...

Minios finansavimo teisiniai ir mokestiniai aspektai

Verslas

2017.07.18

Autorius: Kristina Augustinaitė

Temos: , .

Minios finansavimo teisiniai ir mokestiniai aspektai

„Pusė klientų verslą pradeda iš savo lėšų, kita pusė ieško finansavimo šaltinių.“ pexels.com nuotr.

Su kokiais teisiniais ir mokestiniais aspektais susiduriama dalyvaujant minios finansavimo platformoje, atsakymų bus ieškoma jau tradiciniame startuolių renginyje „The Founders’ Day #9“ kartu su patirties įgijusiais tokių platformų kaip „Kickstarter“ ar „Indiegogo“ dalyviais ir SEB banko Baltijos šalių verslo inovacijų vadovu Arvydu Plėta bei advokatų kontoros „Primus“ asocijuotuoju partneriu Povilu Junevičiumi.

Platformos reikalavimai

Apmaudu, tačiau lietuviškos banko sąskaitos numeris minios finansavimo platformoje „Kickstarter“ netinka. Tokiu atveju praverčia tarptautinė patirtis, kai gyvenant vienoje iš platformos pripažįstamų šalių jau buvo atidaryta banko sąskaita. Pasak advokatų kontoros „Primus“ asocijuotojo partnerio, sąskaitą užsienio banke gali padėti atidaryti toje šalyje gyvenantis kuriamo produkto vystytojas ar įmonės bendrasavininkis. Vis dėlto norintieji eiti paprastesniu keliu gali rinktis visiems atvirą platformą „Indiegogo“, tačiau ji laikoma ne tokia prestižine ir nesulaukia tokio didelio populiarumo kaip platforma „Kickstarter“.

Intelektinės nuosavybės apsauga

P. Junevičiaus (nuotr. kairėje) teigimu, prieš pradedant kampaniją minios finansavimo platformoje, kūrėjui svarbu įvertinti intelektinės nuosavybės apsaugos ir naudojimo teisinius klausimus. Pasak pašnekovo, ypač svarbi kūrėjo intelektinės nuosavybės apsauga: „Galima situacija, kai, produktą pateikus viešai minios finansavimo platformoje, kiti asmenys sieks pasisavinti ar panaudoti savo naudai kūrėjo idėją (išradimą), logotipą, dizainą ar kitas produkto intelektines ypatybes. Todėl, prieš pradedant kampaniją minios finansavimo platformoje, reikėtų pasirūpinti idėjos (išradimo) patentavimu, logotipo ar produkto dizaino registravimu oficialiuose registruose ar kitų produkto intelektinių ypatybių teisine apsauga.“

Advokato nuomone, neatlikus šių namų darbų iki kampanijos minios finansavimo platformoje pradžios, vėliau produkto kūrėjui ginti savo teises gali būti daug sudėtingiau arba apskritai neįmanoma. „Primus“ asocijuotasis partneris taip pat pabrėžia, kad kampanijos metu svarbu neatskleisti komercinių paslapčių (pavyzdžiui, vertingos praktinės patirties, informacijos apie klientus), nes, jas paviešinus ir kitiems asmenims jomis pasinaudojus, savo teises apginti gali būti itin sudėtinga. Kita vertus, jeigu kūrėjai kampanijos metu produkto pristatymui ir reklamai ketina naudoti ne savo vaizdo klipus, muziką, nuotraukas, logotipus ir pan., prieš tai vertėtų įsitikinti, ar tokie veiksmai nepažeis kitų asmenų turimų teisių. „Nustačius kitų asmenų intelektinės nuosavybės teisių pažeidimų, pačios minios finansavimo platformos dažnai nutraukia lėšų pritraukimo kampaniją“, – teigia P. Junevičius.

Finansinių žinių stoka

SEB banko Baltijos šalių verslo inovacijų vadovas Arvydas Plėta (nuotr. dešinėje) teigė, kad atvykę į konsultaciją dėl verslo finansavimo, būsimi verslininkai yra skatinami pagalvoti apie inovacijas ir pakreipti savo idėją taip, kad ji išsiskirtų iš kitų, o verslas turėtų galimybę greitai augti (angl. scale).

„Inovatyvesniems verslams bendrais bruožais papasakojame apie verslo angelus, akceleratorius ir sutelktinio finansavimo sprendimus.“

A. Plėta.

„Pusė klientų verslą pradeda savomis lėšomis, kita pusė ieško finansavimo šaltinių, tačiau matome, kad jiems trūksta žinių. Dauguma būsimų verslininkų žino vieną, geriausiu atveju dvi finansavimo priemones ir galvoja, kad jos tinka visiems gyvenimo atvejams“, – sakė A. Plėta.

Kadangi minios finansavimo platformų dalyviams reikia pradinių lėšų norint sukurti produkto prototipą, pašnekovas skatina jauno verslo kūrėjus ieškoti partnerių, kurie galėtų prisidėti prie verslo pradžiai reikiamo finansavimo. Pasak A. Plėtos, svarbu suprasti, kad kiekvienas finansavimo šaltinis atitinka tam tikrą poreikį, o gilintis į minios finansavimo subtilybes verta tada, kai verslininkai tiki, jog tai yra tinkamiausia finansavimo forma.

Pasiruošimo produkto finansavimui svarba

„Labai dažnai pas mus į konsultacijas būsimi verslininkai ateina tikėdamiesi pakalbėti tik apie finansavimą, bet neturi atsakymų į elementarius klausimus: kas bus tikslinis klientas? Kuo jų produktas išsiskirs rinkoje? Kodėl klientams jų paslauga ar produktas yra reikalingas?“ – vardija SEB banko Baltijos šalių verslo inovacijų vadovas ir pataria nepradėti ieškoti finansavimo, kol dar neišgryninta reali problema, kurią kuriamas produktas išsprendžia, ir neapibrėžti potencialūs pirmieji klientai. Pašnekovas įsitikinęs, kad kuriamo produkto ar paslaugos finansavimui reikia aktyviai ruoštis. Pasak A. Plėtos, svarbu suprasti, kad kiekvienas finansavimo šaltinis atitinka tam tikrą poreikį, o gilintis į minios finansavimo subtilybes verta tada, kai verslininkai supranta, jog tai yra tinkamiausia finansavimo forma.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.