...

Vertinti reikia net ir mažiausią asmeninę pergalę

Verslas

2012.06.11

Autorius: Gintaras Gimžauskas

Temos: , .

Vertinti reikia net ir mažiausią asmeninę pergalę

Mūsų strategija – išskirtinumas ir originalumas. Visas kita – rytojaus diena. Asmeninio albumo nuotr.

Jelena Rusinovič-Zelkouskaja gimė Baltarusijoje, bet save laiko kėdainiete. Ji jau 12 metų gyvena Kaune, kur įsikūrė baigusi Kauno aukštesniojoje meno mokykloje (dabar Kauno kolegija, J. Vienožinskio menų studijų centras) dailės pedagogikos studijas. Be to, ji yra įpusėjusi studijas Kauno technologijos universiteto Dizaino fakultete, kur mokosi siuvinių technologijos specialybės. 33 metų moteris yra laimingai ištekėjusi ir augina trejų su puse metukų sūnų. Vis dėlto šeimos rūpesčiai ir banguojanti ekonomika netrukdo jai įgyvendinti to, apie ką galvojo jau seniai – turėti savo verslą. Apie jį bei daugelį kitų dalykų ir sutiko papasakoti „bzn start“ skaitytojams Jelena.

Visada svajojome apie nuosavą verslą, nes dirbdami samdomą darbą neturėjome galimybės išnaudoti viso savo potencialo ir realizuoti idėjų. Kaip sakoma: „Kol žaibas netrenks – mužikas nepersižegnos.“ Todėl startavome tuomet, kai dauguma bendrovių finišavo. Tai buvo 2009 metai, pats krizės įkarštis. Kodėl? Todėl, kad algų sumažėjimas, materialine ir moralinė įtampa tapo atspirties tašku. Pamanėme: „Jeigu pavyks ką nors pasiekti dabar, visi kiti sunkumai ateityje bus tarsi smulkūs nesusipratimai.“

Mūsų veiklos sfera, produktas, koncepcija atsirado iš domėjimosi nestandartiniais dalykais, kūrybiškais sprendimais. Idėja gaminti sėdmaišius gimė ir susiformavo per valandą, o toliau buvo jau technikos dalykas. Siuvamoji mašina, rankos ir didelis noras buvo mūsų pagrindinis sėkmės garantas. Kai nutarėme veikti, dar nieko nenutuokėme apie konkurenciją, galimybes ir perspektyvas. Apskritai manėme, kad neverta nieko planuoti ir prognozuoti, ypač kai kalba sukasi apie pinigus. Niekuomet nežinai, kas nutiks rytoj, viskas akimirksniu gali pasikeisti. Tad, kad nebūtų didelių nusivylimų, neišsipildžiusių ambicijų, užtenka bendros strategijos, nustatančios veiklos gaires bei principus. Neįmanoma prognozuoti pardavimo, pelno, pajamų. Mūsų strategija – išskirtinumas ir originalumas. Visas kita – rytojaus diena.

Pagrindinė mūsų veiklos sritis – sėdmaišių gamyba pagal individualius klientų poreikius. Sėdmaišius sukūrėme ne mes – jų istorija skaičiuoja jau 44 metus, todėl šiam produktui reikėjo suteikti savitumo. Mūsų atveju tai yra individualumas. Su malonumu imamės įdomių nestandartinių projektų, siuvame vardinius sėdmaišius.

Iš pradžių buvo tiesiog sėdmaišis. Kokybiškos medžiagos ir gerai pasiūtas. Nepraėjus nė pusmečiui įvyko tai, kas ir lėmė tolesnę įvykių eigą. Gavome užklausą pagaminti 100 vardinių sėdmaišių. Projektas užkabino. Tiesa, tai buvo didelis iššūkis, nes neturėjome nei tinkamų medžiagų, nei technologijos, nei galimybių įvykdyti tokį užsakymą. Vis dėlto turėjome didžiulį norą jo imtis ir išbandyti savo jėgas.

Tad neturėdami jokių galimybių laimėjome konkursą pagaminti 110 reklaminių sėdmaišių. Užsakymą įvykdėme mažiau nei per 10 dienų. Nuo tos dienos didžiąją dalį mūsų užsakovų sudaro įmonės. Tiesą sakant, labai didžiuojamės klientų sąrašu: „Estrella“, „Swedbank“, „Jegermaister“, „British American Tobaco“, IDW ir kt.

Savo bendrovę pavadinome „Lennycraft“. Tai nėra ypač gudru, tik dviejų įkūrėjų internetiniai slapyvardžiai Lenny + Craft. Lietuvai šis pavadinimas yra gana neįprastas, jo labiau reikia bendraujant su užsieniečiais, todėl egzistuoja ir suprantamesnis variantas – „Gyvi baldai“. Jis tikrai gelbsti, nes buvo atvejų, kai tautiečiai manė, kad esame užsienio bendrovė.

Mūsų kolektyvas nedidelis, bet tai, manau, yra pranašumas, nes kuo daugiau žmonių, tuo daugiau biurokratijos ir neracionalumo. Mes bet kurią dieną galime mobilizuotis, persitvarkyti ir padidinti savo komandą. Bet sutikite, kad mažinant komandą kiltų daugiau keblumų. Todėl viską maksimaliai stengiamės daryti savo jėgomis. Mažesnės firmos visuomet turi didesnes galimybes, joms visada paprasčiau adaptuotis ir reaguoti į rinkos pokyčius.

Deja, be pinigų šiais laikas net ir geriausios idėjos neturi šansų būti realizuotos. Vienintelis dalykas, kuris gali padėti, – ryšiai, bet ir jie turi savo kainą. Mūsų atveju nebuvo nei vieno, nei kito, todėl pirmi metai buvo labai sunkūs. Jeigu ne investicijos, vargu ar vis dar egzistuotume. Tokios veiklos normaliai pradžiai reikėtų 30 000–50 000 Lt. Jeigu kalbama apie pramoninį mastą, šis skaičius turėtų būti didinamas 3–4 kartus arba prie nurodytos sumos tiesiog reikėtų pridėti dar vieną nulį.

Pamenu, mūsų pirmoji investicija buvo 1 200 Lt, juos skyrėme pramoninei siuvamajai pirkti, o sėdmaišius klientams pristatydavome antikvariniu S klasės mersedesu. Dabar turime gerokai pažangesnę siuvimo techniką ir firminį autobusiuką „Lennycraft“, kurio neįmanoma nepastebėti. Visa tai neįmanoma be investicijų. Tikime, kad kurį laiką reikia pabadauti tam, jog pajustum pinigų vertę ir vėliau mokėtum juos racionaliai naudoti. Pinigų stoka užgrūdina ir skatina asmenybės išradingumą.

Mes siekėme sukurti nedidelę įmonę – šeimos verslą. Tai vadiname itališkuoju modeliu. Aišku, pramonės gigantų nesame pajėgūs nukonkuruoti, bet galime užkariauti pasaulį išskirtinės kokybės ir dizaino gaminiais. Tarkim, baldas, pagamintas Italijoje, iškart asocijuojasi su itališka pavarde gaminio pavadinime, tradicijos perduodamos iš kartos į kartą, prabanga, kokybė, rankų darbas, išskirtinis dizainas ir nemaža kaina. Mus žavi ši šeimos verslo idėja. Būtent tokiu modeliu ir vadovavomės kurdami „LennyCraft“.

Jei esate tikri savo jėgomis, verta užsiimti investicijų paieška. Kaip žinoma, nori susipykti su draugu, pasiskolink iš jo pinigų. Teko girdėti ne vieną liūdną istoriją šiuo klausimu, todėl geriau turėti reikalų su bankais ar panašaus tipo struktūromis. Tai tik pinigai, nieko asmeniška. Tai sudrausmina. Kai subrendome investicijoms, pasinaudojome verslumo skatinimo fondo teikiamomis paskolomis. Tai yra praktiškai beprocentė paskola iš Europos Sąjungos lėšų.

Apie atsiperkamumą: pirmus 2–4 metus klausimų apie pelną net neturi kilti. Pradžioje jūsų tikslas turi būti įsitvirtinti, pelnyti gerą reputaciją ir veikti. Svajonės apie upeliais tekančius pinigus didžiajai daliai pradedančių verslininkų pakiša koją. Daugeliui naujų bendrovių judėti į priekį degalų užtenka tik pusmečiui, o negavus norimo pelno rankos nusvyra labai greitai. Iš dešimt naujokų po pusmečio dažniausiai lieka tik du, labiausiai užsispyrę. Mums pasisekė, nes paskolos suma nebuvo didelė – pinigai grįžo maždaug per pusmetį. Bet realus apčiuopiamas pelnas vis dar laukia ateity. Be to, viskas, kas uždirbama pirmus trejus metus, turi būti vėl investuojama į verslą.

Žinoma, verslą plėtojame dėl pinigų, neturime kito pasirinkimo, tai yra vienintelis šeimos pragyvenimo šaltinis. Bet jei kas rytą eini į darbą su šypsena ir grįžti namo laimingas, vadinasi, esi teisingame kelyje. Kiekviena diena mūsų darbe kitokia, nepanaši į praėjusią, kasdien sužinome ką nors nauja, įdomaus. Kartais vyksta tokie įvykiai, kurių neįmanoma vertinti pinigine išraiška. Pavyzdžiui, neseniai mūsų sėdmaišiai dalyvavo pasaulinio lygio parodoje „GlobalShop 2012“ Las Vegase. Nesavarankiškai, tiesiog papildėme garsios Lietuvių bendrovės stendą. Pasauliniu mastu tai buvo visiškai nereikšmingas įvykis, bet mums tai didžiulis žingsnis pripažinimo link.

Svarbu ne tik gauti tinkamą atlygį už gerai atliktą darbą, bet ir kad tavo darbas būtų vertinamas, giriamas. Prieš Kalėdas „British Ametican Tobacco“ užsakė sėdmaišių kaip dovaną savo verslo partneriams užsienyje. Gavę dovanas šie negalėjo patikėti, kad sėdmaišiai pasiūti Lietuvoje. O BAT atstovas jiems didžiuodamasis pareiškė: „O ko jūs stebitės? Juk tai LIETUVA!“ Toks įvertinimas yra neįkainojamas, „pagaminta Lietuvoje“ lygu kokybės ženklas, kas gali būti geriau? Vertiname kiekvieną tokią mažytę asmeninę pergalę.

Tiems, kas skaito šį straipsnį, turi ambicijų ir noro, palinkėsiu bandyti, ieškoti ir atrasti. Manau, pakartoti svetimą sėkmę yra nerealu – neįmanoma uždirbti pinigų iš to, iš ko jau kažkas uždirbo, todėl būkite ypatingi, išskirtiniai bei nepakartojami. Kūrybingumas – sėkmės variklis. O prieš pradėdami būtinai perskaitykite Jacko Trouto „The 22 Immutable Laws of Marketing: Violate Them at Your Own Risk!” ir kitas jo knygas. Tai padės rasti savo vietą po saule ir nedaryti didesnių klaidų. Prieš ką nors darydami visada pagalvokite, ar sugebėsite iš to išsikapstyti.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.