Smagus hobis tapo verslu
2022.12.06
Temos: Finansai, Marketingas, Verslo pradžia.
Pasakodama apie plėtojamą veiklą „KosTmosas“ iš Panevėžio kilusi šiuo metu Vilniuje gyvenanti Vaida Muralė (35) galvą kelia į aukštybes: „Gal skamba banaliai, bet žvelgiant į dangų man visą laiką užgniaužia kvapą, o žvaigždės išties vilioja“. Sugalvojusi draugę nustebinti ypatinga, asmenine dovana, prieš 2 metus ji pagamino pirmąjį žvaigždėlapį. „Padariau, atspausdinau, įrėminau, įteikiau, draugei labai patiko“, – pirmus kuklius žingsnelius prisimena pašnekovė, ilgainiui supratusi, kad smagus hobis galėtų tapti verslu.
Išsigryninti konceptą, susidėlioti mintis Vaidai padėjo dalyvavimas moterų retrito (atsiskyrimo) stovykloje. „Stovyklą organizavo ta pati draugė, kuriai dovanojau žvaigždėlapį. Mano darbą ji parodė kitomis dalyvėmis, sulaukiau susidomėjimo. Stovykloje vykusi praktika apie naujas pradžias ir naujos savęs pristatymą pasauliui pastūmėjo į žvaigždėlapius pažvelgti kaip į kažką daugiau, o ne tik vienkartinę dovaną“, – pasakoja jauna moteris. Tik grįžusi iš stovyklos, įkvėpta kitų moterų, pilna jėga pasinėrė į darbus: sukūrė puslapį Facebook, atsidarė IV, ieškojo geriausių kūrybos išraiškos būdų, gilino astronomijos žinias. „Pirmieji klientai buvo mano draugai, pažįstami“, – sako ji.
Griežta pati sau
Pradėjusi kurti žvaigždėlapius Vaida apsiribojo reklama Facebook, kitų rinkodaros būdų nebandė. Efektyviausia priemonė – patenkinti klientai, jų rekomendacijos draugams. „Apie naują užsiėmimą plačiai nesiskelbiau, žinojo tik patys artimiausi. Jie tapo tarsi gyvoji reklama, šaunūs palaikytojai ir skatintojai veikti. Nuolatos dalinosi Facebook įrašais, like‘ino, komentavo“, – dėkoja pašnekovė ir papildo, kad ilgą laiką didžiausia skeptikė ji buvo pati sau: „Kartais aplankydavo keistos mintys, kažkodėl atrodė, kad ši idėja įdomi tik man pačiai, o artimieji palaiko, nes jų toks darbas, pareiga“. Moteris mielai priima konstruktyvią kritiką, stengiasi tobulėti, bet tikrai nesiruošia klausyti siūlančių įvairius „patobulinimus“, nes tai reikštų visišką savo pradinės minties atsisakymą.
Veiklos pradžioje prireikė tik minimalių resursų, tad pradinės investicijos greitai atsipirko. Žinoma, su naujais projektais atsiranda papildomų išlaidų, tačiau, jeigu kas neįvyktų pagal planą, anot Vaidos, didelių nuostolių nepatirtų. Būtent maža rizika leido lengviau priimti drąsų sprendimą hobį paversti verslu.
Kuriant dainuoja širdis
Analizuodama vartotojų profilius, kūrėja pastebi, kad didžioji dalis panašūs į ją – mėgstantys unikalumą, išskirtinumą, suasmenintas dovanas (sau ar kitiems). Užsakovų spektras platus: nuo mamų su mažais vaikais iki mylimųjų, geriausių draugų, vestuvių liudytojų. „Pradėjusi veiklą atidžiai nagrinėjau, kodėl mėgstu žvaigždėlapius ir pagal savo atsakymus ieškojau vartotojų. Dabar jau daugelis klientų ateina, nes pamatė mano darbus pas draugus, gavo dovanų arba kai reikia įdomios, originalios dovanos, atsimena mane“, – didėjančiu susidomėjimu kukliai džiaugiasi Vaida.
Užsiimdama kūryba, nuolatos mokausi, sužinau daug naujo, plečiu pažinčių ratą. Norėdama būti patraukli klientams, kaskart sugalvoju ką nors kitaip, neįprastai. Atradusi netikėtų galimybių, jas jau galiu pritaikyti plačiau, ne tik gaminant žvaigždėlapius. Pagrindinius darbus atlieku kompiuteriu, todėl maketą paruoščiau iš bet kurio pasaulio kampelio. Kai kuriuos darbelius pasidarau netgi telefonu, o tai ypatingai patogu auginant mažą vaiką“, – veiklos privalumus vardija pašnekovė su plačia šypsena užtikrintai tardama: „Žvaigždėlapių gamyba man – veikla, kurioje dainuoja širdis“.
„Bandau – darau“ principas
Paklausta, kaip dabar, praėjus 2 metams nuo „KosTmoso“ atsiradimo vertina nueitą kelią, Vaida tikina – svarbiausia, į viską žvelgti lengvai, paprastai. „Žvaigždėlapių kūrimas – mylimas hobis, atsipalaidavimas, dalelė manęs. Tai jokiu būdu nėra tik sausas verslas“, – paaiškina ji ir prisipažįsta visiškai neturėjusi patirties nei internetinių puslapių administravime, nei el. parduotuvės valdyme, nei gražaus vizualo sukūrime pateikiant produktus. „Idėja atėjo netikėtai, veiksmų plano neturėjau, todėl mintis paverčiau į mažus žingsnelius, kuriuos darydama pradėjau įgyvendinti savo matymą. Tiksliai nežinojau nuo ko pradėti, kaip teisingai turi būti, tiesiog ėmiau, dariau ir besimokant kažkaip viskas sėkmingai susidėliojo. Įveikusi vieną etapą, po truputį judėjau pirmyn link sekančio: suradau reikiamas žvaigždėlapių ruošimo programas, jas testavau, ieškojau kokybiškas spausdinimo paslaugas teikiančios įmonės, tuomet – kur galėčiau savo kūrinius įrėminti. Netikėtai žmonės kažką rekomenduodavo, pati ieškojau informacijos“.
Šiandien pašnekovė džiaugiasi savo versle taikiusi būtent „bandau – darau“ principą, nes mažų žingsnelių mene ir slypi sėkmingai išplėtoto verslo paslaptis.
Pažintis su verslo pasauliu tik prasideda
Muralė dirba viena, prireikus ieško pagalbos iš savo srities profesionalų. Versle ji naujokė, taigi semtis žinių, tobulėti yra kur: „Apie verslo valdymą mano žinios gan kuklios, nuolatos privalau viskuo domėtis. Tiekėjai, rinkodara, klientų paieška – tai sritys, su kuriomis pažintis tik prasideda. Nors konkurencija mano veikloje gan didelė, o Lietuvoje, ir ypač užsienyje, yra ne vienas tuo užsiimantis, tikiu, kiekvienas atrasime savo klientus. Panašią veiklą vykdantys žmonės mane skatina ne varžytis tarpusavyje, o iš jų mokytis profesionalumo“.
Ji džiaugiasi gyvenimo kelyje sutikusi daugybę gabių, motyvuotų žmonių, labai padėjusių sunkesnėmis akimirkomis, taip pat asmeniniu geru pavyzdžiu paskatinusių veikti. Už nuostabią patirtį augant kaip verslininkei Vaida dėkoja „Baltiškos Lilos Namų“ įkūrėjai Aušrai Daugėlienei ir „3T – Transfers Technologies for Textile“ direktorei Daivai Svigarienei. Iš užsienyje žinomų verslininkų įkvėpimo semiasi iš Kerwin Rae bei Gary Vaynerchuk. „Yra posakis, kad esame vidurkis 5-ių žmonių, su kuriais daugiausiai leidžiame laiko. Džiaugiuosi, kad man pasisekė ir verslo vystymo pradžios kelyje, kai ypatingai reikėjo palaikymo, tie 5 šalia buvę žmonės labai kilstelėjo mano vidurkį teigiama linkme“.
Perspektyvi jaunoji verslininkė linki drąsos, tikėjimo savimi ir savo idėja. „Prisiminkite, kad klaidų nėra. Yra tik pamokos, kurias arba išmokstame ir pasinaudojame jų atnešta nauda, arba – neišmokstame“.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.