Kaip krizės metu verslui valdyti pinigų srautus?

Verslas

2020.04.07

Autorius: Emilija Zareminaitė

Temos: , , .

Kaip krizės metu verslui valdyti pinigų srautus?

Šių dienų situacija, be jokios abejonės, kupina išbandymų visoms įmonėms ir smulkiausiam Lietuvos verslui šis laikotarpis yra ne išimtis. Daugumos įmonių veiklos vykdymo grandinė, pradedant tiekėjais ir baigiant produkto ar paslaugos realizavimu rinkoje, šiuo metu yra sutrikusi arba visai nutrūkusi. Ypač pažeidžiamos tampa įmonės, turinčios mažas pinigų atsargas ar nestabilius pinigų srautus. Maža to, nereta jų turi įsipareigojimų finansų institucijoms.

Tačiau dabar svarbiausia susiimti ir atrasti efektyvių būdų, kaip maksimaliai sušvelninti žalą. Diana Kačanauskaitė (nuotr. žemiau), Nuotolinių pardavimų „Luminor“ verslo klientams skyriaus vadovė, finansų sektoriuje dirbanti daugiau nei septynerius metus, įsitikinusi, kad išeičių yra – svarbu jų imtis laiku ir apgalvotai.

Kiek įmanoma, efektyvinti veiklą

„Pardavimo įmonėms, prekybą vykdančioms tik fizinio aptarnavimo taškuose, jeigu įmanoma, rekomenduojama steigti internetines parduotuves, kad jos galėtų realizuoti savo produkciją bei neprarasti ir kartu plėsti savo pirkėjų ratą. Mes, atsižvelgdami į situaciją ir norėdami šiuo sudėtingu laikotarpiu paskatinti įmones plėsti pardavimo kanalus, irgi nusprendėme reaguoti nedelsdami. Nuo šiol mūsų banko mokėjimo surinkimo sprendimu penkis mėnesius įmonės gali pasinaudoti nemokamai (išimtis taikoma įmonėms, pasiekiančioms 100 tūkst. eurų mėnesio apyvartą)“, – sako D. Kačanauskaitė. 

Visoms įmonėms, kurios gali perkelti savo paslaugas ir veiklas į e. prekybą, socialines erdves, finansų ekspertė rekomenduoja praplėsti ne tik pardavimus, bet ir savo žinomumą.

„Rinkoje matome puikių pavyzdžių, kaip įmonės, tiekiančios maisto produktus restoranams, pradėjo produktus siūlyti įsigyti gyventojams. Kai kurios sporto paslaugas teikiančios įmonės startavo su internetinėmis treniruotėmis. Šie smulkių verslų pavyzdžiai rodo, kad šiame etape svarbu ieškoti būdo būti matomiems ir prieinamiems“, – atkreipia dėmesį pašnekovė.

Įmonėms, turinčioms tiesioginę priklausomybę nuo vieno ar kelių tiekėjų, anot D. Kačanauskaitės, šiuo metu ypač reikšminga ieškoti naujų partnerių, kurie galėtų padėti užtikrinti įmonės veiklos tęstinumą.

Nepulti spręsti problemų skubotai ir tik laikinai 

„Kalbant apie įmonių finansinius srautus, reikėtų atkreipti dėmesį, kad pirmiausia verslininkams svarbu įsivertinti galimybes finansinių įsipareigojimų neatidėti, nes tai tik laikinas atidėjimas, kuris iš esmės problemos neišspręs“, – pataria finansų ekspertė.

Šiuo metu, anot pašnekovės, įmonėms būtina užsitikrinti atsiskaitymus laiku su savo pirkėjais, vengti reikšmingų atidėjimų jiems, nebent tai neįmanoma dėl pačių pirkėjų finansinės būklės. 

„Tačiau tokiu atveju svarbu įsivertinti, su kokiais iššūkiais susiduria pirkėjai, kad nenutiktų taip, jog įmonė patirs dar didesnių nuostolių dėl pirkėjų negalėjimo atsiskaityti su pardavėju. Rekomenduočiau kalbėtis su savo partneriais apie rizikos ir galimų nuostolių pasidalijimą arba dalinius atidėjimus“, – pataria D. Kačanauskaitė.

Atsisakyti nebūtinų išlaidų ir vengti kaupimo

„Šiuo metu pinigų srautams suvaldyti skirtinguose sektoriuose veikiančioms įmonėms reikėtų imtis skirtingų priemonių. Vieno recepto nėra, bet apskritai patarčiau atsisakyti nebūtinų išlaidų. Esant neapibrėžtumui, vengti sandėlio kaupimo, naudojantis mokesčių, paskolų, tiekėjų atidėjimais kurti veiklos planą, skaičiuoti būsimas pajamas ir išlaidas. Atidėtas įmokas vis tiek reikės sumokėti ir įmones, besinaudojančias šiomis priemonėmis, po atidėjimo užgrius didesnės įmokos, o jų mokėjimui įmonė dar gali būti nepasiruošusi, tad tai tikrai labai svarbu įsivertinti“, – atkreipia dėmesį D. Kačanauskaitė.

Tiesa, tenka pripažinti, kad smulkios įmonės dažniau turi silpną derybinę galią su stambesniais tiekėjais ir pirkėjais, tačiau pašnekovė rekomenduoja ieškoti abiem pusėms priimtiniausio sprendimo. 

„Reikia nepamiršti, kad smulkiam verslui brangūs ir ilgi atidėjimai. Neįsivertinus produkcijos realizavimo galimybių ir būsimos vertės, tai gali virsti nuostoliais“, – komentuoja finansų ekspertė.

Kalbant apie turimas atsargas, anot D. Kačanauskaitės, dabar itin svarbu įvertinti, kiek jos gali stovėti, kokiu laikotarpiu jos dar bus likvidžios. Būtina nepamiršti, kad greitai gendantiems produktams reikalingas greitas apyvartumas, kitaip juos teks nurašyti į nuostolius. Pavyzdžiui, drabužių, baldų, dizaino detalių srityje reikšmingos mados tendencijos, tad tai, kas užsistovės, paskui gali būti parduodama su mažesne marža. 

„Įmonėms, kurios prekiauja unikaliais, aukštą vertę turinčiais produktais, nuostoliai ilguoju laikotarpiu bus mažesni, nes rinkai atsigavus jų prekės bus toliau perkamos, o, pavyzdžiui, įvairios technikos gamintojams, kol jų veikla nesutrikusi, reikšmingos problemos dėl turimų atsargų nematyčiau, bet nerekomenduočiau kaupti sandėlio, neįvertinus galimo pardavimų kritimo“, – komentuoja pašnekovė.

Sprendimai turintiesiems įsipareigojimų finansų įstaigoms

„Įmonėms, kurios turi vienokių ar kitokių įsipareigojimų bankams ar kitoms finansų įstaigoms, jau siūlomi veiksmų planai ir supaprastinti procesai klientams dėl jų įsipareigojimų atidėjimo. Žinoma, kiekvienos įmonės situacija vertinama individualiai ir atsižvelgiama į tai, kaip tiksliai klientas yra paveiktas pasaulį sukrėtusio viruso ir milžiniško masto karantino. Atsižvelgdami į konkrečios įmonės paveikimą, priimame skirtingus sprendimus“, – pabrėžia Nuotolinių pardavimų „Luminor“ verslo klientams skyriaus vadovė.

Ne paslaptis, kad dabar ypač sunkus etapas maitinimo, restoranų, pramogų ir turizmo sektoriams. Jų veikla yra visiškai sustabdyta, apyvarta nuo karantino paskelbimo daugeliu atvejų lygi nuliui. Tokioms įmonėms, laikinai neturinčioms galimybių dengti savo įsipareigojimų, D. Kačanauskaitė rekomenduoja laikiną įmokų atidėjimą (iki šešių mėnesių kreditams, iki trijų mėnesių lizingui). Anot jos, reikšmingai nukentėjusių įmonių įsipareigojimus kredito įstaigos turi peržiūrėti iš esmės: restruktūrizuoti kreditus, peržiūrėti terminus ir sąlygas, įtraukdamos ir įmokų atidėjimą. 

„Iš patirties galime pasakyti, kad susiduriame ir su gana skausmingais atvejais, kai klientai dar prieš savaitę darė naujus turto ar įrangos įsigijimus, tačiau dabar yra priversti nutraukti savo sutartis ir su pardavėjais, ir su banku. Dėl to įmonės patiria didelių nuostolių. Tokias įmones konsultuojame ir teisiniais klausimais, kalbamės apie galimybes klientui įvykdyti savo įsipareigojimus partneriams bei pardavėjams“, – sako finansų ekspertė.

Šiuo metu viešojoje erdvėje yra daug informacijos apie valstybės paramą, kuriami procesai, kaip tiksliai viena ar kita skatinamoji priemonė gali būti pritaikoma. „Tiesa, tam reikia šiek tiek laiko, verslininkų kantrybės ir gilinimosi į detales bei taisykles, kas, kam ir kaip gali būti suteikta“, – komentuoja D. Kačanauskaitė.

Ekspertai

Diana Kačanauskaitė

Diana Kačanauskaitė

Nuotolinių pardavimų Luminor verslo klientams skyriaus vadovė / „Luminor”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.