...

Socialinis verslas sprendžiantis romų tautybės žmonių diskriminacijos problemas

Verslas

2022.06.09

Autorius: Vaida Kerienė

Temos: , , .

Socialinis verslas sprendžiantis romų tautybės žmonių diskriminacijos problemas

Ištvan Kvik Asmeninio albumo nuotrauka

Žiniasklaidoje plačiai nuskambėjęs Ištvan Kvik restorano „Salote namoss“ atidarymas, kuriame dalyvavo garsiausios Lietuvos įžymybės, tai ne tik auksu žėrintis interjeras, prabangūs patiekalai, o realybė visai kitokia – tai ne pelno siekianti organizacija, sprendžianti kur kas gilesnes ir skaudesnes, romų tautybės žmonių diskriminacijos problemas.

Pamačius „čigoną“ instinktyviai saugome kišenes, susigūžiame ir bėgame kuo greičiau šalin, bijodami ne tik kad neapvogtų, bet dar ir neužburtų mūsų gyvenimo. Neduok Dieve nenužiūrėtų ar neprakeiktų septynių kartų į priekį.

Tokie gilūs, įsišakniję stereotipai griaunantys romų tautybės gyvenimą, atnešantys jiems skurdą, nusivylimą, nes „jų nepriima į darbą, todėl, kad jis romas“, – pasakoja Ištvan Kvik. Norintys įsidarbinti bando nuslėpti savo tautybę.

Ištvan Kvik labai skaudu dėl tokio požiūrio į šios tautybės žmones, daug kalbėta su politikais, savivaldybių darbuotojais, tautinių mažumų departamentu, kaip būtų galima spręsti šias problemas, tačiau tokį įsišaknijusi požiūrį be galo sunku pakeisti. Todėl problemą buvo sugalvota spręsti kitaip, pažiūrėti visai kitu požiūrio kampu ir pradėti integruoti į visuomenę romus patiems, kartu su savivaldybės pagalba kurti jiems darbo vietas „Tai buvo mūsų drąsus sprendimas, jeigu mūsų neima į darbą, tai kodėl mes patys negalime integruoti žmonių į darbo rinką, tapti darbdaviais ir laužyti stereotipus“, – pasakoja pašnekovas.

Drąsi pradžia ir pirmieji sunkumai

„Pradėjus kurti restoranų verslą susidūrė su nemažai sunkumų. Pirmasis ir vėl diskriminacinis sunkumas, jog niekas jiems nenorėjo nuomoti patalpų, būtent ir vėl dėl tos pačios priežasties – jie romai. Bet jiems pavyko įveikti šį sunkumą ir pirmasis restoranas „Gypsy Lounge & Grill” atvėrė duris prieš dvejus metus.

Nors šalia visad buvo ir profesionalai, kurie padeda, tačiau darbų pradžioje labai trūko patirties. Jau pirmomis dienomis virtuvės šefui dėl asmeninių priežasčių neatvykus net keletą savaičių į darbą, restorano komandai teko suktis taip, kaip tik jie išmano ir žymiai greičiau viską išmokti. „Nepaisant pirminių sunkumų komanda labai greitai įsivažiavo ir buvo labai motyvuota“, – prisimena verslo kūrėjas.

Pandemija vėl mokė prisitaikyti prie įvairių situacijų, bet restoranas nebuvo uždarytas nei vienai dienai „Įsijungėme programėles išsinešimui ir naudojomės beveik visus metus, rengėme dienos pietus“, – sako Ištvan –„restoranų verslas yra vienas iš sunkiausių verslų, turi nusiteikti miegoti tik keturias valandas per parą, dirbti be išeiginių“.

Vienas įdomiausių socialinio verslo vystymo modelių

Atidarytame naujame restorane „Salote Namoss“ nediskriminuojami žmonės pagal tautybę, amžių ar kita. Čia dirba baltarusiai, lietuviai, romai, žmonės su negalia. Slenkantis patogus grafikas: „Jei žmogus nori dirbti dvi valandas, leidžiame dirbti dvi valandas, jei nori dirbti keturias dienas – dirba keturias. Restorane dirba tarptautinė komanda kasdien laužanti įvairius stereotipus ir nusistatymus ir tai man labai patinka“, – pasakoja socialinio verslo kūrėjas.

„Aš visada norėjau, kad visur būtų taika ir visada žmonės galėtų susitarti, nesvarbu, kaip jie kalba, kokias tradicijas jie turi. Vieną bendrą tradiciją visi turime turėti – nepamiršti, jog mes visi esam žmonės, suprasti vienas kitą“, – sako Ištvan. Šis socialinio verslo modelis jau yra pristatomas ir kitoms šalims kaip puikus socialinio verslo pavyzdys.

Vertė klientui kuriama per kokybišką virtuvę

Mes savo klientus vadiname, ne klientais, o svečiais. Pasitinkame prie durų, išlydime iki durų“, – pasakoja idėjos autorius. Pirmiausia siekiama klientui kurti vertę per kokybišką ir skanų maistą, o ne per blizgų interjerą ar skambias rinkodaros kompanijas. Svarbu kurti tokį maistą, kuriuo pats tiki, nuolat stebėti virtuvės darbą, jei nesukursi kokybės, restoranų versle nieko nebus“, – dalinasi patirtimi Ištvan. Patiekalai tokie, kokius kurdavo jų mamos ar močiutės. Vienas iš mėgstamiausių patiekalų „Čigoniški balandėliai“, guliašas, kuris vadinasi „Budulajaus sapnas“.

Rinkodara pasirūpino A. Užkalnis

Specialiai dirbama su rinkodaros priemonėmis nebuvo, viskas vyko tarsi savaime, tačiau šio verslo bendraįkūrėjai prisimena, jog prie jų rinkodaros prisidėjo žurnalistas Andrius Užkalnis. „Tik pradėjus dirbti restoranas buvo pilnutėlis žmonių, vienas iš bendrasavininkių pasakė, kad pas mus salėje sėdi A. Užkalnis, o mes tikrai nežinojome, jog jis atvyks, aptarnavome, o po kurio laiko jis apie mus parašė straipsnį ir mus pagyrė“, – džiaugiasi verslininkas.

Klientai vertina šį restoraną už autentiškumą, romų tautybės žmonių atvirą bendravimą. Pamatysite manekenus su tautiniais rūbais, papasakos apie romų kultūrą, tradicijas, rodomi filmai, atliekama romų tradicinė muzika.      

Ateities planai

Tai toks verslas, kuris padeda žmonėms išmokti, startuoti, užaugti, vėliau galbūt kurti savo verslus įdarbinant kitus žmones. Yra labai daug norinčių dirbti, todėl planuojama plėtra ne tik restoranų versle, bet ir kuriant eko ūkį tiems, kuriems galbūt nesinori dirbti restoranų versle, o patinka kitokie darbai.

Šio verslo kūrėjai verslo kūrėjams nori palinkėti kantrybės ir suprasti, jog kuriant savo verslą tikrai reikės daug dirbti ir savęs negailėti.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.