...

Motyvuojanti demotyvacijų istorija

Verslas

2012.10.06

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: , , .

Motyvuojanti demotyvacijų istorija

Broliai Pavelas ir Piotras Matarevičiai BFL/Andriaus Ufarto nuotr.

Kai prieš porą metų Pavelas Matarevičius su broliu Piotru pradėjo kurti tinklalapį demotyvacija.lt, ko gero, net negalėjo pagalvoti, kad greitai jis populiarumu nusileis tik ilgamečiams gigantams delfi.lt, lrytas.lt ir one.lt. Dabar demotyvacija.lt valdo UAB „Tipro“, turinti rimtų planų ir užsienyje. Susitikome su P. Matarevičiumi ir UAB „Tipro“ direktore Dovile Ramoškaite pasikalbėti apie demotyvacija.lt sėkmės istoriją ir pasiaiškinti, kuo gi lietuvius patraukė ši idėja.

„Demotyvacijų užuomazgos atsirado Jungtinėse Amerikos Valstijose. Septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose įmonėse buvo labai populiarūs motyvuojantys plakatai. Juose puikuodavosi graži nuotrauka ir užrašas raudoname fone, skelbiantis, kad gyvenimas yra gražus ir panašiai. Tačiau žmonės iš prigimties yra šiek tiek sarkastiški ir kai kurie pradėjo daryti demotyvuojančius plakatus. Juose būdavo liūdnesnės nuotraukos ir užrašai juodame fone, pavyzdžiui, „Kad ir kaip stengtumiesi, tau vis tiek nepavyks“. Kai tai persikėlė į elektroninį formatą, pradėjo veikti demotyvacijų portalai.

Viskas prasidėjo JAV ir labiau atspindėjo jų humoro jausmą. Rusijoje demotyvacijos įgijo daug juodojo humoro bruožų. Lietuvoje yra savotiškas humoro ir gilių minčių mišinys“, – apie demotyvacijų atsiradimą iš pradžių popierinėje, o paskui internetinėje erdvėje pasakojo D. Ramoškaitė.

Demotyvacijos iš pradžių klajojo lietuviškuose internetiniuose humoro portaluose visai paskirai. Galų gale P. Matarevičius nusprendė sukurti vietą, kurioje jos būtų skelbiamos sistemingai. „Demotyvacija.lt pradėjome su broliu dvyniu Piotru. Po truputį vakarais kūrėme ir sukūrėme portalą. Tinklalapiui ėmus populiarėti nusprendėme jį patobulinti ir tobuliname iki šiol. Idėjų sėmėmės iš rusiškų, lenkiškų portalų ir viską padarėme šiek tiek kitokiu formatu. Aišku, dviese nebūtume sugebėję taip prastumti projekto, reikėjo rinkodarą išmanančių žmonių“, – pasakojo Pavelas. Galų gale jo ir brolio keliai susikirto su „Tipro“ komanda. „Pavelą atradome gal prieš dvejus metus. Jis ieškojo žmonių, kurie galėtų prisidėti prie projekto. Su broliu portalą jie kūrė laisvu nuo darbo metu, bet labai kokybiškai. Matėme, kad tai sparčiai auganti bendruomenė ir šiaip įdomus reiškinys, todėl susidomėjome. Jau turėjome nemažai portalų plėtojimo patirties. Žinojome, kaip juos auginti. Taip atsirado mūsų partnerystė“, – bendradarbiavimo pradžią prisiminė D. Ramoškaitė.

Atsiradus užnugariui demotyvacija.lt ėmė augti dar sparčiau. „Mes valdome 32 portalus. Nė vieno iš jų nemačiau taip greitai augančio. Dabar šį portalą kasdien aplanko nuo 130 000 iki 150 000 unikalių lankytojų. Kai pradėjome bendradarbiauti su Pavelu, lankomumas siekė apie 5 000 per dieną. Aukštumas augimas pasiekė maždaug per metus, o eidami to link mes turėjome nemažai problemų dėl serverių. Nutrūkdavo ryšys ir panašiai. Augimas tikrai buvo labai spartus“, – portalo sėkme stebėjosi D. Ramoškaitė. Jos teigimu, populiarumas irgi turi kainą. Ne visada lengva kontroliuoti į tinklalapį keliamą turinį. Kartais jis būna tiesiog menkos kokybės, mažai bendra turintis su demotyvavimo idėja, o kartais pasitaiko net ir šalies įstatymus pažeidžiančių kūrinėlių. „Turime redaktorių ir nuo penkių iki dešimties savanoriškais pagrindais dirbančių moderatorių. Jie kontroliuoja lankytojų kuriamas demotyvacijas ir patys kuria šį tą įdomesnio.

Pavyzdžiui, „YouTube“ randa populiarių vaizdelių. Anksčiau paaugliai pasišaipydami labai mėgdavo kelti savo draugų nuotraukas. Vaikams dėl to kildavo problemų, esame net gavę ne vieną paklausimą iš policijos. Netinkamos nuotraukos, kiek tai įmanoma, trinamos. Aišku, ne visada pavyksta į viską tinkamai reaguoti, nes per dieną įkeliama nuo kelių šimtų iki tūkstančio demotyvacijų“, – pasakojo Dovilė. Vis dėlto, jos teigimu, perdėtai saldžių, paaugliškų demotyvacijų pastaruoju metu stipriai sumažėjo. Toks turinys tiesiog nepatekdavo tarp populiariausiųjų ir trylikamečiai jų kūrėjai pradėjo ieškoti kitokių saviraiškos priemonių.

P. Matarevičius pripažįsta, kad pradinis demotyvacija.lt sumanymas šiek tiek skyrėsi nuo dabartinio varianto. Iš pradžių visą turinį kūrė jis su broliu, bet leidus demotyvacijas kelti visiems lankytojams tinklalapis pastebimai pasikeitė. „Dabartinis rezultatas gana skiriasi nuo mūsų turėtos vizijos. Norėtųsi kokybiškesnio turinio. Kita vertus, tada nebūtų tokio skaičiaus lankytojų. Dabar nieko nekeisčiau, bet norėtųsi, kad tinklalapis būtų išlikęs toks, kokį ir pradėjome, t. y. su tikromis, kokybiškomis demotyvacijomis. Vis dėlto žmonės jau priprato prie dabartinio varianto“, – sakė jis.

D. Ramoškaitė pastebėjo, kad norint populiarėti, sulaukti daug lankytojų būtini kompromisai. Reikia visokio turinio: ir jautresnio, ir šiek tiek tamsesnio. „Jeigu taikai tik į tam tikrą nišą, toje nišoje ir liksi. Vis dėlto mūsų šalyje gyvena tik trys milijonai žmonių, tad potencialių portalo lankytojų skaičius yra ribotas. Po kurio laiko nuolatiniai lankytojai pradeda jausti turį ir tam tikrą tinklalapio nuosavybės teisę. Atsiradus daugiau įrašų su giliomis mintimis apie visuomenės, žmonių problemas dalis lankytojų piktindavosi, kodėl pasidavėme depresijai, reikalaudavo įdėti ką nors linksmesnio. Dalis išvis norėdavo vien saldaus turinio. Jeigu nori būti didelis, turi prisitaikyti prie visų“, – svarstė ji. Dažno sąmonėje demotyvacija asocijuojasi su juoduoju humoru, kandumu, ironija.

Pašnekovai prisipažino mėgstantys ir vertinantys juodąjį humorą. Deja, jį ne visada supranta lankytojai. Dėl to kartais įsiplieskia nemažai ginčų komentarų skiltyje. „Labai daug nesuprantančių juodojo humoro. Kartais man net kyla nuostaba. Atrodo, įdedamas labai taiklus ir nuotaikingas pastebėjimas, bet daugelis vis tiek įsižeidžia. Paprastai nepatenkintieji labiau linkę pasisakyti nei tie, kuriems ta ar kita demotyvacija patinka. Aišku, būna ir tokių, kurios pažeidžia Lietuvos įstatymus. Jose demonstruojamas ne visai korektiškas požiūris į kitas tautas ar socialines grupes.

Už turinį atsakingi jį įkėlę asmenys, tačiau juodasis humoras vis tiek yra gana slidus reikalas. Dabar jau nujaučiame, dėl ko galime gauti pa- klausimą, todėl griebiamės cenzūros. Kartais dėl to tenka atsisakyti tikrai gero turinio, todėl apmaudu, bet…“ – pasakojo D. Ramoškaitė. Pasak pašnekovų, itin didelę reikšmę tinklalapio populiarumui turi socialinis tinklas „Facebook“. Dauguma lankytojų plūsta būtent iš jo. Tai paaiškinti paprasta. Pagrindinė demotyvacija.lt auditorija – žmonės nuo 15 iki 25 metų. Paprastai jie daug laiko praleidžia socialiniuose tinkluose ir naujienomis dalijasi būtent per juos. Net ir tie, kurie į tinklalapį ateina tiesiogiai, instinktyviai teigiamą reakciją išreiškia paspausdami mygtuką „Patinka“.

Demotyvacijos jau skverbiasi ir į užsienio šalis. Jos veikia JAV, Balkanuose ir kitur. Nors ne visada tinklalapio idėja prigyja, sėkmės istorijų yra. Štai Makedonijoje vienu metu toks tinklalapis buvo populiaresnis už didžiausią naujienų portalą. Idėja apskritai gerai prigijo Balkanų šalyse. „Vakariečiai labai išrankūs, o Balkanų regionas daug imlesnis. Jie irgi turi sovietinės patirties, susiduria su panašiomis problemomis, pavyzdžiui, korupcija. Jų ir humoro jausmas panašus į mūsų: mėgsta juodąjį humorą, sarkazmą. Amerikiečių humoro jausmas gerokai tiesmukesnis. Mes iki galo jo taip ir nesuprantame“, – svarstė D. Ramoškaitė.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.