Jauno verslo komunikacijos ABC
2021.12.14
Temos: Marketingas, Vadyba, Verslo pradžia.
Vos įžengus į verslo pasaulį, natūralu, kyla daugybė klausimų. Vienas jų – kaip tinkamai komunikuoti su vartotojais? Ką ir kaip jiems pasakyti? Atrodytų, paprasta, tačiau kartu ir gana keblu. Į ką svarbiausia atkreipti dėmesį, pasakoja komunikacijos specialistė Ieva Kniukštienė.
Komunikacija bendrąja prasme glaudžiai susijusi su verslo strategija ir identitetu. Tam, kad atrastumėte, kaip kalbėti, būtina žinoti, kokie esate.
„Prieš pradėdami komunikuoti socialiniuose tinkluose ar kurti reklaminius tekstus, visų pirma identifikuokite, kokie žodžiai apibūdina jūsų prekių ženklą, kokie norėtumėte atrodyti klientams ir kokias vertybes skleidžiate savo versle. Pagalvokite, apie ką yra jūsų veikla, kodėl klientams tai turėtų būti reikšminga“, – vardija pašnekovė.
Pažinkite vartotoją
Komunikacija – dviejų ir daugiau asmenų bendravimas. Lygiai tas pats principas taikomas ir versle. Jeigu verslas siunčia žinutę, vartotojas turi ją gauti ir suprasti.
„Verslo komunikacijoje galioja visiškai ta pati klasikinė komunikacijos schema. Prekių ženklas, siųsdamas žinutę, ją užkoduoja, o vartotojas turi būti pajėgus pranešimą iškoduoti ir suvokti. Kaip koduojame tą pačią informaciją, priklauso nuo mūsų patirčių, socialinio, kultūrinio lauko. Negana to, kol žinia keliauja iki vartotojo, ją veikia daugybė trikdžių, galinčių iškraipyti turinį. Vartotoją pasiekusi žinutė jau gali būti nebe tokia, kokią norėjo išsiųsti verslas. Lyg to būtų maža, komunikatorių turima puokštė patirčių ir suvokimas gali stipriai skirtis nuo vartotojų turimo sociokultūrinio lauko, todėl jie iškoduoti siųstą pranešimą gali visai kitaip“, – keblumus atskleidžia I. Kniukštienė.
Anot jos, būtent sociokultūriniai skirtumai dažnai lemia komunikacijos nesusipratimus, kai iš pirmo žvilgsnio puikus pranešimas netinkamame kontekste ir netinkamai auditorijai gali pasirodyti įžeidus ar nesuvokiamas.
„Jeigu norite to išvengti, pravartu labai gerai pažinti savo vartotoją. Dauguma verslų, ieškodami tikslinio vartotojo, jau atlieka segmentavimo veiksmus ir taip padeda pirminius komunikacijos pamatus. Vis dėlto, prieš pradedant rašyti bet kokį turinį, tikslinga giliau išanalizuoti vartotojus. Kokie jie, koks jų amžius, ką mėgsta, kuo gyvena, koks jų išsilavinimas ir socialinis burbulas, kokias patirtis jie turėjo, kas gali juo žeisti, o gal priešingai – džiuginti? Nebijokite visko aprašyti, nusipieškite savo tobulą vartotoją ir kalbėkite jam“, – pataria komunikacijos specialistė.
I. Kniukštienė atkreipia dėmesį, kad vartotojo pažinimas leis ne tik pasiųsti kokybiškesnę žinutę, bet ir pasirinkti tinkamą komunikacijos kanalą. Jis turi būti priimtinas ir mėgstamas jūsų tikslinio vartotojo.
Ekspertiškumo kūrimas
Kiekvienas verslas trokšta būti gerbiamas, užimti lyderio pozicijas. Pašnekovė įsitikinusi, kad bet kurioje veikloje galime rasti ekspertiškumo užuomazgų.
„Kad ir kokia veikla jūs užsiimate ar planuojate užsiimti – esate tos srities specialistai. Atminkite, kad vartotojai nežino apie veiklos specifiką tiek daug, kiek jūs. Nebijokite pasidalinti su jais iššūkiais, kuriuos įveikėte, pasiekimais, kurie džiugina jūsų verslą, ateities viltimis. Parodykite ir savo veiklos „virtuvę“, leiskite pasmalsauti, kuo kasdien gyvenate jūs“, – teigia I. Kniukštienė.
Ieva įsitikinusi, kad ekspertiškumą galima kurti nebūtinai vadovų lygmeniu. Kartais vartotojams kur kas maloniau skaityti apie paprastų darbuotojų pasiekimus ir kasdienius džiaugsmus.
„Savo komunikacija auginkite darbuotojus, kaip prekių ženklo ambasadorius. Kas kitas, jei ne jie, geriau pažįsta prekių ženklą ir nuoširdžiau gali papasakoti apie tai, kas vyksta ir kodėl verta rinktis būtent šį gaminį? Galbūt jūsų darbuotojai turi ypatingų gebėjimų, žinių? Leiskite jiems skleistis, skatinkite juos komunikuoti socialiniuose tinkluose, pastebėkite jų talentą. Įmonės darbuotojai formuoja nemažą dalį jos įvaizdžio ir kartais gali komunikuoti kur kas daugiau nei pasako oficialios prekių ženklo paskyros“, – įsitikinusi specialistė.
Būkite kūrybingi ir techniški
Ne paslaptis, kad jaunam verslui dažnai stinga pinigų, tad sritis, kuriai pataupoma, neretai būna rinkodara ir komunikacija. Net jeigu jūsų biudžetas kuklus, galite puikiai pasiekti vartotoją.
„Pasitelkite kūrybiškumą, nustebinkite vartotoją netikėtais komunikacijos sprendimais. Jeigu savo komandoje neturite žmogaus, galinčio įtaigiai komunikuoti, verčiau rinkitės laisvai samdomą specialistą, kuris puikiai geba rašyti. Svarbu žinoti, kokie žodžiai, sakinių struktūra, teksto apimtis patraukli skaitytojui, kas atkreipia jo dėmesį“, – pataria pašnekovė.
Anot jos, ne ką mažiau svarbu išlaikyti ir techniškumo lygį. Tinkamai sudėliotas tekstas gali padėti jus lengviau rasti ir „Google“ paieškoje.
„Prisiminkite teksto rašymo niuansus, SEO optimizacijos principus, parinkite tinkamus pavadinimus savo turiniui, pasidomėkite, kokios temos šiuo metu populiariausios „Google“ paieškoje ir apie kurias jų galite kalbėti savo versle. Skirkite dėmesio ne tik vartotojams, su kuriais privalote komunikuoti nuolat, bet ir paieškos sistemų robotukams, kurie klientus atves pas jus. Parenkite tokius tekstus, kurie būtų „skanūs“ jiems, bet kartu džiugintų ir jūsų vartotojų akis. Tam reikia įgūdžių, tačiau daug ambicijų turinčiam jaunam verslui viskas įveikiama“, – optimistiškai nuteikia I. Kniukštienė.
Ekspertai
Ieva Kniukštienė
Projektų vadovė "Chestnut" agentūra, komunikacijos klausimai
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.