„Wix Lithuania“: kaip išauginti savo startuolį iki milijono vartotojų?
2014.05.29
Temos: Startuolis.
Sostinėje įkūrusio savo biurą Izraelio technologijų startuolio „Wix“, kuris turi 38 milijonus vartotojų visame pasaulyje, vienas iš įkūrėjų Giora Kaplanas sutiko pasidalinti patirtimi. Ko galime pasimokyti iš šios ambicingos ir sparčiai augančios kompanijos?
Darbuotojams reikia sudaryti sąlygas būti piktiems
Šiuo metu „Wix“ turi daugiau kaip 38 milijonus vartotojų visame pasaulyje. Tai nestebina, nes patogus internetinių puslapių kūrimo įrankis lengvai paklūsta net su kompiuteriais nelabai draugaujantiems žmoėms.
Augant vartotojų skaičiui plečiasi ir kompanija, tačiau jos vadovas ir vienas įkūrėjų Giora Kaplanas pripažįsta, kad kelias į sėkmę nebuvo tiesus. Pasirodo, iki „Wix“ jis laimę išbandė net su šešiais kitais startuoliais, su dar daugiau vienaip arba kitaip bendradarbiavo, bet visi eksperimentai baigėsi nesėkmėmis.
Kad ir kaip ten buvo, G. Kaplanas šių patirčių nė kiek nesigaili. Negraužia verslininkas savęs ir dėl nesėkmių, nes tiki, kad kvaila laikytis įsikibus kokio nors projekto, jei jauti, kad jis įstrigo. Kartais tiesiog reikia būti drąsiam, laiku sustoti ir imtis ko nors nauja.
Vos pradėjusi veikti „Wix“ parodė didžiulį potencialą augti – per septynerius veiklos metus taip sustiprėjo, kad dabar joje triūsia keturi šimtai darbuotojų. Taigi G. Kaplanas tikrai žino, ką daro.
G. Kaplano teigimu, renkantis naujus komandos narius reikia atkreipti dėmesį į vieną paprastą savybę – ar žmogus aistringai atlieka savo darbą ir į jį žiūri atsakingai. Jeigu taip, jeigu jūsų komanda bus sudaryta tik iš tokių žmonių, tai bet kokius iššūkius padės įveikti entuziazmas ir didelis noras.
G. Kaplano manymu, darbuotojams reikėtų palikti teisę būti piktiems. Juk jeigu žmogus verčiasi per galvą, ginčijasi ir pyksta bandydamas ką nors įrodyti, vadinasi, kad jam tai rūpi. Tiesa, tai veikia tik tada, jeigu dirbama mažomis grupelėmis, kuriose vieni kitus pažįsta ir gali artimai bendrauti.
Pasak „Wix“ vadovo, bendravimas ne tik darbo aplinkoje jo kompanijoje yra itin svarbus. Kolektyvas nuolat kartu kur nors eina ar surengia vakarėlį, kuriame išnyksta visi barjerai, kolegos vieni kitus pamato visai kitokius.
Daug naudingiau yra greitai pradėti ir greitai numirti, nei pradėti atsargiai ir nuobodžiai merdėti.
G.Kaplanas
Tai padeda ir darbe. Keturis šimtus darbuotojų turinti „Wix“ yra sąmoningai suskirstyta mažomis grupėmis, kuriose vieni kitus pažįsta. Taip išlaikoma pirminė startuolio komandinė dvasia, dirbama gerokai greičiau.
Lankstumas padeda būti stipresniems
G. Kaplanas sako, kad kuo kompanija lankstesnė, kuo labiau atsižvelgia į darbuotojų asmenines savybes, tuo ji stipresnė ir perspektyvesnė. Sena sistema, kai komandoje yra vienas viršininkas, o kiti skrupulingai atlieka jo patikėtas užduotis, kartais pasiteisina, bet toli gražu ne visada ir ne visur. Galbūt komandoje gali būti keli vadovai? O gal komanda gali išsiversti apskritai be lyderio?
„Wix“ komandose neretai panašiai ir yra – jos veikia be vado, keli žmonės dalijasi atsakomybę ir drauge priima sprendimus.
Geriausios idėjos dažniausiai kyla kalbantis, keičiantis mintimis, todėl erdvė, kurioje vyksta šis procesas, turėtų būti saugi. Kitaip tariant, kiekvienas joje turėtų jaustis laisvas išsakyti visas savo idėjas. O tai daryti daug paprasčiau, kai bendradarbiai yra užmezgę ne tik profesinius, bet ir asmeninius ryšius.
G. Kaplano teigimu, „Wix“ biuruose specialiai sukuriamos atviros erdvės, kuriose skatinama bendrauti, dalytis idėjomis. Tik kaip žinoti, kad kompanija einu tinkamu keliu? „Wix“ vadovas sako, kad geriausiai spręsti iš darbuotojų elgesio: jei viskas gerai, jie į komandą atsives savo pažįstamų specialistų. Jeigu taip nėra, gali būti, kad ką nors darote ne taip.
Neverta delsti
G. Kaplanas atkreipia dėmesį į dažną startuolių klaidą – per ilgai atidėliojamas sprendimas žengti į rinką. Paprastai tai motyvuojama nepasirengimu ir tuo, esą dar neišgrynintas verslo modelis.
„Wix“ vadovas yra mokymosi proceso metu šalininkas, todėl mano, kad daug geriau savo produktą pristatyti rinkai ir iš vartotojų atsiliepimų spręsti, ką reikia tobulinti. Anot G. Kaplano, net jei sulaukėte šimtų ar tūkstančių atsiliepimų, kurių dauguma buvo kritiški, tai yra labai gerai. Vadinasi, žmonės ieško kažko panašaus ir rado jus. Tokiu atveju svarbu nesustoti ir tobulėti. Daug blogiau už aštrią kritiką yra nesulaukti jokių vertinimų.
Daug naudingiau yra greitai pradėti ir greitai numirti, nei pradėti atsargiai ir nuobodžiai merdėti. G. Kaplanas prisipažino, kad jo pirmasis startuolis beveik septynerius metus buvo „nearly there“. Jis turėjo klientų, bet kažkas paprasčiausiai nesiklijavo. Taip, anot pranešėjo, buvo prarasti septyneri gyvenimo metai.
Kvaila laikytis įsikibus kokio nors projekto, jei jauti, kad jis įstrigo. Kartais tiesiog reikia būti drąsiam, laiku sustoti ir imtis ko nors nauja.
G.Kaplanas
Startuolių pasaulyje opi ir kita problema – dažnai pernelyg koncentruojamasi į problemas, kurių dar net nėra arba kurių neįmanoma išspręsti. Būna, kad startuolio sumanytojai ilgai sėdi ir mąsto, ar pavyks augti, nors savo produkto dar net nepristatė rinkai, arba nerimauja, kas bus, kai pritrauks, pavyzdžiui, du milijonus vartotojų.
G. Kaplanas retoriškai klausia: kodėl mąstote apie tai? Geriau rūpinkitės turimais klientais, o kai pasieksite tuos du milijonus, tikrai ką nors sugalvosite. Juk labai ilgai ir visiems gerai žinomas socialinis tinklas „Facebook“ neturėjo verslo modelio, tačiau galiausiai, kai susiformavo kritinė vartotojų masė, ėmė nešti pelną. Kiekvienai dienai užtenka savo vargo, todėl geriau svarstyti, ką nauja pasauliui gali duoti jūsų siūlomas produktas, o tuomet atsiras ir verslo modelis.
Pirmiausia reikia orientuotis į išskirtinumą
G. Kaplanas sako tiesiai šviesiai – pasaulyje yra pernelyg daug vienodų arba labai panašių startuolių, nesiūlančių nieko nauja. Vadinasi, per mažai orientuojamasi į kitoniškumą, galintį atnešti sėkmę. Būtina paaiškinti žmonėms, kuo esate išskirtiniai, ir parodyti tai.
G. Kaplanas pataria dar vieną dalyką: nevalia apsikrauti darbais, kurių neįmanoma atlikti, būtina atsirinkti prioritetus. Pavyzdžiui, „Wix“ kas pusę metų susirenka ir suskirsto savo projektus į keturias kategorijas: tuos, kurie NEGALI žlugti (paprastai du pagrindiniai), labai svarbius, opurtunistinius ir tuos, kurie jau įgyvendinami, todėl turi būti prižiūrimi. Iš jų svarbiausios yra pirma ir ketvirta kategorijos. Toks suskirstymas leidžia ne tik sugrupuoti prioritetus, bet ir sudaryti sąlygas improvacijai, kuri itin svarbi augti norinčiam startuoliui.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.