Išrinkti versliausi Lietuvos moksleiviai: kuria programėles, siūlančias, ką apsirengti, kur savanoriauti ir ko pasiklausyti
2023.12.14
Temos: Startuolis, Verslo pradžia.
Programėlė, virtualiai parenkanti jums geriausią drabužių derinį. Platforma, leidžianti atrasti, kur geriausiai panaudotumėte savo įgūdžius savanorystėje ir jei reikia – skaitmeniniu būdu paruošianti socialinėms valandoms reikalingus dokumentus. Programėlė, padedanti atrasti jaunų lietuvių muziką ir jų artimiausius koncertus. Tokius pačių sukurtus produktus gruodžio 8-ą dieną Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ pristatė dar mokykloje besimokantys moksleiviai. Organizacija „Lietuvos Junior Achievement“ kasmet organizuoja moksleivių verslų parodą „Kalėdinė mokinių mokomųjų bendrovių eXpo“, į kurią atrenka 130 komandų. Šiemet parodoje dalyvavo rekordinis skaičius moksleivių – beveik 600. Juos vertino per 150 verslo mentorių iš didžiausių Lietuvos įmonių, asociacijų bei valstybės institucijų. Geriausiomis mokomosiomis bendrovėmis paskelbtos „Soci.lt“, „Picfit“ ir „MIGO“.
Šiais metais parodoje verslo idėjas pristatantys moksleiviai siūlė technologijomis spręsti jiems aktualias ir globalias problemas, kūrybiškai pritaikydami skaitmenines technologijas ar inžinerines žinias. Beveik 40 % parodoje pristatytų verslo idėjų – mobiliosios programėlės, virtualios platformos, EdTech sprendimai ar inžineriniai produktų prototipai, sukurti STEAM laboratorijose. Didelė dalis šių skaitmeninių įrankių buvo skirti palengvinti moksleivių mokymosi procesą – gauti pagalbos ruošiant namų darbus, programėlėje rasti poreikius atitinkantį korepetitorių, lengviau įsisavinti medžiagą, pateiktą judančiomis animacijomis.
Verslo idėjas pristatė ir jauniausi 5-8 klasių moksleiviai
Šiais metais prisistatyti lankytojams išdrįso ir jauniausieji skaitmeninio verslo programos dalyviai – 5-8 klasių moksleiviai. Jiems surengtas atskiras parodos renginys – žaibiškų verslo idėjos pristatymų „Drąsiau į skaitmeninį verslą“ konkursas.
„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė džiaugėsi, kad jaunesnių moksleivių įtraukimas prisideda prie kertinio organizacijos tikslo – progresinio verslumo ugdymo mokyklose, nuo mažiausių iki vyresnių mokinių turi galimybę įgyti antreprenerystės kompetencijas.
„Manome, kad nėra per jauno amžiaus mokytis finansinio raštingumo, ekonomikos ir antreprenerystės. Vaikams tai įdomu ir šioje parodoje net 100 moksleivių buvo iš 5-8 klasių, jie puikiai pasirodė ir stebino komisiją. Šios parodos šūkis – „Išpakuok antreprenerystės dovaną!“. Juo skatinome žmones ateiti ir įsigyti iš moksleivių kalėdines dovanas. Tačiau patiems moksleiviams didžiulė dovana, kai jiems dėmesį ir įžvalgas skiria didžiausių Lietuvos įmonių vadovai ir profesionalai. Šios eXpo vertinimo komisijoje yra žmonės nuo pirmųjų Lietuvos vienaragių įkūrėjų iki „Lietuvos Junior Achievement“ alumnų, kurie prieš kelerius metus toje pačioje parodoje pirmą kartą visuomenei pristatė savo inovacijas, kuriamus produktus,“ – sako A. Rusteikienė.
Siekia reformuoti socialinių valandų rinkimo sistemą
Viena iš geriausių „Kalėdinės eXpo“ komandų paskelbtos bendrovės „Soci.lt“ atstovas Alanas Azikejev kartu su draugais pasiryžo reformuoti šiuo metu egzistuojančią socialinių valandų kaupimo sistemą mokyklose.
„Su šia programėle norėjome šiek tiek reformuoti senovinę sistemą: šiuo metu 11-12 klasių moksleiviai turi 70 valandų per metus savanoriauti, taip sukaupti vadinamąsias socialines valandas. Viskas daroma „senoviniu“ būdu: pildomi lapai, renkami organizacijų, kuriose savanoriaujama, atstovų parašai ir vertinimai,“ – sako Alanas Azikejev.
Soci.lt būtų galima išsirinkti organizaciją, kurioje norėtum savanoriauti – tuomet elektroniniu būdu pretenduoti į siūlomą poziciją. Jei organizacija moksleivį priimtų, jo savanoriškai dirbtos valandos būtų užfiksuojamos visose sistemose: mokyklos duomenų bazėse, „Tamo“ elektroniniame dienyne. Be jokio fizinių dokumentų pildymo ranka. Mokytojai galėtų atsisiųsti ar vieno mokinio, ar visos klasės savanoriavimo statistiką.
Idėja kilo iš poreikio ir esamos sudėtingos sistemos
Tokia idėja Alanui ir Kornelijui Šulcui kilo analizuojant, kokia sudėtinga šiuo metu yra socialinių valandų registravimo sistema, kiek laiko mokytojai gaišta, apdorodami visus moksleivių atneštus dokumentus ir jų pateiktą informaciją. Per pirmuosius veiklos mėnesius moksleiviai jau pritraukė partnerių – tai organizacijos „Maisto bankas“ ir „Menų spaustuvė“. Jie jau pradėjo tartis dėl bendradarbiavimo ir su Vilniaus miesto savivaldybe.
„Šiuo metu esame platformos testavimo etape. Mūsų mokykla, Vilniaus Simono Daukanto gimnazija,turi apie 700 moksleivių. Patikrinsime, ar platforma atlaikys tokią apkrovą, – į didelį skaičių vartotojų iškart orientavosi A. Azikejev. – Susirinksime grįžtamąjį ryšį, ištaisysime klaidas ir pasiūlysime tokį produktą visiems Vilniaus gyventojams. Jei veiks – plėsimės į Kauną, Klaipėdą, Šiaulius ir Panevėžį.“
Šioje komandoje Gabrielė Žalėnaitė yra atsakinga už komunikaciją socialiniuose tinkluose, Paulius Mockus – už finansų tvarkymą, o Kornelijus Šulcas – už partnerystes su organizacijomis bei savivaldybėmis. Komanda pagalbos sulaukė ir iš studijuojančių draugų – jie prisidėjo programavimo ir svetainės dizaino kūrimo darbais.
Programėlė siūlys, ką šiandien apsirengti – ne tik iš parduotuvių, bet ir iš to, kas jūsų spintoje
Dar viena geriausia išrinkta komanda „Picfit“ atvyko pristatyti programėlės, kuri jos naudotojui atrinks geriausiai tinkančius drabužių derinius. „Pasimatuoti“ drabužius virtualiai siūlo dalis drabužių prekių ženklų, tačiau „Picfit“ kūrėjai siekia suteikti galimybę derinti jau programėlės naudotojo spintoje esančius drabužius, taip pat įtraukti drabužius, kuriais keičiasi bendruomenė, pavyzdžiui, parduodamus platformoje „Vinted“.
Komandos atstovams, Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos moksleiviams Rugilei Šimkutei ir Matui Jarmaliui tokia idėja kilo visiškai atsitiktinai – ją įkvėpė sena iš kino filmo: joje mergina matuojasi drabužius ir virtualiai mato galimus derinius.
Komanda „Picfit“ jau atrado mobiliojo telefono funkciją, kuri leidžia lengvai išmatuoti ant plokštumos padėtą drabužį. Vis tik tam, kad jis būtų atvaizduojamas 3D vaizdu ant konkretaus žmogaus, reikėtų visos programuotojų komandos.
„Finansai šiuo metu yra didžiausia problema, – svarstė R. Šimkutė. – Todėl kol kas rašome užklausas programuotojams, kurie norėtų prie idėjos prisidėti, arba bent jau patarti, kuria kryptimi dirbti. Ruošiame pasiūlymą potencialiems investuotojams, piešiame programėlės dizainą.“
Už programėlės dizainą atsakinga komandos narė Gytė Ulinskaitė paruošė programėlės prototipą, kurį lankytojai galėjo apžiūrėti parodos „Kalėdinė mokomųjų mokinių bendrovių eXpo“ metu.
Planuoja pritaikyti „freemium” verslo modelį
„Picfit“ komanda taip pat planuoja, kad programėlė būtų nemokama vartotojams. Už joje siūlomą paslaugą nedidelį komisinį mokestį sumokėtų rūbo pardavėjas, jei programėlės kuriama derinio vizualizacija padėtų šį rūbą parduoti.
„Norėtume skatinti tvarumą. Bendradarbiautume su dėvėtus rūbus parduodančiomis platformomis ir parduotuvėmis,“ – pabrėžė M. Jarmalis.
„Tikime, kad programėlė padėtų apsaugoti ir nuo perprodukcijos, dizainų, kurie gražiai atrodo tik ant modelių, bet realybėje jų niekas nenešioja,“ – pastebėjo R. Šimkutė.
Nuo muzikos iki programėlės – kaip gimė MIGO idėja?
Trečioji geriausia „Kalėdinės eXpo“ komanda paskelbta „MIGO“ – Vilniaus Gabijos gimnazijos moksleivių komanda išties atrado originalią nišą – kuria programėlę skirtą padėti atrasti jaunus lietuvių atlikėjus, tada matyti, kur ir kada jie koncertuos, pasiklausyti kelių dainų.
„Idėja kilo ekonomikos ir verslumo pamokoje. Kalbėjomės, kad visus mus – komandos narius – jungia muzika. Tačiau Marija Žlabytė taip pat pastebėjo, kad daug lietuvių atlikėjų yra mažai žinomi, neišgirsti. Toliau sukome galvą, kaip išspręsti šią problemą,“ – sako Rokas Nevinskas.
„Programėlės vartotojai gautų priminimus, kad artėja juos dominusio atlikėjo koncertas. Be to, jie galėtų rasti naujų draugų, turinčių tą patį muzikos skonį,“ – programėlę pristatė komandos prezidentė Elžbieta Mieldažytė. Komanda MIGO šioje parodoje jau demonstravo savo programėlės prototipą.
Sumanytas monetizavimo būdas
„Pajamas generuotume apmokestindami atlikėjus. Dar tik augantys atlikėjai galėtų aprašyti savo muzikos stilių, į mūsų platformą įkelti kelias dainas. Taip pat ateityje planuojame tapti ir bilietų pardavimo tarpininku – kitaip tariant, norint nusipirkti bilietą į patikusio atlikėjo koncertą, nebereikėtų eiti į dar kitą svetainę. Nedidelis tarpininkavimo, bilietų pardavimo paslaugos mokestis mums taip pat generuotų pajamas,“ – sakė už mokomosios bendrovės finansus atsakingas Matas Malūnavičius.
Jis pridūrė, kad komanda neketina apsiriboti tik koncertais ir tik lietuvių atlikėjais. Tokia yra pirminė idėja, bet ji gali apimti ir daugiau šalių, įvairių renginių vietų, įtraukti, pavyzdžiui, stand-up šou renginius, komikų pasirodymus.
Mksleiviai turi dar daugiau galimybių plėtoti savo idėjas
Šios trys idėjos „Kalėdinėje mokomųjų mokinių bendrovių eXpo“ atvykusių verslo profesionalų komisijos išrinktos geriausiomis. Tačiau iš viso šiame renginyje išdalinta dar po 3 antrųjų ir trečiųjų vietų apdovanojimus bei 28 vardiniai apdovanojimai: už dėmesį bendruomenei, už socialinio verslo kūrimą, inovatyviausią idėją, lengviausiai investicijas galinčią pritraukti idėją.
Moksleiviai toliau plėtos savo idėjas – 2024-ųjų metų pradžioje jie taip pat turės galimybę platinti savo bendrovių akcijas per „Akcijų biržą“ ir dalyvauti regionuose vykstančiose „eXpo“ parodose. Pavasarį „Nacionalinėje eXpo“ geriausiais paskelbta komanda vyks į didžiausią Europos antreprenerystės festivalį „Gen-E“, organizuojamą Italijoje.
„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Inovacijų agentūra, ilgametis poveikio investuotojas „SEB bankas“, bendrovės „Moody‘s Lietuvoje“, „The Coca-Cola Foundation“, „Narbutas“, „UPS Lietuvoje“, „Scandagra“, Mariaus Jakulio Jason fondas, „Nordcurrent“, „Kauno grūdai“. „Pepco“, „Western Union“ ir kiti.
Kalėdinė mokinių mokomųjų bendrovių eXpo
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.