę. Skaitmenizacija šiemet tapo moksleivių verslo idėjų akseleratoriumi. Didžioji dalis, dalyvaudami nacionaliniame „eXpo 2021“ konkurse, siūlė drąsius, inovatyvius, technologiškai pažangius ir į virtualią erdvę orientuotus sprendimus.
Iššūkį dar mokyklos suole sukurti veikiantį ir potencialiai tarptautinį verslą per šiuos mokslo metus iš viso priėmė beveik 1 tūkst. moksleivių iš 102 šalies mokyklų. Jie įkūrė net 204 jaunąsias bendroves. Bendrovės lėšas savo produktų gamybai rinko platindamos akcijas ir bendrai pritraukė per 20 tūkst. eurų investicijų.
Nacionalinio geriausių moksleivių verslų konkurso finalininkai bus paskelbti gegužės 7 dieną. Sveikinimai bus transliuojami tiesiogiai „Lietuvos Junior Achievement“ Instagram kanale ir ją galės stebėti visi norintieji.
Pirmąją vietą finaliniame „AcceleratorX“ konkurse laimėjusi mokinių komanda šaliai atstovaus tarptautiniame „JA Europe Company of the Year 2021“ konkurse. Nugalėtojų komandos laukia pagrindinis „Lietuvos Junior Achievement“ strateginio poveikio investuotojo SEB banko įsteigtas prizas – ekspertų mentorystė ir pasiruošimas tarptautiniam konkursui.
„Mūsų partnerystė su „Lietuvos Junior Achievement“ suteikia galimybę į verslumo skatinimo programas įtraukti dar daugiau šalies jaunuolių. Dalyvaudamas mentorystės sesijose ir klausydamas mokinių verslo idėjų pristatymų, visada būnu sužavėtas jų kūrybiškumu ir išspręstais iššūkiais. Džiaugiuosi augančiu įsipareigojimu kurti tvarius produktus bei paslaugas. Tai rodo, kad matydami įkvepiančius pavyzdžius žingeidūs jaunuoliai įsitikina, kad sėkmingą ateitį gali susikurti patys“, – sako SEB Inovacijų centro vadovas Audrius Rutkauskas.
Orientavosi į skaitmeninius sprendimus ir socialinę atsakomybę
Didžioji dalis moksleivių, šiemet kūrusių jaunąsias bendroves, orientavosi į skaitmeninius sprendimus bei socialinę atsakomybę. Jų idėjos ir sprendimai skirti mažinti socialinę atskirtį, edukuoti, didinti psichologinę gerovę bei rūpintis ekologija.
Pavyzdžiui, kauniečiai, įkūrę jaunąją bendrovę „Paauglystė be streso“, siūlo nuotolinius edukacinius užsiėmimus paaugliams, susiduriantiems su dideliu stresu bei psichologiniais sunkumais. Vilniečiai „Artanau“ kuria aplikaciją „ARTukas“, taip pat sprendžiančią sunkiai pasiekiamos psichologinės pagalbos mokiniams problemą: tai galimybė nuotoliniu būdu gauti pagalbą per meno terapiją ir įvairias su tuo susijusias užduotis.
Iškėlę problemą, kad skirtingose Lietuvos vietose gyvenantys mokiniai gauna skirtingas papildomo mokymosi galimybes, jaunosios bendrovės „Kopo“ įkūrėjai siūlo išeitį. Jie kuria internetinę platformą, kurioje mokiniai gali rasti reikiamos srities mokytoją iš bet kurios Lietuvos vietos.
Jaunosios bendrovės „Moki Doki“ kūrėjai kuria platformą, teikiančią akademinę pagalbą progimnazijos ir pradinių klasių mokiniams, susiduriantiems su mokymosi sunkumais. Joje gimnazistai teikia korepetitorių paslaugas jaunesniųjų klasių moksleiviams.
Vilniaus Jėzuitų gimnazijos moksleivių įkurta programėlė „Discite“ taip pat gali padėti mokantis: nuskenavus medžiagą, programėlė sugeneruos kompiuterinį tekstą, išskirs svarbiausią informaciją. Taip pat – sukurs testus, kurie leidžia vartotojui save įsivertinti ir pasitikrinti.
Organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ valdybos pirmininkas Vladas Lašas džiaugiasi, kad mokiniai supranta šiandienos pasaulio iššūkius, rūpinasi aplinkosauga ir tvarumu, sprendžia įvairias socialines bei bendraamžių problemas.
„Antreprenerystė moko pastebėti problemas ir jas paversti galimybėmis, ieškoti išeičių bei sprendimų. Didžiuojuosi matydamas, kokie moksleiviai yra drąsūs, kūrybiški, inovatyvūs, imasi iniciatyvos ir savo idėjas paverčia verslu. Net neabejoju, kad mūsų jaunimas puikiai prisitaikys ir susikurs savo sėkmę, priimdami įvairius jų laukiančius iššūkius ateityje“, – sako V. Lašas.
Neįkainojamos mentorių pamokos ir patarimai
Dalyvaujantys „AcceleratorX“ programoje moksleiviai skatinami ieškoti partnerysčių – bendradarbiauti su mentoriais, įvairiais verslo atstovais, įmonėmis. 350 verslo mentorių kasmet padeda moksleiviams vystyti savo bendrovės verslą įvairiuose edukaciniuose programos renginiuose bei individualiose konsultacijose.
Pasak organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ vadovės Andželikos Rusteikienės, jaunosios bendrovės kūrimas, talkinant ekonomikos ir verslumo mokytojams bei verslo savanoriams – mentoriams, moksleiviams yra puiki galimybė įgyti praktinių antreprenerystės įgūdžių ir kompetencijų, finansinio raštingumo žinių bei susipažinti su ekonomine aplinka.
„Paklausiausi šiemet buvo marketingo ir komunikacijos sričių ekspertai: moksleiviams didžiausiu iššūkiu tapo ne verslo idėjų generavimas ar įgyvendinimas, o sprendimai, kaip tinkamai sukurtą prekę ar paslaugą aprašyti, pasiūlyti rinkai ir planuoti pardavimus“, – pastebi A. Rusteikienė.
Net 16 šiemet moksleiviams talkinusių mentorių – „Lietuvos Junior Achievement“ strateginio poveikio investuotojo SEB banko darbuotojai, regioninių padalinių vadovai. Jie mentoriavo 13-ai komandų: 7-ioms šių metų regioninių „eXpo“ pirmų vietų laimėtojoms, taip pat dar šešioms komandoms, kurias atrinko „Lietuvos Junior Achievement“ atstovai.
Nacionaliniame „eXpo“ laimėjusiai komandai taip pat atiteks pagrindinis SEB banko įsteigtas prizas – mentorystė ir pagalba ruošiantis atstovauti šaliai tarptautiniame „JA Europe Company of the Year 2021“ moksleivių verslumo konkurse.
Įgyja antreprenerystės įgūdžių ir kompetencijų
Nacionalinėje programoje dalyvaujančios moksleivių komandos turėjo įveikti du etapus: pateikti bendrovės veiklos ir finansų ataskaitas, o į geriausiųjų jaunųjų bendrovių dešimtuką atrinktos komandos turi savo produktą ar paslaugą pristatyti vaizdo skambučio metu vertinimo komisijos nariams, atsakyti į jų klausimus.
„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai, spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas, kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.
Dar šiemet „AcceleratorX“ programa bus įgyvendinta visos šalies mastu – programos plėtrą inicijavo verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva” ir šį rudenį 3 tūkst. Lietuvos moksleivių galės įgyti verslo kūrimo bei vystymo patirties, o per 100 mokyklų – praktinio verslumo ugdymą įsitraukti į savo mokymo procesą.
„Kalbėdami apie konkurencingą ateities ekonomiką turime suvokti, jog viskas prasideda dar mokyklos suole. Verslumo įgūdžių ugdymas svarbus ne tik galvojant apie naujų verslų kūrimą, bet ir apie šalies antreprenerystės kultūrą apskritai. Pasauliniai verslumo indikatoriai rodo, jog verslumo kompetencijos moksleiviams yra būtinos – tai ne tik formuoja visapusišką požiūrį į inovacijų kultūrą, antreprenerystę, bet ir drąsą ateityje prisiimti riziką. Suprasdami, jog verslumo kompetencijas svarbu pradėti ugdyti kuo anksčiau, inicijavome „AcceleratorX“ programos plėtrą. Džiaugiamės, jog pavyko pasiekti, kad šiemet programa Lietuvoje būtų įgyvendinta net keturis kartus didesne apimtimi“, – teigia Inga Juozapavičienė, VšĮ „Versli Lietuva“ Verslumo departamento vadovė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.