...

Trys žingsniai, padėsiantys įvertinti, ar idėja sėkminga

Verslas

2021.12.16

Autorius: Ugnė Mažonaitė

Temos: , .

Trys žingsniai, padėsiantys įvertinti, ar idėja sėkminga

dr. Ž. Glaveckaitė G. Skaraitienės nuotr.

Kasmet pasauliui pristatoma nemažai startuolių, tačiau tik keletas iš jų išsilaiko rinkoje ilgesnį laiką ir sulaukia realios sėkmės. Tam įtakos gali turėti daugybė įvairiausių veiksnių. Kaip žinoti, ar potenciali verslo idėja apskritai verta dėmesio? Dr. Živilė Glaveckaitė, „bzn start“ žinių centro augančiam verslui įkūrėja, išskiria tris pagrindinius elementus, į kuriuos būtina atkreipti dėmesį, prieš imantis tolesnės veiklos strategijos.

RINKA

Vienas pirmųjų žingsnių – įvertinti esamą rinką ir visus svarbiausius su tuo susijusius klausimus. Tai padeda suprasti ir tiksliau įvertinti kontekstą. „Ar tikrai jūsų sugalvota idėja turi tinkamą rinką? Būtina patikrinti, ar yra pakankamai potencialių klientų, kad sumanytas verslas galėtų būti plėtojamas ir būtų pelningas. Todėl pravartu apskaičiuoti apytikslius savo rinkos dydžio skaičius: kiek klientų reikia (vidutinė pirkimo krepšelio išleidžiama suma), kiek prekių ar paslaugų reikia parduoti, kad dirbtumėte pelningai? Ar rinka nėra laikina? Ji gali būti ir pasikeitusi tam tikromis sąlygomis, esant pasaulinėms krizėms, įvairioms rizikoms?“ – į šiuos klausimus pirmiausia siūlo atsakyti Ž. Glaveckaitė.

POREIKIS

Teiginys, kad klientas visada teisus, tinka ir šįkart. Net ir unikaliausios idėjos ne visada sulaukia vartotojų susidomėjimo ir pritarimo, todėl itin svarbu įsiklausyti į jų nuomonę. „Ar vartotojai tikrai nori jūsų produkto ar paslaugos? Kokias problemas padeda spręsti jūsų pasiūlymas? Kuo išskirtinė jūsų verslo idėja, palyginti su konkurentų? Kokia kuriama pridėtinė vertė klientams jums suteiks realią poziciją rinkoje? Kodėl vartotojai norės pirkti pas jus, o ne pas konkurentus? – svarbius klausimus užduoda pašnekovė. – Jūs būsite naujokas, dar neturintis reputacijos (patikimumas ateina su vartotojo pirkimo patirtimi)“, – atkreipia dėmesį Ž. Glaveckaitė.

Tam, kad į kylančius prekės ar paslaugos poreikio klausimus būtų galima atsakyti lengviau, pravartu atlikti rinkos tyrimus ar pasidomėti jau esamais. „Verta pasikalbėti su potencialiais klientais, kad sužinotumėte, ar jūsų pasiūlymas gali būti tinkamas, ir pasisemti kitų idėjų, kaip jį parduoti. Apklausos ir rinkos tyrimai visada padeda išsiaiškinti rinkos poreikius – kaip jie nori pirkti, pavyzdžiui, internetu ar asmeniškai, tam tikromis dienomis ar valandomis, ar jiems svarbus nemokamas pristatymas, nuolatinis naujų prekių gavimas, akcijos“, – akcentuoja Ž. Glaveckaitė.

Jei įprastai bičiuliai, artimieji yra tie, į kuriuos pirmiausia norisi kreiptis pagalbos ar patarimo, šįkart to reikėtų vengti. „Būtina klausti ne draugų ir giminaičių, o tų, kas iš tikrųjų gali būti potencialūs jūsų klientai. Draugai ar giminės, paprastai palaikydami jūsų idėją, gali būti subjektyvūs, todėl šią grupę geriau eliminuoti. Vis dėlto, jie gali padėti jums surasti potencialių vartotojų, kuriuos galėsite apklausti.“ 

Tinkama duomenų analizė ne mažiau svarbi nei kiti tyrimo etapai, todėl pašnekovė ragina įvertinti ir keletą veiksnių, galinčių turėti įtakos galutinėms išvadoms. „Būtina atsižvelgti į tai, kad apklausų rezultatai gali būti ne visai teisingi. Tai priklauso nuo to, kaip parengsite klausimus. Praktika rodo, kad žmonės kartais iš tikrųjų nedaro to, ką sako, kad darys! Žmonės ne visada žino ko nori, ir jų situacijos, nuomonės keičiasi. Socialiniame tinkle „Facebook“ gali daug kas jūsų įrašą pamėgti, parašyti, kokios nuostabios prekės, tačiau pirkimų gali nebūti“, – sako Ž. Glaveckaitė.

TESTAVIMAS

Įvertinus rinką ir atlikus poreikio analizę, galima pereiti prie vieno paskutiniųjų etapų, siekiant išsiaiškinti verslo idėjos galimą sėkmę. „Norint išbandyti savo verslo idėją, jums reikia apsibrėžti, ką testuoti ir kaip. Atsirinkite savo geriausias paslaugas ar prekes, kurias planuojate parduoti, ir pradėkite testavimą. „Papilotuokite“ daug neinvestuodami – sukurkite puslapį socialiniame tinkle, pasireklamuokite, pažiūrėkite, ar yra reakcijų, ar vyksta pardavimas ir pan. Galų gale, su pirmaisiais klientais susisiekite ir jų paklauskite, kodėl pirko, kas patiko, kokia patirtis. Už tai pasiūlykite jiems papildomą premiją: dovanėlę ar nuolaidų kuponą“, – patarimais dalijasi Ž. Glaveckaitė.

Ekspertai

Dr. Živilė Glaveckaitė

Dr. Živilė Glaveckaitė

„bzn start” įkūrėja, vadovė. / UAB „Glaveckaitė Media”

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.