...

Kur ir kaip ieškoti verslo idėjos?

Verslas

2012.07.11

Autorius: bzn start

Temos: .

Kur ir kaip ieškoti verslo idėjos?

Žmonėmis, kurie dar neturi verslo, viena pagrindinių to priežasčių yra – „neranda tinkamos verslo idėjos“ flickr.com nuotr.

“Pradėk verslą!”, – dažnas raginimas girdimas gana dažnai. Puiku, bet kur gauti tinkamą idėją, kur jos ieškoti, tai vienas pirmiausių žingsnių link verslo ir atsakymo KAIP? Norėdami išgirsti praktinius patarimus, kalbiname jaunus kūrybingus verslininkus, kurie taip pat kažkada ieškojo idėjos ir ją sėkmingai įgyvendino – tai Milda Mitkutė, mandodrabužiai.lt įkūrėja ir Žilvinas Butkevičius, „M Capital“ vienas įkūrėjų.

Milda Mitkutė mielai dalinasi patarimais ir pažymi, kad norint rasti gerą verslo idėją pirmiausia siūlo itin didelį dėmesį skirti vartotojų elgsenos pokyčiams, kurie kardinaliai keičiasi XXI amžiuje. Ji yra įsitikinusi, kad pasidomėjęs naująja vartotojų elgsena jaunasis verslininkas būtų pajėgus atsakyti sau į labai svarbius klausimus, o gal net rasti lemtingą idėją.

Antrosios kartos internetas, sparčiai tobulėjančios technologijos bei išaugusi technologijų nuosavybė iš esmės keičia individo gyvenimo būdą. Ir čia pašnekovė įžvelgia labai palankią nišą naujoms verslo idėjoms, nes atsiranda poreikių, kurių dabartinės kompanijos su turimais produktais nepatenkina.

Pavyzdžiui, Vakarų pasaulio žmonės turi pinigų, bet neturi laiko. Dėl spartėjančio gyvenimo tempo žmogui nebeužtenka 24 paros valandų. Kodėl jam nepasiūlyti produkto, kuris padėtų taupyti laiką? Ne paslaptis, kad XXI amžiuje laikas tampa naująja valiuta, svarbesne už pinigus. Mobilieji telefonai, nešiojamieji kompiuteriai, maistas į namus, namų tvarkytojos yra tik keletas produktų ar paslaugų iš gausybės pavyzdžių. Tai ypač aktualu moterims, kurios prisiima vis daugiau vaidmenų: jos ir dirba, ir augina vaikus, ir atlieka žmonos vaidmenį. Manau, kad ateityje išloš tie, kurie siūlys produktus, taupančius vartotojų laiką.

Dar viena ryški vartotojų elgsenos tendencija, pasak Mildo Mitkutės, į kurią derėtų atkreipti dėmesį versliems žmonėms, yra ilgesnis laisvalaikis. Vadinamoji Y karta (kuriai šiuo metu yra 20–30 m.) nebemano, kad karjera yra gyvenimo tikslas. Y karta yra hedonistai, dirbantys tam, kad galėtų sau leisti pramogauti. Stresas darbe, ilgos darbo valandos jiems tampa nepriimtinu dalyku. Žiūrint iš verslo perpektyvos tai yra puiki niša, nes atsiranda vis didesnis kokybiško, įdomaus ir išskirtinio laisvalaikio poreikis. Kodėl tokio nepasiūlyti?

Turint galvoje gausėjantį vėlyvų santuokų skaičių reikėtų atkreipti dėmesį, kad 24 m. moteriai vaikų vežimėlis jau nėra toks aktualus produktas. Vadinasi, pinigus, kuriuos moteris būtų išleidusi vaikų prekėms, dabar gali išleisti visai kitiems dalykams, pavyzdžiui, geram koncertui, išskirtinei kelionei, prabangiai vakarienei ir panašiai.

Vėlyvos santuokos dažniausiai siejamos ir su partnerių finansine nepriklausomybe. Vadinasi, pagausinę šeimą jie bus linkę išleisti kur kas daugiau, nei išleidžia vidutinė dvidešimtmečių šeima, t. y. jų perkamoji galia žymiai didesnė. Ši tendencija galėtų tapti sufleriu galvojant apie naują produktą.

Ne paslaptis, kad ilgėja ir vidutinis gyvenimo amžius. Garsi sociologė, vartotojų elgsenos ekspertė F. Popcorn pastebi, kad Vakarų pasaulio žmonės siekia kokybiškos senatvės: jie nori turėti jėgų keliauti, būti energingi, mėgautis gyvenimu lyg trisdešimtmečiai. Dėl šios priežasties vis daugiau žmonių rūpinasi savo sveikata, propaguoja sveiką gyvenseną, sportą. Pritaikius produktus skubantiems miestiečiams, norintiems kuo ilgiau išsaugoti sveikatą, galima išplėtoti visai neblogą verslo idėją. Atsiranda sveiko maisto, homeopatinių vaistų, medicininio turizmo, ekologiškų produktų poreikis.

Amžiaus ignoravimas yra dar viena tendencija, kuri gali praversti ieškant verslo idėjos. Penkiasdešimtmečiai laikomi jaunuoliais, kurie naudoja jaunimui skirtus produktus, elgiasi kaip jaunuoliai ir įvairiais metodais stengiasi paslėpti savo tikrąjį amžių. Plastinės operacijos, grožio salonai, drabužių linijos yra tradiciniai produktai. Šiek tiek originaliau pasižiūrėjus į amžiaus neigimo tendenciją galima sukurti novatoriškesnės produkcijos.

Visgi Milda pabrėžia, kad pagrindinė mintis, yra ta, kad jaunasis verslininkas privalo žinoti, kuo vartotojai gyvena, kaip gyvena, kokios jų vertybės, kokios jie naudos tikisi, ypač šiais laikais, ir atsižvelgęs į šiuos dalykus pasiūlyti produktą.

“Manyčiau, kad lietuviams pats metas persiorientuoti iš fizinių į virtualiuosius produktus. Pradedantiems verslininkams pirmiausia siūlyčiau neužsidaryti mažoje geografinėje zonoje ir į verslą nuo pat pradžių žiūrėti globaliai. Žinoma, Lietuvos rinka puikiai tinka produktams užbandyti, poreikiui patikrinti. Vis dėlto tai padarius reikėtų žengti kur kas toliau ir nieko nelaukiant užimti kitas rinkas. Tuo labiau kad valdyti verslą iš Lietuvos yra labai palanku: sąnaudos sąlyginai nedidelės, ekspertų netrūksta (žinoma, tai santykinis dalykas, priklausantis nuo verslo specifikos). Banali tiesa, bet negaliu nepaminėti: jei pagrindinis motyvas kurti produktą yra noras kuo greičiau užsidirbti milijoną, tikimybė, kad pasiseks, stipriai sumažėja. Vien tik į pinigus orientuota idėja užkoduoja trumparegiškus sprendimus. Žinoma, finansinis atlygis svarbus, bet orientacija tik į pinigus gali pridaryti daugiau žalos nei naudos”, – dalinosi mintimis jaunoji verslininkė.

Tuo tarpu Žilvinas Butkevičius pastebi, kad bendraudamas su žmonėmis, kurie dar neturi verslo, viena pagrindinių to priežasčių yra – „neranda tinkamos verslo idėjos“. Verslininkas mano, kad kur kas svarbesnis dalykas už idėją yra komanda. “Idėją rasti nėra sunku, nes šiuo metu Lietuvoje apstu verslumą skatinančių renginių. Verslo idėją galima rasti internete ar tiesiog sugalvoti daryti tai, kas patinka. Mačiau net tokį tinklalapį, kur verslo idėjas pardavinėja po 5 Lt. Dažnai verslo idėja, kuri tampa sėkmingu verslu, kyla iš srities, kurioje būsimas verslininkas dirba. Atvirai kalbant, ir mano pirmas verslas kilo iš to, kur dirbau. Įmonė, kurioje dirbome, buvo parduota, pradėjo judėti bankroto link, tad nieko kita neliko kaip tik imtis savo verslo. Aišku, tai nebuvo identiška verslo kopija, daug ką teko keisti, kurti iš naujo. Jei neturėčiau savo verslo ir nė vienos verslo idėjos, bet norėčiau jį kurti, pagrindinis darbas, kurį atlikčiau, – eičiau papietauti arba pabendrauti su kuo daugiau sėkmę prisijaukinusių verslo žmonių ir tiesiog paklausčiau, galbūt jie turi kokią nors idėją ir gal jiems trūksta žmonių, norinčių ją įgyvendinti. Tikėtina, kad rasčiau ne tik idėją, bet ir pakankamai kitų išteklių (finansai, žmonės), kaip idėją paversti realybe. Tai yra paprasčiausias kelias”, – dalinosi patirtimi Žilvinas Butkevičius.

Verslininkas rekomenduoja visada šalia turėt užrašų knygelę idėjoms. ” Draugai man gimtadienio proga padovanojo idėjų knygą, kur rašau visas, net absurdiškiausias, idėjas. Užsirašinėdami idėjas skatinate pasąmonę jų sugalvoti vis daugiau, taigi po mėnesio kito turėsite tiek idėjų, kad bus sunku atsirinkti, kurią įgyvendinti”, – pataria Žilvinas.

“Jeigu kalbame apie verslo idėjas su investuotojais, kurie investuoja į jauną verslą, visi kaip susitarę tvirtina, kad idėja yra nieko verta be komandos. Tad reikėtų užduoti sau tokį klausimą: „Kur ir kaip ieškoti komandos?“ Teko dalyvauti viename „startupų“ akceleratoriuje, kurio atranką įveikėme ne dėl inovatyvios ar genialios idėjos, o dėl to, kad turėjome tinkamą komandą, t. y. buvo visų reikiamų sričių žmonės: pardavėjai, gamintojai, finansų vadovas, rinkodaros bei idėjos kūrėjas. Tokios komandos, kurios geba ne tik sukurti prekę ar paslaugą, bet ir ją pelningai parduoti, visada buvo ir bus vertingos, o idėja be komandos, kuri tiki ja ir geba ją gerai įgyvendinti, yra nieko verta.”, – pastebi jaunasis verslininkas.

Taigi Žilvino patarimas tiems, kas neturi idėjos, bet nori savo verslo: “eikite pas tuos, kas jau plėtoja verslą, bendraukite, domėkitės, kokių prekių ar paslaugų reikia žmonėms, ir tikrai rasite, ko ieškote. Sunkiausia rasti, kai neieškai. Sėkmės įgyvendinant idėjas ir kuriant verslą!”.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.