Nors pirmieji dveji metai buvo tik investavimas, tačiau sugebėjo išsukti kakavos verslą.
2022.10.07
Temos: Finansai, Marketingas, Pardavimai, Verslo pradžia.
Prieš beveik ketverius metus pradėję šeimos verslą „Gyva kakava“, Alytuje įsikūrę kakavos mėgėjai ir žinovai Agnė Aušrė (34) ir Povilas Aušra (34), sako, kad pirmieji dveji metai buvo tik investavimas. Pirmąją savo kakavos siuntą parsisiuntė už 3 000 eur, vėliau nuolat investavo panašias sumas, nes didino sandėlį.
Alytiškė A. Aušrė ir iš Šilalės kilęs P. Aušra verslą pradėjo gyvendami Mažeikiuose, o šiuo metu šeima gyvena Alytuje. Prisiminusi ilgą migracijų kelionę, versli moteris dabar patenkinta, jog nedideliame mieste atrado gerą vietą gyventi ir kurti verslą. „Naudojamės mažo miesto privalumais: nuomojamės biurą miesto centre, greitas susisiekimas, lėtesnis tempas“, – vardija ji.
Pagyvenę skirtingose pasaulio vietose, sugrįžo su idėja
Prieš ketverius su puse metų A. ir P. Aušros nusprendė išeiti iš samdomų darbų ir šiek tiek pakeliauti, pagyventi skirtingose pasaulio vietose. Pabuvojo Lanzarotėje, Barselonoje, Singapūre ir Balio saloje. „Kelionė buvo labai išlaisvinanti, bet kartu turėjome ir slaptą tikslą – atrasti tokią verslo idėją, kad galėtume kuo daugiau laiko praleisti kartu. Atrodė beprasmiška tiek daug gyvenimo laiko praleisti skirtinguose samdomuose darbuose. Norėjome kurti kartu, nes nuo pat susitikimo jautėme, kad vienas kitą papildome, turime aiškias vertybes, žinių. Įdomu tai, kad prieš kuriant verslą, negalvojome apie pinigus. Didžiausias motyvas buvo atrasti tai, kas patiems patiktų, kuo pilnai tikėtume ir galėtume pasiūlyti kitiems“, – pašnekovė pažymi, kad būtent kelionėje ir subrendo verslo idėja.
Kakavą „atrado“ Balio saloje
Viešėdami Balio saloje, lietuvaičiai kartą pamatė, kaip tinkamai paruošti gėrimus iš kakavos masės. Pajutę šio gėrimo, gerinančio minčių sutelktumą ir aiškumą, poveikį, grįžę namo suprato, jog šiuos potyrius būtų įdomu pasiūlyti ir kitiems. Gryna, aukštos kokybės rūšinė kakava Lietuvoje buvo naujovė. Tik idėjos įgyvendinimui šeima pinigų neturėjo – iš kelionės grįžo išleidę visas santaupas. Radę iš ko pasiskolinti keletą tūkstančių eurų ir parsisiuntę kakavos, pirmus metus atsakinėjo į klausimus „kas tai?”. Švietė žmones apie kakavos savybes ir naudą, aiškino, kad jų siūlomas produktas – ne pigūs milteliai, o kakavos masė ir kodėl už jį verta brangiai mokėti. P. Aušra pradėjo rengti degustacijas. Gerbėjų ratas plėtėsi.
„Dar iki šiol turime nuolatinių klientų, kurie su mumis nuo pat pradžių, – pastebi A. Aušrė, kuriai svarbu, jog vartotojas atskirtų geros kokybės kakavos masę nuo skirtos gaminti šokoladą. Mūsų kakavos masė yra brangesnė, tačiau antkainis nedidelis. Todėl ir didelių akcijų, nuolaidų pasiūlyti tiesiog negalime. Gerbiame savo klientus, taikome sąžiningą kainodarą“.
Viską nuo pat pradžių kuria patys
Kakavos versle besidarbuojanti šeima sako, jog reikėjo daug vidinės stiprybės ir tikėjimo, kad pomėgis virstų darbu. Jiedu turi kur pritaikyti savo žinias ir įgūdžius. Visus darbus nuo pat pradžių atlieka patys: kuria pakuočių dizainą, maketuoja etiketes, rūpinasi prekės ženklo įvaizdžiu, finansų reikalais, organizuoja fotosesijas. Tai padeda daug sutaupyti. „Patys pjaustome didelius kakavos luitus, pakuojame. Šiuo metu planuojame įdarbinti žmogų. Smagu, kad galime visus savo asmeninius įgūdžius panaudoti bendroje veikloje“, – darniai darbuojasi pora.
Sunkiausia sulaukti stabilių pajamų
Du mažamečius sūnus ir verslą auginanti šeima pripažįsta, kad sunkiausia šios veiklos dalis – išlaukti, kada verslas pradės nešti stabilias pajamas. Pradžioje, vis investuojant savo lėšas, tekdavo daug ko atsisakyti, taupyti derinant su šeimos poreikiais. Tai visada iššūkis. „Dauguma verslų su tuo susiduria, bet mažai kalba, kad „sunku su finansais” ne tik versle, bet ir asmeniniame gyvenime“, – sako A. Aušrė, pamininti ir tai, kad tenka nuolatos laviruoti tarp darbo ir asmeninio gyvenimo. Riba labai plona. Visgi nuosavas verslas suteikia galimybę derinti šeimos gyvenimą su darbu, rodyti pavyzdį vaikams.
Džiugintų skaidresnė rinka
„Gyvos kakavos“ savininkai savo išskirtinumu vadina tai, jog vieninteliai Lietuvoje gali pasiūlyti tiek daug įvairių kakavos skonių iš skirtingų ūkių.
Verslininkų lūkestis – kad būtų laikomasi sąžiningumo principo: gerbiami kakavos augintojai, nurodomi kakavos šaltiniai. Jų įsitikinimu, neužtenka parašyti: „ceremoninė kakava” arba „rūšinė kakavos masė”.
„Kakavos rinka yra viena neskaidriausių pasaulyje, kur vis dar išnaudojami žmonės, didelėse plantacijose dirba vaikai. Svarbu, kad klientai suprastų atsakingo vartojimo naudą ir rinktųsi sąžiningus prekiautojus.“
Maži, lankstūs ir greiti
„Aptarnavimas ir komunikacija – mūsų prioritetas, – pabrėžia pašnekovai. – Kartais dėl to reikia nustumti kitus administracinius darbus, bet jei pirkėjui reikia kakavos tą pačią dieną, lekiame į autobusų stotį ir siunčiame. Ne visada tai efektyvu. Dideli verslai „nesismulkintų”, o mes smulkinamės. Turime klientų, kurie tai labai vertina. Stengiamės artimai bendrauti, rengiame daug gyvų susitikimų, dalyvaujame mugėse. Skiriame dėmesio turinio kūrimui, skaitmeniniam marketingui, socialiniams tinklams. Stiprus „iš lūpų į lūpas” veiksnys.“
„Išmokome greitai persiorientuoti, numatyti ne tokius smulkmeniškus planus, nes kintant situacijai daug ką tenka keisti, pergalvoti, turėti planą B ir C“, – sako A. ir P. Aušros, linkintys ir kitiems: „Stenkitės planuoti, tačiau palikite daugiau erdvės nežinojimui, lankstumui ir kūrybai. Palaikykite artimą ir tikrą ryšį su savo klientais, nuolatos gerinkite aptarnavimo kokybę ir išlaikykite aukštus standartus, remdamiesi savo vertybėmis, tai padeda siekti didesnių tikslų.“
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.