Patarimai, kaip įveikti pandemijos šturmą versle
2020.11.24
Temos: Darbuotojai, Vadyba.
Pandemijos laikotarpis atnešė pokyčių ir į jos veiklą, pakito ir darbo forma, ir laiko sau planavimas. Suprasdama, kokiame nelengvame etape atsidūrusi visa žmonija, o ypač jaunas verslas, psichologė, verslo konsultantė, lektorė, UAB „Triple O Consulting“ partnerė Laura Rimkutė mielai dalinasi keletu patarimų, kaip išgyventi pandemijos sukeltą krizę produktyviai ir nenuleisti rankų.
Puikus metas sklaidai
L. Rimkutė pripažįsta, kad iš pradžių visi planuoti projektai buvo sustabdyti neribotam laikui, užpildytame darbo kalendoriuje atsirado daug tuščių vietų, visi, ir ji pati, ir klientai, kažko laukė. Tačiau situacija netruko pasikeisti. Gyvus mokymus ir konsultacijas pakeitė trumpi pranešimai, mokymai ir pokalbiai „online“ formatu. Teko aptarinėti su darbo komanda nerimo būsenas keliančią situaciją ir kaip su tuo susitvarkyti, be viso to visuotinio vyksmo, reikėjo spręsti, kaip šiuo laikotarpiu būti produktyviam ir dirbti. Viena vertus, senų darbo formų nebeliko, kita vertus, atsirado kitokių formų ir įrankių. Be to, tai paskatino neaprėpiamas galimybes sklaidai, kurios prieš tai buvo neįmanoma pasiekti.
Naudokite tikslų išsikėlimo techniką
Įprastai žmonių asmeniniai tikslai nepersikelia į darbo tikslus, į darbą jie žiūri kaip į įrankį ir dažniausiai vykdo vadovo iškeltus tikslus. Kalbant apie jauną verslą, be galo svarbu, kad jo kūrėjai keltų klausimus, ką jie nori išspręsti ir pasiekti ilgalaikėje perspektyvoje. Be abejo, matyti tolimesnę viziją ir žinoti, ko norite pasiekti po 5–10 metų, kaip pozicionuosite kompaniją, yra vienas pagrindinių tikslų.
„Žinodami bendrą tikslą, keliaujate link jo mažesniu atstumu: ką per trejus metus būsite pasiekę, kokią dalį rinkos užėmę, kaip norite, kad jus matytų klientai ir vartotojai. Tuomet kelerių metų tikslus susiaurinate iki vienų metų ir vienos dienos. Tai labai gera technika, nes, kai žinote savo verslo didįjį tikslą, tada jau planuojate, kokiais žingsneliais iki jo nukeliauti. Metodas itin paprastas: išsikelti klausimus, ką jūs darote dabar ir darysite vėliau. Vertėtų pasitikrinti naudojant ir labai populiarų SMART metodą pasiekiamumui, apibrėžtam laikui, iššūkio lygiui įsivertinti. Pavyzdžiui, kaip norite atrodyti rinkoje per penkerius metus? Tada dėliojatės tikslus, ką per kiekvieną laikotarpį galite dėl to padaryti“, – paaiškina verslo konsultantė.
Pandemijos laiką išnaudokite produktyviai
Užklupus pandemijai, daugeliui mokymų ir viešųjų renginių paslaugas teikiančių įmonių ir kitų sektorių teko priverstinai sustabdyti veiklą. Taigi dabar puikus metas užsiimti dviem dalykais: pergalvoti asmeninių resursų atkūrimą ir kaip galite produktyviai išnaudoti šį laiką. Šiuo metu yra itin daug įvairios informacijos srauto ir turinio, kuriam galite skirti visą darbo dieną ir mokytis kažko naujo. Jei turėjote užsirašę asmeninius tikslus, bet jiems peržvelgti anksčiau neatradote laiko, tai šis metas pats palankiausias juos realizuoti. Visi šie dalykai gali atkurti prarastus resursus ir didinti atsparumą patiriamam stresui. Tokiu atveju būsite ramesni, praėjus krizės laikui, startuosite su nauja energija, o į įprastą ritmą grįšite produktyvesni.
„Atsigręžkite į save ar verslą. Tai puiki proga pergalvoti, ar jūsų įmonė, organizacija pasiruošusi prisitaikyti prie pasikeitusių sąlygų ir aplinkybių. Palankus metas visos komandos „brainstorminimui“ ir nusistovėjusių planų peržiūrai, kaip šiuo laiku galėtumėte transformuoti verslą, su kokiu nauju produktu galėtumėte startuoti rinkoje. Paklauskite savęs, kas jums padėtų išgyventi šį permainingą laikotarpį ir padaryti proveržį veikloje, nes patogus gyvenimas baigėsi, o dabar gavote spyrį, tad privalote negaišti laiko, o imti ir veikti“, – ragina L. Rimkutė.
Krizės etape vadovas turi tapti empatiškas
Pasak UAB „Triple O Consulting“ partnerės, tik deganti žvakė gali uždegti kitas žvakes: „Vadovas turi būti susitvarkęs su savimi iš vidaus, su nerimu ir išgąsčiu dėl verslo ateities, spinduliuojantis ramybe. Kaip ir gyvenime, taip ir versle veikia veidrodiniai neuronai, o jei darbuotojai mato besiblaškantį ir sutrikusį vadovą, jie tampa tokie pat nesaugūs ir nežinantys. Krizės metu vadovas turėtų būti lygiai toks pat griežtas kaip anksčiau, nubrėžti veiklos rėmus, tačiau ir įsiklausyti, gebėti parodyti empatiją, pastebėti neverbalinę kalbą, suteikti pagalbą, jei jos reikės darbuotojams.“
Nors vadovo pozicija pagrįsta aukštais reikalavimais ir jam tenka atlaikyti nemažai atsakomybių, tačiau, atlikdamas savotišką psichologo vaidmenį, rodydamas darbuotojams dėmesį ir domėdamasis jais, jis gali pagerinti mikroklimatą įmonėje ir sustabdyti darbuotojų demotyvaciją, įkvėpdamas juos daryti kažką daugiau. Šiame etape išryškėja trys vadovo kompetencijos, kurios buvo svarbios ir anksčiau, tik dabar jos turi ypač didelę reikšmę: įsiklausymas, empatija ir pastabumas.
Tinkamas laikas burti svajonių komandą
Iš asmeninės bendravimo su personalo vadovais patirties ekspertė teigia, kad ši krizė labai išryškino ir atskleidė netikėtas kai kurių įmonės darbuotojų lyderystės savybes ir atvirkščiai – iš kurių buvo tikėtasi, to nebuvo: „Tai idealus būdas atsijoti pelus nuo grūdų ir sužinoti, kas yra kas. Žinoma, nenorėčiau būti kategoriška, nes tikėtina, kad kai kurie žmonės užstrigo tame krizės šoke ir jiems reikėtų truputį laiko savivokai bei pagalbos iš šalies, kad atsiskleistų, o nurimę jie galėtų vėl realizuoti save iš naujo. Tai galima būtų vadinti ir palengvėjimo darbdaviams momentu, nes darbuotojų paieškos situacija tapo laisvesnė, atsirado daugiau bedarbių, pasirinkimo galimybių, o ir patys žmonės labiau suinteresuoti įsidarbinti. Tad, jei komandos nariai nėra stiprūs, pats laikas papildyti komandą svajonių darbuotojais.“
Priimkite drąsius sprendimus: būkite kūrybiški ir autentiški
L. Rimkutė patarimus linkusi dalinti atsargiai, nes skiriasi įmonės, verslo sektoriai, vidinės komunikacijos tarp darbuotojų ir vadovo sudėtingumo lygis: „Šis laikotarpis iš mūsų visų reikalauja daug kūrybiškumo ir drąsos įgyvendinti autentiškus sprendimus, jais žongliruoti. Tai gali tapti nestandartiniu ir netradiciniu sprendimu atsigauti ir veikti įmonėms, kurios dar turi tokių galimybių. Nors mes nežinome, ar tai suveiks, nes nebuvome šioje situacijoje, tačiau reikia išjungti režimą „pulti bėgti“ ir panikos mygtuką, o didinti sąmoningumą ir išmokti nusiraminti, taip leidžiant skleistis mūsų drąsiam kūrybiškumui.“
Nebijokite iššūkių
Tiesa, kad visuotinės nuotaikos nėra pačios geriausios dėl pokyčių. Sukurti tokią pačią vertę, perkėlus iš „gyvai“ į „online“, nėra lengva.
„Tiksliai žinau, kad šią neapibrėžtą situaciją mūsų smegenys linkusios sureikšminti, nuvertinti mūsų pačių gebėjimus susidoroti su esamais ir būsimais iššūkiais. Situacija keisis, kartu ir galimybės, o mes teiksime naujai sukurtas paslaugas jau kitokioje aplinkoje. Kaip jausimės ir ko pasieksime lipdami iš savo komforto zonos, priklausys nuo mūsų pačių požiūrio, ar tai mums bus prievarta, ar naujų kompetencijų įgijimas. Tie, kurie žiūrės į visa tai drąsiau, užsiaugins raumenis, kai padėtis stabilizuosis“, – įsitikinusi L. Rimkutė.
„Jei nebuvote iššūkių mėgėjai, pats laikas užsiimti savitaiga ir pastumti save tai daryti. Nepaguosiu, bet tai neturi nieko bendro su lengva. Tai yra jūsų savireklamos laikas, jei kryptingai judėsite savo žinomumo didinimo link“, – pataria verslo konsultantė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.