Akceleratorių išlaiko tik geriausi
2016.09.14
Būti atviram ir pasiryžusiam keistis dėl rezultato. Tai du dalykai, svarbūs kiekvienam startuoliui. Bent jau taip mano Nyderlanduose veikiančio akceleratoriaus „HighTechXL“ komanda. Jo generalinis ir programų direktorius Ericas Broekhuizenas bei investicijų direktorė Laura Hockensmith šiuo metu lankosi Lietuvoje. Jie sutiko pasidalyti mintimis apie akceleratorių reikšmingumą, funkciją ir pagrindinius jų veikimo principus, kuriuos turėtų žinoti kiekvienas startuolis, besirengiantis juose išbandyti save.
Verslumas – tai tradicija
Nyderlandai visame pasaulyje iš tikrųjų garsėja savo akceleratoriais. Jų šioje šalyje esama ne tik stiprių, bet ir gana įvairių. Kaip sako E. Broekhuizenas, tai tiesiogiai susiję su šalies verslo kultūros istorija. „Pati Nyderlandų kultūra yra labai susijusi su verslu. Nuo pačių pradžių prekyba buvo Nyderlandų pamatas. Tas verslumas niekur nedingo. Nieko keista, kad per pastaruosius dešimtmečius korporacijos tapo pagrindiniu inovacijų šaltiniu. Būtent aplink jas devintąjį dešimtmetį pradėjo kurtis pirmieji startuoliai“, – pasakojo jis.
Svarbu ir tai, kad olandai tradiciškai mąsto globaliai, todėl akceleratoriai tapo puikiu įrankiu perspektyviausioms idėjoms surinkti ir paskleisti jas po visą pasaulį. „Šiuolaikiniai komunikacijos įrankiai labai palengvina ir galimybę dirbti globaliai. Olandai tai itin mėgsta. Tai irgi mūsų prigimtyje. Internetas jau pats savaime suteikia daugybę galimybių, o Nyderlandai išsiskiria ir tuo, kad interneto amžiaus pradžioje jau turėjo sukūrę reikalingą infrastruktūrą. Tokia tradicijų ir naujų technologijų sintezė duoda rezultatų“, – dėstė E. Broekhuizenas.
Talento koncentracija
Pašnekovai atkreipia dėmesį, kad akceleratoriai yra tos retos vietos, kuriose žinių ir talento koncentracija yra paties aukščiausio lygio. Pavyzdžiui, „HighTechXL“ dirba daugiau nei šimtas verslų. Visi jie yra čia pat, šalia vienas kito. Taigi paėjęs vos kiek į šoną gali rasti naują verslo partnerį, potencialų klientą, patarėją ar kažką su kuo tiesiog malonu pasitarti. 10 tūkst. žmonių su verslo ar mokslo žiniomis yra vienoje vietoje, o atmosfera labai paprasta, neįpareigojanti, čia malonu būti.
„Kiekvienas startuolis verslą kuria nuo nulio. Tai itin sudėtingas uždavinys. Todėl kiekvienas protingas startuolis stengiasi gauti visą įmanomą pagalbą. Kuo jos daugiau, tuo didesnė sėkmės tikimybė. Mūsų tikslas ir yra padėti. Nesvarbu kaip: finansiškai, teisiškai, rinkodaros, viešųjų ryšių ar logistikos prasme. Kartu mes pristatome jaunas įmones tiek vietinei, tiek tarptautinei rinkai. Jeigu norėdamas pradėti bendradarbiauti su didele korporacija tiesiog pasibelsi į jos duris, vargu ar kas pavyks. Su mūsų programa įmanoma suorganizuoti dešimt susitikimų per savaitę“, – teigė „HighTechXL“ generalinis direktorius.
Akceleratoriuje apčiuopiamų rezultatų galima pasiekti vos per kelis mėnesius. Tai nepalyginamai greičiau, nei tiesiog dirbant mažoje komandoje ir neturint galimybės taip greitai užmegzti santykių. „Vienas kertinių startuolių uždavinių – kuo anksčiau pritraukti komercinį dėmesį. Intensyvus darbas, intensyvūs susitikimai čia labai padeda. Tik kalbėdamasis su potencialiais klientais, kurie pasako, ko trūksta tavo produktams, gali pasidaryti reikiamas išvadas. Aišku, ne visada išgirsi tai, ką norėtum girdėti. Tačiau kuo anksčiau išgirsi nemalonius dalykus, tuo greičiau galėsi rasti tas įmones, kurioms tikrai reikia tavo gaminio“, – sakė E. Broekhuizenas.
Reikalavimas – globalumas
Pasak jo, vienas esminių gero akceleratoriaus bruožų yra atvirumas. „HighTechXL“ startuolių ieško visame pasaulyje. „Mes niekada net nesvarstėme galimybės kurti programos išskirtinai olandams. Nuo pat pradžių turėjome tarptautinę vizija. Pati mūsų komanda formuota tokiu principu. Iškart pradėjome priimti ir programėles iš užsienio. Šiandien didžioji dalis startuolių, dirbančių su mumis, yra iš užsienio“, – pabrėžė pašnekovas.
Vis dėlto tokį patį reikalavimą akceleratorius kelia ir startuoliams. Čia ieškoma tų idėjų, kurios turėtų potencialo visame pasaulyje. Visi plėtojami produktai turi būti orientuoti į pasaulinę rinką. „Technologijų verslas specifinis tuo, kad pelno jame gali tikėtis tik tapęs globalus. Net ir Vakarų Europos rinka yra per maža. Norintys prasimušti startuoliai savo produktus turi tiesiog ištobulinti. Lygiai taip pat ir patys akceleratoriai turi siekti tobulumo. Antraip jie pralaimės konkurencinę kovą. Parama, teikiama startuoliams, turi būti aukščiausio lygio. Tai pasiekti įmanoma tik susikoncentravus į tai, ką moki geriausiai. Todėl pas mus, ko gero, neatsirastų vietos aplikacijos kūrėjams. Tačiau technologiniams startuoliams mes turime daug ką pasiūlyti“, – sakė E. Broekhuizenas.
Būtinas gebėjimas daryti kompromisus
Anot pašnekovų, renkantis akceleratorių būtina pasirinkti teisingai. Kiekvienas akceleratorius ieško skirtingų dalykų. Tarkime, „HighTechXL“ atidžiausiai žiūri į produktus, kurie yra arti komercijos. Jeigu ją galima pasiekti maždaug per metus ir pagrindinis uždavinys yra pati verslo modelio plėtra, šis akceleratorius yra idealus pasirinkimas. Nieko keista, kad produktų komercinės versijos atsiranda dar jiems esant akceleratoriuje arba iš karto po to.
Vis dėlto startuoliams visada patariama į akceleratorių vykti be išankstinių kaprizų, pasirengus dėl sėkmės keisti idėją.
„Juk startuoliai kuriami su sava vizija. Tai tampa tavo kūdikiu, todėl ne visada ir ne visiems lengva iš esmės viziją pakeisti.“
L. Hockensmith.
„Mūsų programoje gebėjimas suklysti labai svarbus. Esame šalininkai požiūrio, kad klysti reikia kaip įmanoma anksčiau. Jeigu matai, kad tau kažkas nepavyksta, yra galimybė koreguoti savo veiksmus. Per kelis mėnesius startuolis gali iš esmės pakeisti savo veikimo modelį. Startuolių pasaulis yra toks, kad geriau jau stipriai suklysti po mėnesio, o ne po dvejų metų. Juk tokiu atveju dveji metai darbo iš esmės nueina perniek. Tačiau, suklydus anksti, yra dar daug laiko pasirinkti teisingą kelią. Dėl tos priežasties mes savo startuolius nuolat metame į pavojingas situacijas – susitikimus, prezentacijas. Tik per jas galima suprasti, ar produktas turi perspektyvą, o gal viską reikia iš esmės keisti“, – dėstė L. Hockensmith.
Kiekvienas startuolis privalo turėti omenyje tai, kad jo lūkesčiai ir realybė ne visada sutampa. Kartais reikia daryti kompromisus. Jeigu tokio gebėjimo nėra, jums nepadės ir pats tobuliausias akceleratorius.
„Mes dirbome su startuoliais, kurie atėję į akceleratorių iš esmės pakeitė savo produkto pritaikymą, auditoriją. Žinoma, tai ne visada lengva padaryti. Juk startuoliai kuriami su sava vizija. Tai tampa tavo kūdikiu, todėl ne visada ir ne visiems lengva iš esmės viziją pakeisti. Tačiau kartais tai reikia padaryti. Ieškodami naujų startuolių, visų pirma atkreipiame dėmesį į savybę, kurią apibūdinti reikėtų kaip coachability. Ar tu esi pasirengęs priimti patarimus ir keistis? Visada galima sutikti užsispyrusių žmonių, kurių požiūris gali būti apibūdinamas kaip „my way or no way“ (liet. „arba mano būdas, arba jokio“)“, – teigė „HighTechXL“ investicijų direktorė.
Anot E. Broekhuizeno, akceleratoriaus tikslas – sujungti patyrusio verslo kompetenciją su startuolių greičiu ir entuziazmu. Kai tai pavyksta, sukuriami patys geriausi rezultatai. „Akceleratoriaus esmė – pagalba vieni kitiems. Jeigu jos nėra… Tu negali padėti žmonėms, kurie nenori pagalbos. Verslininkui būtinas atvirumas. Žinoma, negalima ir eiti visur, kur tik vėjas papučia. Turi turėti stuburą, valią. Tad tai slidi riba. Ties ja išlieka geriausi“, – sakė jis.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.