...

Pasiskolinta verslo idėja atnešė milijardus

Verslas

2012.09.12

Autorius: Juliana Miliut

Temos: , .

Pasiskolinta verslo idėja atnešė milijardus

Mėsininko sūnus E. Perssonas, 1947 metais Stokholmo priemiestyje atidaręs suknelių parduotuvę „Hennes“, nė neįsivaizdavo, kokios sėkmės sulauks. foretagsamheten.se nuotr.

Svarbiausia laiku pagauti idėją ir tinkamai adaptuoti savo rinkoje. Taip atsitiko ir tarptautinės švedų drabužių mažmenos bendrovės H&M Hennes and Mauritz (veikianti kaip H&M) įkūrėjui Erlingui Perssonui, kuris sukūrė globalinę kompaniją, o idėja gimė keliaujant po Niujorką. Šiandien H&M turi daugiau nei 2 600 parduotuvių 43 valstybėse, paplitusių daugiau nei 40 rinkų Europoje, Šiaurės Amerikoje, Azijoje, Šiaurės Afrikoje ir Vidurio Rytuose.

Kaip patys švedai sako, kad Ingvaras Kampradas, „Ikea“ įkūrėjas, juos apstatė baldais, o Erlingas Perssonas juos aprengė.

H&M Hennes and Mauritz (veikianti kaip H&M) savo produkciją siūlanti vyrams, moterims, paaugliams ir vaikams.

(Ne)originali verslo idėja

Mėsininko sūnus E. Perssonas (1917–2002 m.), 1947 metais Stokholmo priemiestyje atidaręs suknelių parduotuvę „Hennes“ („Jos“ švediškai), nė neįsivaizdavo, kokios sėkmės sulauks. Verslo idėja gimė Erlingui nukeliavus į Niujorką vos pasibaigus Antrajam pasauliniam karui. Jį tiesiog sužavėjo didelės universalinės parduotuvės, tokios kaip „Macy’s“, ir jų siūlomas moteriškų drabužių asortimentas. Grįžęs į Vesterosą, esantį 60 mylių į vakarus nuo Stokholmo, Erlingas nedelsdamas atidarė moteriškų drabužių parduotuvę. Tarp vietos gyventojų ji išpopuliarėjo žaibiškai, tad verslininkas galėjo atidaryti parduotuvę ir Stokholme. Čia eilės aplink kvartalą susidarė jau pirmą prekybos dieną.

H&M pavadinimas atsirado 1968 metais, kai bendrovė nusipirko „Mauritz Widforss“, švedų medžioklės ir ginklų mažmenininkę.

„Idėja pasiūlyti tokių drabužių vidutinei moteriai labai tiko Švedijoje, kurioje po karo vyravo lygybės nuotaikos“, – „Financial Times“ pastebėjo Nicholas George‘as.

Obuolys nuo obels…

E. Perssono sūnus Stefanas Perssonas, laikomas turtingiausiu privačiu asmeniu Švedijoje, 1972-aisiais prisidėjo prie tėvo bendrovės ir po ketverių metų stovėdamas lauke ir dalydamas ABBA įrašus padėjo atidaryti pirmą H&M parduotuvę Londone. 1979 m. jis tapo tarybos pirmininku, o tėvas ir toliau ėjo aukščiausias vadovaujamas pareigas. Netrukus H&M pradėjo dar labiau plėstis. 1980 m. bendrovė persikėlė į Vakarų Vokietiją, o iki 1985 m. turėjo 200 parduotuvių visame žemyne bei Jungtinėje Karalystėje. 1982 m., kai tėvas išėjo į pensiją, Stefanas tapo generaliniu direktoriumi. Erlingas mirė būdamas 85-erių 2002 m. spalio mėnesį, o Stefanas ir jo sesuo Lottie liko su 70 procentų H&M balsavimo teisės bei 37 proc. įmonės kapitalo.

Vertingiausios akcijos pasaulyje

H&M ir toliau smarkiai plėtėsi. Stokholmo fondų biržoje nuo 1974 m. dalyvaujančios bendrovės (iš dalies tam, kad išvengtų varginančių Švedijos paveldėjimo mokesčių) akcijų vertė nuolat didėjo. Tai lėmė jos kasmetis 25 procentų augimo koeficientas. Bendrovė įvedė vaikų ir motinystės eiles parduotuvėse, o iki 1990 m. pabaigos nugalėjo konkurentus ir tapo didžiausia Europos drabužių mažmenininke.

2000 m. pradžioje, anot kai kurių finansų analitikų, H&M akcijos buvo vertingiausios mažmenos sektoriuje.

6 milijardų JAV dolerių kasmetį pardavimą fiksuojanti bendrovė dabar laikoma antra didžiausia pasauline drabužių mažmenininke po “Inditex“ („Zara“ pagrindinė bendrovė). Trečioje vietoje – “GAP Inc.“.

Ir vis dėlto ši bendrovė yra stebėtinai kukli su kukliu plytų pastatu centriniame Stokholme.

Direktoriai – be mobiliųjų telefonų

Dalį H&M sėkmės lėmė komandos branduolys, suburtas bendrovės štabe Stokholme 1980 metų viduryje. Šią komandą sudarė neseniai dizaino mokyklą baigę studentai. Tuo metu bendrovės gamyba buvo perkelta į platų tinklą, kurį sudarė 1 600 tiekėjų tokiose šalyse kaip Bangladešas, Kinija ir Turkija, kuriose darbo sąnaudos buvo nedidelės. H&M vadovas S. Perssonas garsėja kaip taupus verslininkas, nors ir uždirba milijonus. Tik keli direktoriai turi mobiliojo telefono privilegijas, o tie, kurie keliauja bendrovės vardu, skrenda antrąja klase ir nepateikia išlaidų sąskaitų dėl važiavimo taksi.

„Jeigu norime išgyventi su savo verslo idėja turėti geriausią kainą ir vertę, kiekviena be reikalo išleista krona galiausiai didins kainą ir kels grėsmę visai verslo idėjai“, – teigia verslininkas.

Nuo Versace iki Karlo Lagerfeldo

H&M pastaraisiais metais labai išplito. Beveik 2 600 parduotuvių yra išdėstytos 44 prekybos centruose. „H&M Group“ apima H&M ir „H&M Home“ bei COS, „Monki“, „Weekday“ ir „Cheap Monday“ – nepriklausomus firmos ženklus, kurie išreiškia savo mados suvokimą. Itin vertinamas H&M bendradarbiavimas su Karlu Lagerfeldu, Stella McCartney, „Viktor & Rolf“, „Cavalli“, „Marimekko“, „Comme des Garçons“, „Williamson“, „Choo“ ir „Rykiel“.

Dizainerių komanda, įsikūrusi bendrovės biure Švedijoje, kontroliuoja gamybos žingsnius nuo planavimo iki nurodymų davimo, o gaminiai perkeliami į maždaug 800 gamyklų Europoje ir Azijoje. Ši infrastruktūra naudojama horizontaliam darbo paskirstymui, o ne integravimui.

,,Žalias‘‘ pasaulio matymas

2010 m. sausio 6 d. buvo pranešta, kad neparduoti drabužiai ir kiti daiktai vienoje Niujorko parduotuvėje bus sukarpomi prieš išmetant. Matyt, taip siekiama užkirsti kelią perpardavimui ar naudojimui.

2012 m. H&M gavo daugiau nei 4,5 milijono JAV dolerių, dalyvaudama 5 metų partnerystės programoje su labdaros organizacija UNICEF. ,,Pagrindinė mūsų vertybė yra tikėjimas žmonėmis. Visi H&M darbuotojai turi prisiimti atsakomybę ir kiekvieno idėjos yra svarbios. Rūpintis žmonėmis ir planeta yra natūrali mūsų kasdienio darbo dalis, o visi žmonės bendrovėje dirba galvodami, kaip pagerinti aplinką ir padėti visuomenei“, – teigiama įmonės tinklalapyje.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.