Kaip parengti gerą prezentaciją? Keli patarimai norintiems sužavėti publiką
2012.11.20
Temos: Marketingas, Vadyba.
Ne paslaptis, kad sėkmė profesiniame gyvenime ir gebėjimas susidoroti su iššūkiais, kylančiais kasdienėse situacijose, priklauso nuo to, kaip efektyviai bendraujame ir kaip gerai mokame pristatyti save ir savo idėjas.
Efektingas informacijos pateikimas – tai ne tik kokybiško bendravimo, bet ir geros prezentacijos sėkmės garantas. Šiuolaikinis gyvenimas neįsivaizduojamas be pranešimų, kuriuose dalijamasi informacija, patirtimi ar pasiektais rezultatais. Verslo susitikimai, mokslinės konferencijos, įvairių projektų pristatymai mokyklose neatsiejami nuo skaidrių naudojimo. Manoma, kad apie 90 proc. visų prezentacijų ir viešų pasirodymų rengiami naudojant projektorių bei programą „Power Point“.
Parengti gerą ir įsimintiną prezentaciją nėra lengva, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Neretai pateikties vaidmuo yra sumenkinamas (pateiktys apsiriboja vien skaidrių rodymu ir, kas baisiausia, teksto ant skaidrių skaitymu), prezentacijos naudojamos kaip pagalbinis dalykas susitikimo metu arba kaip medžiaga, siunčiama dalyviams pasibaigus susitikimui.
Toks požiūris yra klaidingas. Pasak Garro Reynoldso, garsaus prezentacijų technikų specialisto, pateikties kūrimas ir pristatymas yra „galimybė pakeisti pasaulį, įmonę, kurioje dirbame, ir kartu savo karjerą“. Gera, įtaigi prezentacija – tai šansas, kuriuo būtina kuo geriau pasinaudoti norint parengti ir gerai vadovauti susitikimui.
Tad ką reikia prisiminti rengiant kokybišką prezentaciją? Internete apstu informacijos, kuria galima pasinaudoti. Štai keletas nesudėtingų patarimų, padėsiančių jūsų darbams suteikti būtiną profesionalumo įspūdį:
Skaidrių šablonai ir dydžiai
Sudėtingi raštai, įmantrios spalvos gali sukelti atvirkštinį efektą. Patartina naudoti paprastą, pageidautina, baltą foną (tinkamiausias šriftas prezentacijai – juodas „Times New Roman“ arba „Tahoma“). Rengiant pateiktį reikia nepamiršti, kad skaidrės turi būti įžiūrimos net toliausiai sėdintiems. Jei ekrano ir patalpos dydis nėra iš anksto žinomas, saugiausia prezentacijos skaidrių antraštėms parinkti 44-ojo, tekstui – 32-ojo dydžio šriftą.
Kuo mažiau teksto, tuo geriau
Skaidrėse turi būti nuotraukos ir schemos, lentelės, o ne ištisi tekstai. Savo kalboje jokiu būdu negalima kartoti to, kas parašyta skaidrėse. Skaidrės teksto užduotis – pabrėžti arba iliustruoti jūsų žodžius, tad reikia naudoti ne daugiau kaip 4 teksto eilutes ir 4 žodžius eilutėje (taisyklė „4 x 4“). Kuo mažiau informacijos, tuo greičiau ji suvokiama.
Vienoje skaidrėje – viena mintis
Kitaip auditorija pradeda rinktis vertingiausius teiginius, neišlaiko dėmesio ir greičiau pavargsta.
Gera prezentacija – idomi istorija
Įdomi, įtraukianti klausytojus istorija – tai sėkmingos prezentacijos garantas ir bene vienintelis būdas išlaikyti dėmesį. Kaip ir kiekviena istorija, jūsų pasakojimas privalo turėti pradžią, vidurį ir pabaigą. Jeigu viena iš pateikties dalių iškrinta iš pasakojamos istorijos konteksto, būtina jos atsisakyti arba pakeisti kita.
Antraščių svarba
Antraštinės frazės skaidrėse tinka labiau negu ištisi sakiniai. Nenaudokite sienlaikraščio, kuris susiurbtų visą dėmesį. Svarbiausias yra kalbėtojas, o ne vaizdas ekrane.
Dėmesys rašybos kokybei
Tyrimais išaiškinta, kad rašybos klaidas auditorija vertina kaip kompetencijos stoką, o ne neatidumo požymį. Jeigu nemėgstate medžioti korektūros klaidų, turėkite parengę šmaikštų atsakymą tiems, kas aptiks klaidų ekrane.
Sudėtingos, specifinės terminologijos vengimas
Nustatyta, kad išgirdęs nesuprantamą tarptautini žodį arba siauros specializacijos profesinį terminą klausytojas 20–40 sek. nebegirdi ir tyliai piktinasi. Vėliau jo susidomėjimas kalba nebepakyla iki buvusio lygio.
Laikas, skirtas skaidrėms suvokti
Auditorijai reikia laiko įsižiūrėti į skaidres, tad patartina jų nekeisti dažniau negu kas 20 sek. Tyrimai rodo, kad vien nesudėtingo paveikslėlio suvokimas užtrunka mažiausiai 7 sek. Pakeitus skaidrę reikia padaryti poros sekundžių pauzę ir tik tuomet kalbėti toliau.
Kalbėtojo elgesys prezentacijos metu
Derėtų vengti žiūrėti į skaidres. Būtina išlaikyti akių kontaktą su klausytojais ir taip kontroliuoti jų dėmesį. Dažnas spoksojimas į skaidres byloja neprofesionalumą ir nepasirengimą. Per prezentaciją geriausiai stovėti kairiau ekrano (žiūrint iš auditorijos pusės). Nustatyta, kad europiečių smegenys veikia taip, kad žiūrovui patogiausia akimis judėti iš kairės į dešinę – pirma žvilgsnis į jus, tada į ekraną ir atgal. Jeigu kalbėtojas stovės toliau nuo ekrano, auditorijai savo dėmesį teks dalyti per pusę, o tai nėra gerai.
Apsidraudusį ir Dievas saugo
Visiškai avariniam atvejui (perdega projektoriaus lempos, dingsta elektra ir pan.) patartina turėti atspausdintų skaidrių rinkinį popieriuje – turėdami tokią pagalbinę priemonę jausitės saugiau ir kritinę akimirką ne tik nesutriksite, bet ir galėsite tęsti prezentaciją.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.