Realūs pavyzdžiai, kaip pandemija įkvepia kūrybiškumo?

Verslas

2020.12.14

Autorius:

Temos: .

Realūs pavyzdžiai, kaip pandemija įkvepia kūrybiškumo?

Asociatyvinė nuotr. Pexels.com nuotr.

Jau nuo pavasario didžiojoje pasaulio dalyje įsisukusi pandemija sukėlė daug klausimų verslams. Kaip išgyventi? Kaip prisitaikyti? Ką naujo sukurti? Didžiausioje rinkodaros konferencijoje „LiMA DAY Lietuva’20“ kalbėjusi skaitmeninės rinkodaros ir inovacijų ekspertė, tyrėja, socialinių mokslų daktarė Monika Mačiulienė pristatė kūrybiškumo galimybes šiame kontekste.

Anot pranešėjos, yra keturi kūrybiškumo, kurį galima panaudoti papildomai vertei versle sukurti, lygiai: darymas (angl. doing), pritaikymas (angl. adapting), gaminimas (angl. making) bei kūrimas (angl. creating). Kiekvieną jų pristatysime detaliau, galbūt kažkam kils papildomų įžvalgų, kaip pagerinti esamą padėtį.

Pirmasis lygis

Pirmasis kūrybiškumo lygis pagal dr. M. Mačiulienę yra darymas. Šiam lygiui reikia mažiausiai įsitraukimo, nebūtini jokie specialūs gebėjimai, užtenka tiesiog būti produktyviam.

„Vienas šio kūrybiškumo lygio pavyzdžių, kurį pandemijos metu pateikė verslai, yra veiklos perkėlimas į internetą. Pavyzdys galėtų būti festivalių perkėlimas į internetinę erdvę. Prekių ženklai sukuria vietą vartotojams, kur galime būti, palaikyti vienas kitą ir patirti tuos pačius potyrius, kurių netekome. Kitas puikus pavyzdys – mados prekių ženklas „Bottega“, kvietęs menininkus ir kūrėjus dalintis savo patirtimi, pasakojimais, kaip jie vykdo veiklą, ir taip buvo sukurta erdvė vartotojams, skirta laikui praleisti karantino metu. Visgi šiame žingsnyje neužtenka vien sukurti erdvę. Būtina, kad tai, kas sukuriama, sutaptų su prekių ženklo identitetu ir vertybėmis“, – pabrėžia pranešėja.

Antrasis lygis

Pritaikymo lygis atsiskleidžia tuomet, kai sukuriama kažkas savito. Tam būtini tam tikri interesai, domėjimosi sritis, bendriniai gebėjimai. Tokiam kūrybiškumui reikia kiek daugiau įsitraukimo, jį įgyvendinti jau šiek tiek sudėtingiau. Puikus pavyzdys, pasak pranešėjos, yra Didžiosios Britanijos žirgų lenktynių organizatorius. 

„Pritaikymo žingsnis įvyksta, kai mes adaptuojame tam tikrą produktą sau, kuriame pagal save. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje kasmet vykstančios žirgų lenktynės šiemet pirmą kartą vyko už uždarų durų, be žiūrovų. Visgi vartotojas nori išgyventi jam mielas patirtis, tad tam, kad būtų įtraukti vartotojai, buvo sukurta platforma, kur jie galėjo ne tik žiūrėti rezultatus, bet ir pasigaminti rungtynėse patiekiamus patiekalus, aprangos detales ir pan. Vartotojams buvo pateikiami receptai, vaizdo įrašų gairės ir panašūs dalykai. Tokiu būdu jie buvo labiau įtraukti į procesą“, – pasakoja dr. M. Mačiulienė.

Ji pabrėžia, kad šiame lygyje bendradarbiauti galima ne vien su savo vartotojais, bet ir su kitais turinio kūrėjais, partneriais. 

„Kaip vienas pritaikymo pavyzdžių gali būti daugelis e. prekybos kampanijų. Kai nebebuvo galimybių organizuoti profesionalių fotosesijų su didele komanda, kviestis nuomonės formuotojų reklamuoti jų produktus, kuriant vizualinį turinį, sprendimas atsirado gana greitai. Dizaineriai išsiuntė savo drabužius nuomonės formuotojams, kad šie patys sukurtų fotosesijas namų aplinkoje“, – teigia specialistė ir priduria, kad taip buvo ne tik sukuriamas unikalus turinys, bet ir viskas pateikiama per visai kitą, vartotojui artimą plotmę.

Trečiasis lygis

Kūrybiškumo žingsnis „gaminimas“ skatina kūrėją atlikti kažką savo rankomis. Tam jau reikalingi aukštesnio lygio gebėjimai, užsidegimas tam tikroje srityje. Galima suteikti galimybę savo vartotojams patirti patirtis, kuriomis gyvena jūsų verslas, atrasti naujų bendradarbiavimo galimybių su verslo partneriais, kolegomis. 

Dažnas verslas susidūrė su darbuotojų išlaikymo problema karantino metu, kai veiklos apimtys buvo sumažėjusios. Vis dėlto buvo sričių, kurios tiesiog degė nuo apkrovos. Tai logistikos, e. prekybos sektorius. Lietuvos kompanijos šioje vietoje irgi puikiai įgyvendino kitokio bendradarbiavimo sprendimų patirtis – vieni kitiems nuomojo transporto priemones, laikinai skolino savo darbuotojus, kurie dėl karantino buvo likę be darbo. Dr. M. Mačiulienė pateikia ir pavyzdžių, kaip į šį kūrybinį etapą gali būti įtraukiami ne tik verslo partneriai, bet ir vartotojai.

„Matome pavyzdžių, kaip restoranai siunčia ingredientus savo klientams, pridėdami vaizdo įrašus ar išsamius aprašus, kaip susikurti patiekalą. Vartotojas jo nebegali gauti restorano aplinkoje, tačiau su instrukcijomis gali tą pačią patirtį išgyventi namie ir kartu išmokti šį tą naujo“, – pavyzdžiu dalinasi ekspertė.

Ketvirtasis lygis

Tai pats sudėtingiausias kūrybiškumo laiptelis. Čia siekiama išreikšti save ar savo prekių ženklą, būtini įgūdžiai ir aistra kurti. Pranešėja dalinasi pavyzdžiu, kaip viskio kompanija pakvietė savo vartotojus nuotoliniu būdu kurti produktus kartu.

„Ryškiausias pavyzdys šiame kūrimo žingsnyje būtų viena viskio kompanija. Kadangi užsidarė dauguma barų, buvo gerokai sumažėjęs alkoholio vartojimas. Dėl šios priežasties įmonė kartu su savo sekėjais virtualiai kūrė naują viskio rūšį, pradedant žolelėmis bei jų atranka ir baigiant dizaino sukūrimu, pakuotės parinkimu. Šio proceso metu buvo sukurtas visiškai naujas, niekur nematytas produktas, o už jį gautos lėšos skirtos kovai su pandemija“, – pasakoja dr. M. Mačiulienė.

Anot pranešėjos, nesvarbu, kurį kūrybiškumo žingsnį pasirinksite – lengviausią ar sudėtingiausią, svarbu, kad kursite pridėtinę vertę savo prekių ženklui, suteiksite naujų patirčių vartotojams, rasite naujų bendradarbiavimo kelių su partneriais ar kitais rinkos žaidėjais. Kūrybiškumas išlaisvina net pačiu sudėtingiausiu pasaulį sustabdžiusios pandemijos laikotarpiu.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.