Įgyvendino nuo vaikystės gvildentą idėją

Verslas

2020.05.21

Autorius: Lukas Paškevičius

Temos: .

Įgyvendino nuo vaikystės gvildentą idėją

A. Košienė Irmantas Gelūnas

Vos prieš daugiau nei keturis mėnesius Vilniuje duris atvėrė dar vieni kavos namai. Jų įkūrėja Aistė Košienė pasakoja nuo pat pirmų dienų norėjusi, kad „Coffee spells“ būtų ne tik jauki vieta, kurioje prekiaujama kava, bet ir renginių erdvė, kuri suburia diskusijoms. Tačiau prasidėjęs koronavirusas ne tik neleido įgyvendinti planuotų idėjų, bet ir privertė pergalvoti buvusias ambicijas bei susimąstyti, kaip reikėtų prisitaikyti prie vykstančių pokyčių.

Ilgai stebėjo panašios koncepcijos kavines

„Idėja, kad norėčiau imtis panašaus verslo, gvildenosi nuo pat vaikystės, nes turėjau galimybę iš labai arti matyti, kaip atrodo maitinimo paslaugas teikiantis verslas. Bet atidaryti kavos namus sumaniau dar birželį, mąstydama apie kitą savo veiklą – aš buvau pokyčių konferencijos moterims „Išdrįsk pradėti“ viena iš įkūrėjų. Tą pačią dieną apie tai pasisakiau ir savo artimiausiems šeimos nariams. Vyras labai palaikė, tačiau ir man, ir jam kilo klausimas dėl investicijų, atsiperkamumo ar įgyvendinimo“, – atskleidžia verslininkė.

Pasak A. Košienės, pradėjus mąstyti apie verslo planą, svarbu žinoti, kiek gali ateiti žmonių, o tai suprasti iš oro nėra įmanoma: „Dėl to, kad galėčiau sužinoti daugiau, taikiau ir savo metodą. Beveik mėnesį stebėjau panašios koncepcijos kavines. Būdavo taip, kad išsirenku tokią, kuri yra arčiau mano būsimų patalpų, ar tiesiog tą, kuri labiausiai patikdavo tuo metu. Atsisėsdavau priešais ją arba viduje ir skaičiuodavau, kiek ateina žmonių per tam tikrą laiką. Taip pat skaičiuodavau praeivius ir stebėdavau, kiek žmonių iš viso srauto į pasirinktą kavinę užeina. Skaičiuodavau žmones ir prie savo būsimos kavinės vietos, bandžiau palyginti, kiek skiriasi srautai, kiek iš jų galėtų užeiti į manąją. Tai man labai padėjo susivokti, išėjo visai neblogas kokybinis tyrimas.“

Moteris noriai pasakoja ir apie kitus iššūkius, su kuriais teko susidurti: „Jau turėdami verslo planą, susidūrėme ir su kitais klausimais. Vienas jų – duoti toną kuriamai erdvei. Ilgai galvojau apie žmones, kuriuos noriu pritraukti. Tikrai nenorėjau, kad pirmo kurso studentai ar paaugliai masiškai eitų. Norėjau brandesnio vartotojo. Tad teko derinti interjerą, asortimentą ir kitus dalykus. Mąsčiau, kas įdomu man ir kas gali būti įdomu jiems. Dabar pastebiu, kad visa tai pasiteisina, ateina būtent ta auditorija, kurios ir norėjau.“

Konkurencija didžiulė ir neišvengiama

„Manau, kad konkurencija niekada nėra problema, nes ji skatina mąstyti. Tačiau labai sudėtinga atsakyti, nes dirbame tik šiek tiek daugiau nei keturis mėnesius ir prasidėjus karantinui, kaip ir visiems, teko užsidaryti. Mes fokusavomės į turistus, nes esame priešais žydų sinagogą. Dabar, kaip žinome, kai prasideda kasmetinis pavasario pabaigos ir vasaros pradžios sezonas, kai atvykdavo daug turistų, mes tikėjomės ir laukėme srautų. Bet dėl karantino jų nėra ir artimiausiu metu nebus. Turbūt didesnis iššūkis dabar yra ne konkurencija, o persiorientavimas, kaip dirbti koronaviruso laikotarpiu. Tačiau, jei pandemijos nebūtų, konkurencija išties didelė, vien Pylimo gatvėje yra trys ar keturi kavos namai. Taip pat Vokiečių gatvėje yra keli“, – apie konkurenciją pasakoja A. Košienė.

Paklausta, kaip stengiasi išsiskirti iš kitų, verslininkė pabrėžia, kad nuo pat pradžių pasirinko sužavėti savo klientus kokybiška kava: „Šiuo atveju žinojome, kad mūsų pagrindas turi būti savita kava, todėl išsirinkome, kad mums padės lietuvis Emanuelis Ryklys – vienas ilgiausiai kavą skrudinančių žmonių Lietuvoje. Taigi mūsų kava yra truputį kitokia ir ja paremta visa koncepcija. Manau, kad ir konkurentai, ir mes stebime, kas ką daro, o tuomet bandome pasiūlyti klientams kažką kitokio, įdomesnio. Čia neįmanoma išvengti to, konkurencija visuomet bus.“

Pasirinkti tinkamus darbuotojus – sudėtinga misija

„Šiuo metu mūsų komandą sudaro trys ar keturi žmonės. Ateityje planuojame padaryti, kad būtų baristės ir baristų vadovė. Tačiau dabar sutarėme, kad visos merginos yra lygiavertės. Mums pasisekė susidėlioti tokią komandą, kad visos jos turi skirtingas mintis ir patirtis. Mano rekomendacija būtų ieškant darbuotojų nemąstyti, kad jei reikia baristės, tai jai pakanka išmanyti tik kavos gaminimo ypatumus. Svarbu tai, kad žmogus turėtų ir specifinių žinių iš praeities, išskirtinių savybių. Pavyzdžiui, viena mano baristė turi puikius jutiminius gabumus – skonis, kvapas, idėjos su kava yra puikios. Kita turi gerų administravimo įgūdžių. Trečioji yra iš biuro atėjęs žmogus. Ji kelia klausimus, kurie, atrodytų, lyg ir turėtų būti jau visiems aiškūs. Tačiau su šiais klausimais įvyksta patobulinimai, nes ji mato situacijas visai kitu kampu“, – tvirtina kavos namų savininkė. 

Moteris rekomenduoja prieš pasirenkant darbuotojus atsižvelgti į tai, koks yra verslas ir kokia platforma naudojama darbuotojų paieškai: „Nuo pat pradžių niekas man nekalbėjo apie investicijas ar riziką taip garsiai, kaip apie būsimus darbuotojus. Kalbėdavo, kaip bus sunku juos pasamdyti, išlaikyti ir kad tai sudėtingiausia dalis. Įdėjau skelbimą į vieną iš darbo skelbimų portalų, tačiau grąža buvo niekinė, nes gautos anketos mane privertė susimąstyti, kodėl žmonės siunčia savo gyvenimo aprašymus. Neturėjau net kam paskambinti, o jei ir paskambindavau, būdavo taip, kad susitarus kandidatai neatvykdavo į darbo pokalbį. Buvau išsigandusi, kad visi buvo teisūs. Vėliau įdėjau skelbimą į socialinius tinklus ir praėjus dviem dienoms jau turėjau visiškai surinktą komandą. Vieną darbuotoją suradau per rekomendacijas, o kitiems patiko tai, kaip atrodo mūsų socialinis profilis.“

Planuoja naują atidarymą

„Aš esu iš to sektoriaus, kurį labai stipriai paveikė naujasis virusas. Todėl dabar yra kitos ambicijos ir planai. Kaip minėjau, mūsų kavinė buvo susifokusavusi į kelis segmentus: į miesto žmogų, kuris nori ateiti išgerti kavos ir jaukiai pasėdėti, į laisvai samdomus žmones ir turistus, kurie ateina prie žydų sinagogos. Tad galima matyti, kad dvi kategorijos iš trijų yra uždarytos namuose. Tuomet supranti, kad reikia permąstyti, ką galima daryti kitaip, kaip persiorientuoti. Negalime laukti metus, kol vėl viskas grįš į savas vėžias, nėra teisinga. Netolimi sprendimai yra pasiūlyti minimalius priešpiečius, didesnį maisto asortimentą, tačiau kava išliks vinių vinis, mūsų akcentas, kaip ir buvo anksčiau. Keičiasi tik tai, kad šalia atsiras ir kokybiškų užkandžių ar desertų asortimentas. Turime patalpas, kurias iš pradžių planavome pernuomoti ir dalintis srautu. Tačiau nusprendėme jas išnaudoti savo reikmėms. Kitas dalykas – planuojame atsidaryti prekybos tašką Vingio parke. Reikalinga dar viena vieta, kurioje yra didelė žmonių koncentracija“, – apie permainas pasakoja verslininkė ir džiaugiasi, kad, prieš keturis mėnesius atšokusi verslo atidarymą, galės tai padaryti dar kartą.

Pokalbio pabaigoje „Coffee spells“ įkūrėja A. Košienė pradedantiesiems verslininkams rekomenduoja atidėti daugiau investicijų, nei planavo, netaupyti savo esminiam produktui, taip pat kreiptis į savo sričių specialistus: „Atsidėkite daugiau nei 20 proc. savo lėšų. Taip pat jei mūsų produktas yra kava, mes neperkame pigiausios. Mes sutinkame turėti mažesnę maržą nuo kavos puodelio, tačiau negalvojame taupyti ir turėti prastesnę kokybę. Tas, kas yra jūsų pagrindinis produktas, jo sąskaita taupyti tikrai negalima. Nežinau, kaip kitos šalys, bet mes, lietuviai, dažniausiai manome, kad viską išmanome. Net statybininkas, kuris dažo lubas, mano, kad žino, koks turi būti interjeras, parinkta spalva ar net kavinės asortimentas. Visi nori patarti kažką, bet jei klausysite aplinkinių, galima labai paprastai nueiti toliau nuo savo tikėjimo ir vizijos. Galima labai paprastai pamesti savo koncepciją. Ir, žinoma, mes dažnai galvojame, kad esame visų galų meistrai. Kad galime nudažyti sienas, nusipiešti logotipą, apskaičiuoti finansus ir komunikaciją pasidaryti, tačiau geriau kreiptis į specialistus, nes profesionalų atliktas darbas džiugins dar ilgai.“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.