Perspektyviausio žaliojo verslo titulas – išmaniųjų žaliuzių kūrėjams
2015.07.13
Temos: Vadyba.
Apie ekologijos svarbą girdime kalbant vis dažniau. Pasaulio gyventojų skaičius jau perkopė 7 milijardus ir vis aktualesnės tampa klimato kaitos, šiukšlių problemos, todėl diskusijos apie ekologiją yra tiesiog gyvybiškai būtinos. Deja, žmonija dažnai tik diskusijomis ir apsiriboja. Ką nors iš tikrųjų daryti mums sekasi sunkiai. Juk patogumas paprastai nugali sąmoningumą. Panašu, kad ekologiški sprendimai netaps realia alternatyva tol, kol savo patogumu ir pranašumais nepasivys ar netgi neaplenks tradicinių. Štai kodėl žaliasis verslas yra toks svarbus pasaulio ateičiai. Juk tik žaliąsias idėjas įgyvendinantys verslininkai gali plačiai paskleisti sprendimus, užtikrinančius tvaresnę ateitį.
Tarptautinis projektas „Climate Launchpad“ būtent ir siekia sudaryti verslininkams sąlygas kurti bei plėtoti savo žaliąsias idėjas. 28 šalyse vykstančio projekto metu iš pradžių kiekvienoje šalyje įtemptai dirbama su būriu komandų, padedama joms plėtoti projektus. Galiausiai iš kiekvienos šalies atrenkami trys geriausieji, kurie keliauja į Amsterdamą varžytis tarptautiniu mastu.
2015 m. liepos 8-ąją vyko Lietuvos nacionalinis „Climate Launchpad“. Jo metu devynios komandos pristatė savo žaliąsias verslo idėjas, tačiau tik trys geriausiai pasirodžiusios gavo galimybę rugsėjį iškeliauti į Nyderlandus, kur savo idėjas kartu su kitų šalių atstovais pristatys Europos finale.
Nuo plastiko valymo technologijos iki pavyzdinio ekologiško namo
„Climate Launchpad“ dalyviams idėjų tikrai netrūko. Jos skyrėsi savo ambicingumu, praktiškumu, o ypač potencialu tapti verslais, kas atrankoje buvo labai svarbu.
Komanda „Global Green Advertising Technology“ pristatė ekologiškų reklaminių skrajučių idėją. Šie gaminiai buvo pateikti ne tik kaip reklamos, bet ir kaip švaros priemonė. Skrajutės, pagamintos iš per 30 dienų suyrančios medžiagos, galėtų būti naudojamos ir kaip šluostės. Taip būtų sprendžiama šiukšlinimo problema, nes žmonės skrajutes, užuot tuoj pat išmetę, parsineštų namo ir panaudotų buityje.
„Efficiency Lending Platform“ siekia sukurti pinigų skolinimo platformą. Platformoje užsiregistravę žmonės galėtų paskolinti dalį lėšų ekologiškesnių prietaisų įsigyti norinčiai įmonei, o po metų investuotus pinigus susigrąžinti jau su 10 proc. palūkanomis.
„Aimo“ – programėlė, suvedanti automobilių savininkus su tais, kuriems reikia nuvažiuoti iš taško A į tašką B. Vežėjai ir keleiviai čia vieni kitus galėtų pasirinkti pagal bendrus pomėgius ir panašius charakterius.
„Footprint“ idėja konkurse išsiskyrė ambicingumu. Projekto autorius Paulius Rymeikis ketina sukurti pasaulinio garso etiketę, kuria būtų žymimi tik ekologiškai gaminami drabužiai.
„City is a Lab“ siekia Antakalnyje atidaryti pavyzdinį ekologiškai besitvarkantį namą, kuriame būtų vykdoma edukacinė veikla ir lankytojai gautų praktiškų patarimų, kaip kasdienybėje elgtis šiek tiek ekologiškiau.
„Pharma Patrol“ dėmesį sutelkė į medicinines atliekas ir pristatė vaistinėms skirtas priemones tokioms atliekoms rinkti.
Trečiąją vietą ir pirmąjį kelialapį į Amsterdamą konkurse laimėjo „Laserpas“. Ši komanda siekia panaudoti skraidančius dronus tokių masinių objektų kaip geležinkelių, elektros ar dujotiekio linijų apžiūrai. Dronai šioje srityje turėtų sutaupyti nemažai žmogiškųjų bei energijos išteklių.
Antrieji liko „Cleantastic“ – inovatyvi plastiko perdirbimo sistema. Perdirbimui „Cleantastic“ siūlo panaudoti įvairius mikrobus. Perdirbant plastiką didžiausia problema ta, kad jis yra nešvarus, t. y. riebaluotas, tepaluotas ir koks tik norite. „Cleantastic“ purviną plastiką sudeda į specialias cisternas, apgyvendintas mikrobais, kurie nešvarumus tiesiog suvalgo. Tuomet švarus plastikas gali būti panaudotas pakartotinai.
Vis dėlto nacionaliniais „Climate Launchpad“ nugalėtojais tapo „Collect and Reflect“. Tai išmaniosios žaliuzės, kurios žiemą surenka saulės energiją ir ją panaudoja patalpai šildyti, o vasarą tą pačią energiją naudoja kambariui vėsinti. Toks sprendimas ne tik kuria sveikesnę aplinką patalpoje, bet ir sutaupo daug energijos.
Didžiausias iššūkis – idėjos pristatymas visuomenei
„Collect and Reflect“ sukūrusios inžinierių komandos „SVA“ vadovas Ignas Šlapkauskas atskleidė, kad idėja kilo pamačius nišą ir ėmus įtemptai mąstyti, kaip būtų galima ją išnaudoti. „Mes visi esame energetikai ir gana gerai suprantame šiuos dalykus. Iš tikrųjų pastatų langų tema dar nepakankamai išplėtota, ypač kalbant apie naujus pastatus. Senuosiuose tokios aštrios problemos lyg ir nėra, bet nauji namai juk po truputį iš pasyvių turi tapti aktyvūs. Langai paprastai pamirštami. Tai ir buvo pagrindas pradėti kažką galvoti. Dabar yra tik kelios pasirinkimo galimybės. Gali užklijuoti specialią plėvelę, kuri vasarą atspindi perteklinę kaitrą, bet ji ir žiemą daro lygiai tą patį. Žiemą per langus einanti šiluma kaip tik gali būti panaudota, pavyzdžiui, pelėsiams naikinti. Taigi ta mūsų idėja rutuliojosi labai natūraliai. Tikrai ne viskas pavyko iš karto. Per visą šį laiką sukūrėme nemažai prototipų“, – pasakojo jis.
„Taigi pirmasis didelis uždavinys bus supažindinti žmones su šia nauja galimybe. Tikrai nesitikime momentinio sprogimo. Laukia ilgas ir spygliuotas kelias“
I. Šlapkauskas
Pašnekovo nuomone, šiuolaikiniuose namuose, ypač stikliniuose, išvaistoma itin daug energijos. Su „Collect and Reflect“ žaliuzėmis ją visą galima surinkti ir panaudoti. „Palangės apačioje paprastai būna kokie 22 laipsniai šilumos, o pačiame lango viršuje – daugiau nei 40. Tai gana nemažas temperatūrų skirtumas. Mes užtikriname gana didelį oro srauto judėjimą – nuo 0,7 iki 0,8 m/s. Šis oro judėjimas apsaugo nuo visokių blogybių: langų rasojimo, pelėsių atsiradimo. Ateityje dar norėtume sugeriančiąją pusę dar nudažyti ir išmaniaisiais dažais. Jau yra jų prototipų su nanodalelėmis, naikinančiomis bakterijas, virusus. Tai produktui suteiktų papildomos vertės“, – teigė „SVA“ vadovas.
Žinoma, labai svarbu ir tai, kad išmaniosios žaliuzės nebūtų keleriopai brangesnės už tradicines. Tada jos tikrai ilgai ieškotų kelio į žmonių namus, bet I. Šlapkauskas tikino, kad „Collect and Reflect“ kaina bus konkurencinga. „Procesą galima palyginti su telefonais. Dar ne taip seniai labai džiaugėmės ir paprastais mobiliaisiais. Tačiau tada atsirado išmanieji. Lygiai taip pat ir mes manome, kad iki šiol buvo tik paprastos žaliuzės, o dabar ateis išmaniosios. Juk būtų kvaila neišnaudoti viso šio potencialo. Juo labiau nekalbame apie dideles sumas. Jeigu paprastos kainuotų apie 25 eurus, mūsų žaliuzės – apie 60 eurų. Tai tikrai nėra kažkoks kosmosas. Kainų skirtumas jau dabar nėra toks didelis, o mūsų tikslas žaliuzes padaryti dar lengviau įperkamas, kad žmonės nejaustų kritinio skirtumo“, – sakė jis.
„SVA“ vadovo teigimu, pergalė konkurse komandai labai svarbi, o ir į Amsterdamą jis žada važiuoti tuo pačiu tikslu – nugalėti. „Dar jaudinuosi, net sunku tinkamai įvertinti, kas atsitiko. Tačiau labai džiaugiuosi, o po kelių mėnesių bus galima ir tinkamiau viską įvertinti. Tačiau bet kuriuo atveju reikia pasakyti, kad įdėjome tikrai daug darbo. Treneriai tikrai gerai mus mokė. O pirma vieta dar ir kaip reikiant įpareigoja. Dabar, jeigu suklysime, suteršime ne tik savo vardą. Taigi reiks veikti labai atsakingai. Ruošimės ir dirbsime taip stipriai, kaip ir iki šiol dirbome“, – tvirtino pašnekovas.
Anot jo, šiuo metu svarbiausia skleisti žinią apie „Collect and Reflect“, parodyti, kad yra tokia alternatyva. Šis procesas bus ilgas ir sunkus, bet verslininkai tam pasirengę. „Artimiausias tikslas yra išeiti su produktu į Baltijos šalių ir Anglijos rinkas, pristatyti patį produktą. Tačiau jis dar yra naujas. Tai rodo ir visi patentai. Dėl jo naujumo žmonės iš pradžių gali nesuprasti tos naudos. Taigi pirmasis didelis uždavinys bus supažindinti žmones su šia nauja galimybe. Tikrai nesitikime momentinio sprogimo. Laukia ilgas ir spygliuotas kelias“, – teigė I. Šlapkauskas.
Climate Launchpad
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.