Kiek galima investuoti į idėją, kurios sėkmė negarantuota?
2014.12.17
„Nemokamai nebūna nieko. Jeigu paslauga yra nemokama vartotojui, už ją vis tiek kas nors moka. Tai gali būti informacijos teikėjai, reklamos užsakovai ar kiti investuotojai“, – teigia įmonės „Nextury Ventures“ generalinis direktorius Mindaugas Glodas ir sutinka pasidalyti startuolių bei investuotojų lūkesčiais ir papasakoti apie daugiausia investicijų pritraukusius e. įrankius.
Lietuvoje startuoliai kuriasi vieni po kitų. Tai jaunas verslas, dažnai turintis ypatingų idėjų ir darbinio potencialo, tačiau pradinio kapitalo – nedaug. Tad tokioms idėjoms tapti realybe gali padėti ne pavieniai reklamos užsakovai, į biudžetą įnešantys vos išsilaikyti būtinas lėšas, bet stambūs investuotojai.
Tačiau sąlyga čia viena – kuo didesnę perspektyvą investuotojai matys, tuo daugiau į ją investuos. Ypač didelių investicijų sulaukia tie e. įrankiai, kurie turi didelį potencialą: „Jei yra kuriama paslauga, kuri potencialiai gali pritraukti labai daug vartotojų, tada investuotojai joje mato didelį potencialą ateityje šią paslaugą sujungti su kita ir padidinti pirmosios vertę“, – sako M. Glodas. Anot jo, investuotojų dėmesyje yra startuoliai, kurių orientacija – vartotojų bazės auginimas.
Investuotojai sako, kad tai bus labai populiarus dalykas, tačiau dar nežino, kaip iš jo uždirbs pinigų. Vis dėlto ateityje turės papildomų paslaugų, iš kurių vystys didelį verslą.
M. Glodas
Programėlės kaina – vos 1 doleris, vartotojų – keli šimtai milijonų
Investavimo į verslą žinovas pasakoja, kad kartais stebimasi, kodėl prie kai kurių bazių prisijungia ypač daug žmonių. Tai, anot jo, dažnai būna viena iš ilgos verslo grandinės dalių. Pašnekovas pateikia tarptautinį ir sektiną pavyzdį: „Geras pavyzdys yra programėlė „WhatsApp“. Ji nėra nemokama, tačiau mokėti už ją reikia labai nedaug – vos 1 dolerį per metus. Ši suma atrodo visai nedidelė ir nepakankama verslui išsilaikyti pačiam. Tačiau jis turi 450 mln. vartotojų…“ Tokią taktiką M. Glodas vadina itin vykusia ir laiko sektinu pavyzdžiu panašia kryptimi žengiantiems e. įrankiams.
Neilgai trukus, pasak specialisto, ši sistema pasirodė labai įdomi „Facebook“ kūrėjams. Jie, esą, pamatė, kad tai yra nauja verslo niša, kuri ateityje „atidirbinės“ įprastinėms „Facebook“ paslaugoms. Tačiau tai rodo, kad „Facebook“ tik įtvirtina šių 450 mln. vartotojų lojalumą savo prekei. M. Glodas šį pavyzdį įvardija kaip ypač gerą investiciją į vartotojų bazės auginimą.
Rizika dėl didelio verslo
Vieni gražiausių pavyzdžių, teigia pašnekovas, – iš telekomunikacinių paslaugų. Tačiau gausu ir kitų, kad ir pardavimų elektroninių puslapių, pavyzdžių. Iš pradžių jie kaupia informaciją nemokamai, bet ateityje ji taps patrauklia preke keičiant savo verslą.
„Tradiciniai rinkos kapitalo investuotojai investuoja į idėjas, kurios yra gana rizikingos ir jas įgyvendinti gali tikrai nepasisekti, nes jų verslo modelis yra naujoviškas, inovatyvus ir modernus. Investuotojai sako, kad tai bus labai populiarus dalykas, tačiau dar nežino, kaip iš jo uždirbs pinigų. Vis dėlto ateityje turės papildomų paslaugų, iš kurių vystys didelį verslą“, – kaip mąsto investuotojai, pasakoja „Nextury Ventures“ generalinis direktorius M. Glodas.
Investuoja net šimtus tūkstančių dolerių
Paklaustas, kokios sumos gali būti investuojamos į elektroninius verslo įrankius, pašnekovas bando įvertinti startuolius. Mat jos, esą, labai skirtingos ir svyruoja nuo keleto tūkstančių litų iki kelių šimtų tūkstančių eurų. Tiek investuojama net į labai jauną ir rizikingą įmonę.
Tačiau pašnekovas patikina, kad tai daroma keliais etapais. Pirmasis jų – kai gaunama pradinė suma, kuria pasinaudodamas verslas gali žengti pirmuosius žingsnius verslo plano link. Kai sukuriamas jau veikiantis produktas, investuojama toliau.
Pašnekovas pasakoja, nors produktui būti visaverčiam dar daug ko trūksta, jį reikia tobulinti, tačiau jis jau rodo potencialią vertę, investuojama vis daugiau ir daugiau, o sumos čia gali didėti jau šimtus kartų. Lietuvoje geras tokio produkto pavyzdys, sulaukęs keleto dešimčių milijonų dolerių investicijų, – portalas www.manodrabuziai.lt.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.