„14Horses“: kaip keisis pripažinto restorano koncepcija naujoje erdvėje
2020.02.07
Temos: Darbuotojai, Marketingas.
Lietuvos restoranai vis dažniau minimi užsienio spaudoje. Ko gero, kokybė ir naujos idėjos nelieka nepastebėtos. Kokios permainos laukia trumpam uždaryto vieno geriausių Lietuvoje restoranų „14Horses“ ir ką lankytojams, be restorano, siūlys naujoji erdvė senamiesčio gatvelių centre, atskleidžia restorano įkūrėjas, investuotojas iš Danijos Nielsas Peteris Pretzmannas.
Pradėjo ieškoti priežasčių grįžti į Vilnių
Pašnekovo pažintis su Lietuva atsitiktinai prasidėjo prieš 20 metų. Verslininkas Danijoje turėjo įmonę, gaminančią langus bei duris. Kaip dažnas įmonės vadovas, priklausė ir vienai didžiausių statybos įmonių asociacijai Danijoje.
„Kasmet stengdavomės įgyvendinti naujus projektus pasaulyje ir vienam nariui šovė į galvą idėja atvykti į Lietuvą. Niekas nežinojo, kur yra Lietuva, tačiau priėmėme sprendimą ją aplankyti. Pamenu, kad tai buvo saulėtas rugsėjis ir aš pamilau šio miesto senamiestį. Po šios kelionės pradėjau ieškoti priežasčių grįžti į Vilnių. Juk į tas vietas, kurių nemėgstame, negrįžtame, tiesa?“ – pasakoja verslininkas.
Netrukus jis nusprendė įkurti „Shared Service Centre“ susižavėjimą sukėlusiame mieste – Vilniuje. Nors viskas klostėsi neblogai, verslininkas suprato, kad nori pertraukos, ir pardavė savo įmonę Danijoje, taip pat „Shared Service Centre“ Lietuvoje ir grįžo į gimtąją Daniją. Praėjus keleriems metams, atsirado patrauklių galimybių investuoti, todėl keliai vėl atvedė į Lietuvą, kur N. P. Pretzmannas gyvena jau aštuonerius metus.
Restorano pavadinime užkoduota vietų istorija
Pašnekovo teigimu, restorano pavadinimas gimė neatsitiktinai: „Tai labai juokinga istorija. Kai planavome atidaryti restoraną „Pacų“ viešbutyje, sužinojau, kad prieš tai šioje vietoje buvo arkliams laikyti skirta vieta. Taip gimė idėja pirmai restorano pavadinimo daliai.“
Antroji pavadinimo dalis atsirado, kai buvo pradėtas vystyti naujas projektas Dominikonų gatvėje, glaudžiai bendradarbiaujant su paveldosaugininkais. „Kartą vienas atvykęs žmogus man pasakė: „Ar žinojote, kad šioje vietoje būdavo laikomi arkliai? Čia jų būdavo keturiolika“, – prisimena verslininkas. Taip gimė restorano pavadinimas.
Restoranas „14Horses“ priklauso prekių ženklui „Nordic Food Republic“, valdančiam kelis restoranus. „Viskas prasidėjo nuo restorano „Dublis“, vėliau atsidarė „14Horses“, „Nineteen18“ bei baras „Sofija“, kuriems vadovauju vienas“, – teigia N. P. Pretzmannas.
Šiuo metu restoranas „14Horses“ yra uždarytas, nes jis iš „Pacų“ viešbučio bus perkeliamas į rengiamą naują erdvę „Senatorių pasažas“, kuri maisto gurmanų lauks jau šią vasarą.
Niekada nebūtų pagalvojęs, kad pradės restoranų verslą
Verslininkas pirmiausia investavo į nekilnojamąjį turtą. Užbaigus projektą Trakų gatvėje, investuotojo galvoje pradėjo suktis mintys apie meną bei maistą. Taip buvo atidaryta meno galerija „Grafo“ ir „14Horses Uptown“.
„Niekada nebūčiau pagalvojęs, kad pradėsiu restoranų verslą. Daugybė įdomių žmonių, klientų, darbuotojų… Viskas vyksta čia ir dabar: gamini, patieki, gauni atsiliepimų…“ – tikina restoranų tinklo įkūrėjas. Nors ir negauna tiesioginių žodinių atsiliepimų, jis viską nuolat seka socialiniuose tinkluose.
Atsiliepimai gali kelti dvejopas emocijas. „Todėl kartais gali jaustis liūdnas, jeigu kažkam nepatiko. Tačiau lygiai taip pat kartais jautiesi be galo laimingas, matydamas teigiamus atsiliepimus. Todėl šie du jausmai visuomet persipina restoranų versle ir veikia kaip motyvacija. Žmogų motyvuoja tai, kas teikia jam malonumą, bet lygiai taip pat gali motyvuoti skausmas“, – įsitikinęs pašnekovas.
Kultūrinis užsidegimas – originalios virtuvės pamatas
Įdomiausiais aspektais restoranų versle N. P. Pretzmannas įvardija jau minėtą motyvaciją ir komandinį darbą: „Svetingumo versle turi būti labai artimas su komanda, kurią reikia įkvėpti. Aš tikiu, kad galiu paskatinti kitus žmones kurti ir vystyti idėjas.“
Pašnekovas įsitikinęs, kad, siekiant sukurti originalią virtuvę, labai svarbus kultūrinis užsidegimas: „Nuo 1991 m. visi stengėsi kopijuoti tai, ką lengva nukopijuoti iš užsienio. Dar prieš ketverius metus Baltijos šalių virtuvėje nebuvo nieko unikalaus. Galima buvo rasti ispanišką, itališką ar prancūzišką virtuvę, tačiau ne lietuvišką.“
Verslininkas neabejoja, kad daugybė gabių žmonių Lietuvoje turi puikias sąlygas kurti unikalius produktus, o ne vien tenkintis greitomis užsienio kopijomis. Galbūt netolimoje ateityje Lietuva bus ta vieta, kur galima ne tik pamatyti gražų senamiestį, bet ir paragauti originalaus maisto.
Atnaujinto restorano tikslas – pasakoti istoriją
Naujojo restorano „14Horses“ pagrindinis tikslas – pasakoti istoriją apie naująją Lietuvos ir Baltijos virtuvę. Nors „14Horses“ užsidarė prieš naujuosius metus, o atidarymas naujoje vietoje numatomas tik vasarą, visi 55 darbuotojai ir toliau dirbs restorane. „Kai kuriems tai galbūt bus vienintelis kartas gyvenime būti dalimi naujo kuriamo koncepto“, – sako pašnekovas.
Viską, ką gali, užsiaugina patys
Restoranas „14Horses“ persikels iš Didžiosios į Dominikonų gatvę. Pažįstantieji sostinę žino, kad šias vietas skiria vos kelios minutės. „Pirmiausia tai įvyko dėl pasibaigusios sutarties. Tačiau taip pat pradėjau vystyti naują projektą „Senatorių pasažas“. Šiame pasaže bus vyno baras, restoranai, kepykla bei parduotuvės. „Čia įsikurs mėsos parduotuvė, kurioje bus ir šviežios mėsos, ir įvairiausių mėsos gaminių. Taip pat įsikurs gėlių, knygų bei maisto prekių parduotuvės… Maisto prekių parduotuvėje bus galima rasti ir šviežių produktų, ir maisto gaminių, jau paruoštų vartoti“, – pristato N. P. Pretzmannas.
Mėgstantiesiems lietuvišką produkciją, ko gero, teks dažnai užsukti į naująjį pasažą, nes dauguma produktų, kurie atsiras parduotuvėse ir restoranuose, bus auginami verslininkui priklausančiame ūkyje „Farmers Circle“, o kita dalis įsigyjama iš mažųjų ūkių, su kuriais prekių ženklas bendradarbiauja.
Naujojo pasažo kiemelis taps nauja susitikimų vieta
Pasažas įsikūręs pačiame senamiesčio centre, Dominikonų bei Stiklių gatvės kampiniame name. Iš Stiklių gatvės pusės bus galima patekti į kiemelį, kuris taps susitikimų vieta. „Klausiau žmonių, kurie įtraukti į šį projektą, kas jiems yra įdomiausia. Tikėjausi, kad visi atsakys, jog maistas ar parduotuvės. Ne. Visi sakė, kad jau įsivaizduoja naują susitikimų vietą mieste“, – pasakoja pašnekovas.
Kiemelio lankytojus taip pat stebins didžiulė, net 450 kg sverianti ir iš bronzos išlieta skulptūra, kurią specialiai šiai erdvei sukūrė menininkė Eglė Pilkauskaitė. Šis unikalus kūrinys kiemelyje simbolizuos harmoniją, organiškumą, laukiniškumą bei subtilų provokatyvumą ir, kaip N. P. Pretzmannas tikisi, tarp kiemelio lankytojų inicijuos naujus įdomius pokalbius. „Senatorių pasažas“ pakvies lankytojus jau vasaros pradžioje.
Artimiausiuose planuose – du projektai
Paklaustas apie ateities plėtros planus, N. P. Pretzmannas atsako, kad šiuo metu įgyvendina net du jau greitai dienos šviesą pasieksiančius projektus – minėtąjį „Senatorių pasažą“ ir naują projektą ūkyje „Farmers Circle“: „Šiuo metu koncentruojamės į net dviejų projektų vystymą ir įgyvendinimą, kurie yra stipriai susiję vienas su kitu. Dauguma produktų į „Senatorių pasažo“ parduotuves ir restoranus atkeliaus iš mūsų ūkio „Farmers Circle“, kuris yra įsikūręs netoli Ukmergės, tačiau ūkis taip pat taps ir nauja renginių vieta. Visas „Farmers Circle“ kompleksas šventėms ir profesiniams susibūrimams duris atvers jau gegužės pabaigoje.“
Svarbiausia versle – suprasti, kodėl turi egzistuoti
„Didžiausias iššūkis yra suprasti, kodėl tavo verslas turi egzistuoti. Tai labai sudėtinga, jei nesi toks prekių ženklas kaip „McDonald’s“, kurio koncepcija yra aiški. Žinoma, gali atidaryti itališką restoraną, kurį kurdamas turėsi aiškias nuorodas. Tačiau, norint atidaryti vietą, pasakojančią kitokią istoriją, yra labai sunku“, – teigia N. P. Pretzmannas.
Svarbiausia išsigryninti idėją ir žinoti, ko nori iš naujos vietos, nes kitu atveju tai bus tik dar vienas nesėkmingas projektas. Verslininkas neslepia, kad mokėsi iš savo klaidų ir atidarydamas „14Horses“ restoraną galvoje turėjo aiškią vietos koncepciją, o tai labai padėjo vystant projektą.
Verslininkai turi suprasti, kad mokesčių mokėjimas yra jų pareiga
Kalbat apie restoranų konkurenciją Lietuvoje, pašnekovas kaip pagrindinę bėdą įvardijo nesąžiningą konkurenciją, kuri atsiranda dėl verslininkų, vengiančių mokesčių. „Restoranų versle yra labai daug „juodų pinigų“. Oficialiose statistikose nurodoma, kad restoranų savininkai savo darbuotojams moka minimalią algą. Tačiau dauguma supranta, kad šios statistikos nėra tikslios. Taip savininkas sutaupo apie 75 proc. mokesčių. Verslininkai turi suprasti, kad mokesčių mokėjimas yra jų pareiga, nes būtent dėl jų vaikai galės eiti į mokyklą ar jie patys galės nuvykti pas gydytojus“, – teigia pašnekovas.
Jei tikite, kad padidinę įrašų skaičių akimirksniu sulauksite sėkmės, pamirškite tai
Verslininkas įsitikinęs, kad vien su rinkodara susikurti sėkmingą verslą sudėtinga: „Vyrauja nesusipratimas, kai žmonės mano, kad gali sukurti sėkmingą verslą vien tik rinkodaros priemonėmis. Daug svarbiau už tai yra pats produktas. Jeigu produktas geras, žinia apie jį sklis iš lūpų į lūpas. Tai yra stipriausias įrankis, norint pasiekti auditoriją.“
Pašnekovas neabejoja, kad geras produktas galėtų būti sėkmingas ir be rinkodaros. „Žinoma, mes turime rinkodaros specialistų, kurie puikiai atlieka savo darbą. Tačiau aš pats jiems sakau, kad jei tu tiki, kad padidinęs įrašų skaičių dešimt kartų „Facebook“ ar „Instagram“ akimirksniu sulauksi sėkmės, pamiršk tai. Pirmiausia yra produktas ir suteikiama gera patirtis vartotojui. Taip pat labai svarbu ne reklamuoti savo produktus, o pasakoti istoriją apie juos.“
Didelė darbo patirtis – ne visuomet teigiamas aspektas
„Žinoma patirtis yra gerai, tačiau kartais tai gali būti problema. Mėgstu įdarbinti žmones, kurie neturi patirties tam tikrame versle, – sako pašnekovas ir pateikia pavyzdį, kad kartais nauji darbuotojai gali įgyvendinti naujas idėjas, nes neturi suformuoto žinių bagažo, nepaiso nusistovėjusių taisyklių, kurias daugelis senbuvių bijo laužyti: – Man taip pat visuomet svarbu sužinoti, kokios yra besidarbinančio žmogaus vertybės ir kokia jo asmenybė. Tai, mano nuomone, apie žmogų atskleidžia daugiau nei jo CV.“
Linkėjimas pradedantiesiems
Visiems, ketinantiems pradėti savo verslą, N. P. Pretzmannas pirmiausia pataria savęs paklausti: „Ar aš tikrai užsidegęs?“ Jeigu verslo idėja jus džiugina vien pagalvojus apie galimas pajamas, tiesiog ją pamirškite. Kitas patarimas, atkeliavęs iš verslininko asmeninės patirties, aptarti būsimą projektą ir jo įgyvendinimo detales su savo gyvenimo partneriu ir namiškiais: „Labai svarbu iš anksto įvertinti, kiek laiko tau pačiam ir tavo namiškiams užims naujo verslo vystymas.“
Vis dėlto pabaigoje N. P. Pretzmannas priduria: „Taip pat turi daryti tai, ko nori pats, o ne kiti, nes kitu atveju niekuomet nebūsi laimingas.“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.