Kaunietės restorane – dalelė Prancūzijos

Verslas

2020.03.23

Autorius: Gustė Valantinavičiūtė

Temos: .

Kaunietės restorane – dalelė Prancūzijos

Goda Litvinaitė Asmeninio albumo nuotr.

Kaune esančio restorano „Mesje skonis“ įkūrėjai Godai Litvinaitei dar tik dvidešimt šešeri, tačiau jauna moteris jau daugiau nei metus valdo savo įkurtą restoraną. Pašnekovė sako, kad mintis apie nuosavą verslą atsirado dar studijuojant ISM Vadybos ir ekonomikos universitete, kur dėstytojai nuolat sakydavo, kad baigus studijas būtina dirbti didelėje kompanijoje arba kurti savo įmonę. Vis dėlto restorano įkūrėja pripažįsta, kad nebuvo viskas taip paprasta, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, o užklupęs karantinas dar labiau suvaržė verslo galimybes.

Išskirtinai įdomi G. Litvinaitės verslo pradžios istorija. Vos baigusi studijas ji išvyko į Prancūziją, ten lankė kulinarijos mokyklą ir mokėsi maisto gaminimo subtilybių. Restorano įkūrėja teigia: „Prieš išvažiuodama turėjau darbą, bet jį mečiau, nes jame trūko dinamikos.“ Ir išties, pasimokiusi Prancūzijoje, restorano įkūrėja grįžo į Lietuvą su naujomis verslo idėjomis. Pamačiusi, kad mūsų šalyje nėra tokios didelės prancūzų virtuvės konkurencijos, pasiryžo kurti prancūziškos virtuvės įkvėptą nuosavą verslą – restoraną „Mesje skonis“.

Sunkumai verslo pradžioje

Paklausta apie sunkumus, kurie užklupo pradėjus kurti restoraną, G. Litvinaitė tik šypteli: „Sunkumų buvo labai daug.“ Tikriausiai, kaip ir dauguma pradedančiųjų verslininkų, pagrindiniu ir didžiausiu sunkumu pašnekovė įvardija finansus. Verslininkė sako, kad sunkiausia buvo ieškoti finansinių šaltinių, nes norinčiųjų skolinti pinigus jaunai, mažai patirties turinčiai verslininkei buvo nedaug. Vis dėlto atkaklumas laimėjo ir finansinė parama atsirado.

Žinoma, ne paslaptis, kad, norint įkurti verslą, reikia nemažai investuoti iš asmeninių lėšų. Restorano įkūrėja teigia, kad investavo daug ir, kol ši investicija atsipirks, prireiks bent trejų metų. Vis dėlto pašnekovė priduria, kad kai kur sugebėjo ir sutaupyti. Restorano interjerui kurti verslininkė nesamdė dizainerio, o viską kūrė pati, į draugus kreipėsi pagalbos montuojant baldus, techniką, tad nereikėjo išlaidauti samdant profesionalius montuotojus. Taigi išlaidų buvo perpus mažiau, negu būtų buvę samdant darbininkus.

Kita vertus, pašnekovė teigia, kad finansai anaiptol nebuvo vienintelis rūpestis: „Itin sunku buvo suprasti visus įstatymus ir taisykles, nes jų išvis nežinojau.“ Pašnekovė atvirauja, kad gana didelį spaudimą juto pati iš savęs, nes norėjo viską mokėti ir suprasti nepriekaištingai. „Nenorėjau, kad mano darbuotojai kai kuriuos dalykus išmanytų geriau už mane, norėjau būti autoritetas“, – teigia verslininkė.

Iš tiesų šis noras pradedančiajam verslininkui gali būti puiki paspirtis tobulėti ir nenustoti mokytis. „Mesje skonio“ įkūrėja pasakoja, kad, prieš pradedant grynąjį verslą, reikėjo dar labai daug išmokti ir nuveikti. Moteris daug domėjosi verslo kūrimo niuansais, pati kūrė darbo erdvės projektus, kad jie atitiktų reikalavimus, ieškojo tiekėjų.

Tiekėjų paieškas G. Litvinaitė išskiria kaip vieną sudėtingesnių iššūkių verslo kūrimo procese. Kaip pavyzdį ji pateikia miltus, kuriuos užsako iš Prancūzijos: „Tiekimą turi susiorganizuoti pats, o tarpininkų beveik nėra, taigi be žinių ir kontaktų tai padaryti sudėtinga.“ Žinoma, tokie dalykai yra įveikiami ir išmokstami. Reikia tik drąsos pradėti, o patirtis ir žinios atsiranda per praktiką.

Vis dėlto ilgainiui iššūkiu tampa ne tiekėjai ar finansavimas, o verslo išsaugojimas. Paklausta, ar gali įvardyti efektyviausią rinkodaros priemonę, verslininkė atsako, kad iki šiol neatrado labiausiai pasiteisinančios priemonės. Pašnekovė teigia, kad labai daug dalykų priklauso nuo turimo biudžeto. Jei finansai dideli, bus prieinama ne viena rinkodaros priemonė. Tačiau, esant ribotiems finansiniams ištekliams, vėl atsiranda tam tikrų iššūkių.

Kaip didžiausią poveikį turinčią reklamą moteris įvardija interneto portalus ir nuomonės formuotojus, dar vadinamus „influenceriais“. Vis dėlto pašnekovė priduria, kad reklamuotis su nuomonės formuotojų pagalba ne itin apsimoka, nes žmonių susidomėjimas nuslūgsta per kelias dienas, o interneto portalų reklamos išlaidos gana didelės. Nors šios dvi galimybės efektyviausios, bet jos laikinos ir nemažai kainuoja. Taigi vienas paprastesnių būdų nuolat priminti apie save yra socialiniai tinklai. G. Litvinaitė teigia, kad šiuo metu konkurencija išties nemaža, tad reklama socialiniuose tinkluose tampa būtinybe.

Versle ne tik sunkumai, bet ir pergalės

Nors sunkumų buvo daug, tačiau vieną verslo kūrimo aspektą pašnekovė prisimena su pasididžiavimu. Tai darbuotojų komandos subūrimas. Moteris džiaugiasi, kad jau beveik pusantrų metų jos restorane dirba tie patys žmonės. Restoranų versle tai jau išties neblogas pasiekimas.

Paklausta, kokia gi toji sėkmingos pastovios komandos išsaugojimo paslaptis, verslininkė atskleidžia: „Aš turiu aiškias vertybes, kokia noriu būti vadovė, todėl ieškodama darbuotojų rinkausi tokius žmones, kurių vertybės sutaptų su manosiomis.“ Be to, pašnekovė pasakoja, kad dar verslo pradžioje pati kartu su kitais darbuotojais dirbdavo virtuvėje, juos ne tik apmokė gaminti maistą pagal prancūzišką receptūrą, bet ir pati tapo jų komandos nare.

„Kai tu lygiai taip pat kaip kiti plauni indus, valai grindis ir apskritai sunkiai dirbi, pelnai darbuotojų pagarbą“, – mintimis dalinasi G. Litvinaitė. Žinoma, ne visi darbuotojai liko, tačiau išsaugoti ištikimų darbuotojų pagrindą pavyko, o tai yra svarbiausia. Taigi ir galvodama, ką patarti pradedantiesiems verslininkams, „Mesje skonio“ įkūrėja prisimena savo komandą – žmones, kurie neapvilia, yra pareigingi ir patikimi. Tad kuriant verslą svarbiausia nedaryti to vienam, nes krūvis kartais gali būti tiesiog per didelis. Reikia turėti šalia patikimą žmogų, su kuriuo galėtum dalintis sunkumais.

Tenka prisitaikyti

Kalbėdama apie savo restorano veiklą Goda nepamiršta paminėti ir dabartinės, ganėtinai nepalankios smulkiesiems verslininkams, situacijos. Verslininkė teigia, kad paskelbus ekstremalią padėtį Lietuvoje, sugriuvo daug planų, nes Mesje skonis teko absoliučiai stabdyti savo veiklą. Paklausta, ar nesvarsto maisto pristatymo į namus galimybės, restorano įkūrėja sako, kad kol kas dar atsisako šios alternatyvos.

„Pristatant maistą į namus nukenčia jo skoninės savybės, o mano tikslas visada buvo išsaugoti maksimaliai gerą kokybę“, – savo nuomonę dėl maisto gamybos išsinešti dėsto pašnekovė.

Vis dėlto nepaisant dvejonių dėl galimai pasikeisiančios kokybės Goda sako, kad ateityje neatmeta galimybės gaminti maistą į namus: „Jei karantinas truktų tik dvi savaites, tada nuostolis dar nebūtų toks didelis, tačiau panašu, kad veikla bus sustabdyta ilgiau, tad tada jau imsiuosi veiksmų.”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.