Būdai, palaikantys darbuotojo motyvaciją
2023.10.03
Temos: Darbuotojai.
Sumažėjusi darbuotojų motyvacija įmonėms yra nuostolinga – mažėja darbo jėgos produktyvumas ir išauga talentų trūkumas. Nors verslai daug dėmesio skiria darbuotojų naudoms – premijoms, išvykoms ar renginiams, „deep tech“ startuolio personalo ekspertė įsitikinusi, kad vertybių suderinamumas įmonės viduje yra pagrindinė priežastis kodėl darbuotojai pasilieka.
Darbuotojų motyvacijos palaikymas dažnai būna iššūkis tiek darbdaviams, tiek personalo specialistams. „Gallup“ atliktas tyrimas atskleidė, kad 77 % darbuotojų pasaulyje prisipažįsta darbe dedantys minimalias pastangas ir praktikuoja tylų atsitraukimą (angl. „Quiet quitting“) arba net garsiai apie tai šneka.
Net ir dėdami mažiau pastangų į atliekamas užduotis, tokie darbuotojai yra labiau linkę patirti stresą, kadangi jie jaučiasi atsiriboję nuo darbovietės.
Įmonės neretai imasi įvairių priemonių komandos motyvacijai pakelti – nuo malonios darbo aplinkos sukūrimo ir premijų, iki profesinio tobulėjimo galimybių bei lankstaus darbo grafiko. Vis tik Eglė Dulkė, telekomunikacijos ir energetikos srities „deep tech“ startuolio „Inveniam“ personalo verslo partnerė, įsitikinusi, kad vienas didžiausių motyvuojančių faktorių yra stiprios įmonės vertybės.
Vertybėms apsibrėžti – individualūs metodai
Darbuotojai vis dažniau ieško prasmingos karjeros ir renkasi būtent tuos darbdavius, kurie turi tokias pačias vertybes, tuo tarpu verslams toks požiūris padeda išlaikyti talentus. E. Dulkės teigimu, komanda, kuriai artimos įmonėje išsigrynintos vertybės, problemų su motyvacija turės mažiau, nei ta, kurioje vertybės nėra aiškiai apibrėžtos. Vis dėlto, kad vertybės taptų verslo sėkmės pagrindu, ekspertė pataria įmonėms atrasti savo metodą, kaip jas identifikuoti.
„Tai gali būti apklausa, specialūs virtualūs įrankiai, tokie kaip „EOS“, komandos pasitarimas, arba vertybių apsibrėžimo dirbtuvės, – teigė ekspertė. – Galima pasitelkti ir darbuotojų „klonavimo“ metodą – kai vertinamos kiekvieno žmogaus individualios savybės, kurios atitinka verslo misiją, viziją ir kryptį. Tokios savybės, kurias įmonė norėtų matyti pritaikytas versle, grupuojamos, kol galiausiai tampa vertybėmis. “
Tačiau labai svarbu į procesą įtraukti ir darbuotojus, o ypač – išsiaiškinti, ar vertybės jiems suprantamos ir artimos. Jei vertybės, aktualios darbuotojams, sutampa su įmonei svarbiomis, tuomet komandos dinamika bus pozityvi ir žmonės labiau jausis esantys ten, kur ir turėtų būti.
Įveiklinimas ne tik per renginius
„Kryptingas įmonės vertybių laikymasis itin aktualus daugiakultūrėms komandoms, kurios ir taip patirtia įvairių iššūkių – kalbos barjerą, skirtingas kultūrines patirtis, ar požiūrį į darbą. Aiškios vertybės gali būti komandos atspirties taškas, leidžiantis sėkmingai bendradarbiauti kiekvieną dieną“, – sakė E. Dulkė.
Apsibrėžus vertybes, jos turi atsispindėti kasdienėje įmonės veikloje, net ir smulkmenose.
„Jei įmonės vertina kokybę, meistriškumą, tuomet tokia vertybė turi būti aiškiai įveiklinta kiekviename žingsnyje, pavyzdžiui, komandos pusryčiuose, kuriuos sudaro vien aukščiausios kokybės produktai, – pasakojo personalo vadovė. – Kasdien matydami įveiklintas įmonės vertybes, kurios jiems itin artimos, darbuotojai jaus ne tik didesnį ryšį su įmone, bet ir prasmę bei tikslą darbe.“
Pokytis prasideda nuo viršaus
Apsibrėžti ir įveiklinti vertybes neužteks, jei jomis kasdien nesivadovaus įmonės vadovas. Įkūnydamas organizacijos vertybes, vadovas ne tik tampa stipriu pavyzdžiu komandai, bet ir sukelia teigiamą grandininę reakciją, kuri prisideda prie etiškai ir socialiai atsakingos įmonės kūrimo bei naudos tiek verslui, tiek klientams.
„Visi įmonės viduje įgyvendinami pokyčiai turėtų prasidėti nuo viršaus. Gyvendamas vertybėmis kasdienėse veiklose, vadovas duos stiprų postūmį ir komandai. Tai ypač aktualu neseniai susikūrusiems verslams, kuriuose komanda kuriama nuo nulio, o vidinės vertybės tik pradedamos formuoti. Stiprios lyderio vertybės tampa atspirties tašku visai verslo sėkmei“, – sakė E. Dulkė.
Vis dėlto, net ir turint stiprias vertybes įmonės viduje, darbuotojų motyvacijos lygį stebėti reikėtų nuolat ir imtis prevencinių veiksmų, pastebėjus sumažėjusį įsitraukimą į veiklas. Apklausos, pokalbiai, išsami analizė, rodanti, ko žmonėms trūksta, padėtų išvengti kitų demotyvacijos sukeltų problemų.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.