...

Švietimo sistemos inovacija: platforma mokytojų kompetencijoms realizuoti

Verslas

2021.08.31

Autorius: Ieva Kniukštienė

Temos: , , .

Švietimo sistemos inovacija: platforma mokytojų kompetencijoms realizuoti

dr. Rasa Mardosaitė // Teodoras Biliūnas / ŽMONĖS Foto

Dažnas esame girdėję pasvarstymų, kad ugdymo programa atsilieka nuo realybės, metodinės priemonės nebėra aktualios ir įdomios moksleiviams, o kur dar skirtinga pačių mokytojų motyvacija bei gebėjimai kurti įtraukiančias užduotis. Dr. Rasa Mardosaitė atkreipė dėmesį į šią mūsų švietimo sistemos spragą ir startavo su projektu „TÁBULA rása“, kur suteikia galimybę dalintis, pirkti ir parduoti pačių mokytojų paruoštas efektyviausias mokomąsias priemones.

„Prieš pusantrų metų beveik pusė milijono vaikų buvo nukreipti į nuotolinį mokymą. Vaikai prie kompiuterių kartu nusitempė ir 40 tūkst. visiškai tam nepasiruošusių Lietuvos pedagogų. Neturėdami modernaus ugdymo metodikos, mūsų mokytojai perdegė, o Lietuvą ištiko švietimo sistemos krizė. Projektas „TÁBULA rása skirtas padėti Lietuvos mokytojų bendruomenei išbristi iš šios švietimo krizės. Projekto naudotojai – tai patys mokytojai. Iššūkis – mūsų mokytojus reikia padrąsinti naudotis internetine erdve, išdrįsti būti versliems bei nustoti būti „lietuviškai kukliems“ viską darant tik iš idėjos. Mokytojai šiuo projektu galės užsidirbti papildomų pajamų, vien tik parduodami savo patirtį ir kompetencijas“, – pasakoja dr. R. Mardosaitė.

Inovatyvi idėja atėjo dirbant kitaip

Pati dr. R. Mardosaitė yra ilgametė praktikė švietimo srityje. Ji – mokslininkė, turinti dėstytojos, mokytojos, chemijos ir matematikos korepetitorės patirties, tad kasdien, stebėdama švietimo sistemą iš vidaus ir girdėdama kolegų nuogąstavimus, gali kompetentingai įvertinti realią situaciją. 

„Pati ilgą laiką kūriau netradicinius mokymo būdus, kuriais taisiau „pavargusių mokytojų“ mokymo klasėje spragas. Kartais per labai trumpą laiką reikėjo mokiniams „kitaip“ paaiškinti didelį kiekį informacijos. Puikiai žinau, kad Lietuvoje yra mokytojų, kurie tokius „kitaip“ būdus turi susikūrę, pritaikę, o jų mokiniai – olimpiadų prizininkai. Norėčiau, kad tokie mokytojai būtų matomi, jų mokymo metodiką galėčiau asmeniškai įsigyti ir bandyti pritaikyti savo mokiniams, kartu tobulėti ir galbūt vieną dieną pati pradėti drąsiai ir kokybiškai mokytojauti“, – pasakoja dr. R. Mardosaitė.

Anot pašnekovės, viena iš vyraujančių problemų, kad Lietuvos mokytojai, dažniausiai pradinių klasių, savo kuriama metodika dalinasi nemokamai. Vietos, kur jie galėtų uždirbti iš savo kūrybos, iki šios dienos Lietuvoje nebuvo. Panaršius užsienio pavyzdžių, idėjos autorei pavyko rasti panašią iniciatyvą Jungtinėse Amerikos Valstijose. Neoficialiai ši idėja vadinama Amerikos švietimo sistemos gelbėtoja, tad tikimasi, kad prie Lietuvos švietimo sistemos augimo ir klestėjimo prisidės ir „TÁBULA rása“ projektas.

„Manau, laikas aktyviems mokytojams nustoti dirbti „iš idėjos“. Jie kuria puikią metodiką, kūrybos nestokojančias ir mokinius motyvuojančias priemones. Na, o tie, kurie dar tik pradeda savo mokytojavimo kelią, kartais pristinga idėjų ar patirties naujoms priemonėms kurti, bet mielai paįvairintų savo ir mokinių kasdienybę tiek klasėje, tiek nuotolinio mokymo metu“, – teigia idėjos autorė.

TÁBULA rása“ būtų galima pavadinti mainų ar dalinimosi platforma, kurioje mokytojai skelbia savo sukurtas priemones, o tie, kurie idėjų stokoja, gali jas nusipirkti ir pritaikyti savo veiklai. Projekto kūrėja neabejoja, kad tai padeda kiekvienam mokytojui tobulėti, mat vieni gauna realų įvertinimą už savo darbus, kiti gali pamatyti, kokie neišsemiami klodai metodų, idėjų ir kūrybos gali paįvairinti jų mokymo procesą. 

Kam to reikia ir kaip tai veikia?

Lietuviškas kuklumas, juokiasi pašnekovė, yra vienas iš pristabdančių veiksnių. Nors platformoje galima rasti jau nemažai kokybiško ugdomojo turinio, tačiau mokytojus, net ir tuos, kurie aktyviai turiniu dalinasi savo socialinėse medijose, tenka pakviesti ir asmeniškai.

„Mokytojai, su kuriais bendravau, puikiai identifikuoja metodinės medžiagos problematiką. Ją sudėtinga rasti, internete medžiaga ne visada kokybiška ir yra pasklidusi po skirtingus portalus, forumus, nėra sistemingo, kryptingo portalo, skirto būtent Lietuvos mokytojams. Pati asmeniškai rašau mokytojams, pasakoju apie mūsų platformą, apie galimybę pirkti ir parduoti efektyviausias mokomąsias priemones. Džiugu, kad sulaukiu labai teigiamų atsiliepimų, susidomėjimo „TÁBULA rása“ veikla“, – džiaugiasi dr. R. Mardosaitė, pridurdama, jog platforma kuriama, remiantis naujausiomis ugdymo programomis Lietuvoje. „Platformos turinys kuriamas kategorizavimo principu: www.tabularasa.lt jau suvesta daugiau nei 600 mokymo priemonių kategorijų: keturiolika skirtingų mokomųjų priemonių tipų, na, o priemonių čia galės rasti edukatoriai vaikams nuo darželio iki pat dvyliktos klasės. Platformos turinį kuria ir nuolat pildo patys mokytojai. Vartotojas įsigyti turinį gali bet kuriuo paros metu atlikęs tiesioginį apmokėjimą ir iškart gavęs prieigą parsisiųsti priemonę į savo kompiuterį.“ 

Tikslinė projekto auditorija skirstoma į dvi kategorijas. Kaip ir bet kuriame tradiciniame versle – tai pirkėjai ir pardavėjai. Pardavėjais gali tapti mokytojai, auklėtojai, tinklaraštininkai ir kiti, kuriantys savo unikalias skaitmenines mokymo priemones ir norintys jomis pasidalinti su kitais bei iš to uždirbti. Pirkėjais gali būti kiti mokytojai arba tėvai, suinteresuoti kokybišku papildomu vaikų švietimu. 

„Platformoje sukūrėme ir nemokamo turinio skiltį, kurioje galime stebėti vartotojų elgseną, matyti tendencijas, kokio turinio ieškoma. Žinoma, tai pabrėžia mūsų holistinį požiūrį į šį verslą. Matydami, kokių didelių problemų sukėlė nuotolinis ugdymas (mokymo(si) kokybės prastėjimas, mokytojų pervargimas, skaitmeninių mokymo priemonių bei idėjų stygius), manome prisidėsiantys prie darbo sąlygų pagerinimo mokytojams, pasikartojus pandemijos protrūkiams ar kitiems nenumatytiems atvejams. Skaitmeninių mokymo priemonių platforma tiesiogiai padėtų mokytojams ruoštis nuotolinio ugdymo pamokoms“, – įsitikinusi dr. R. Mardosaitė. 

Ateities vizijoje pašnekovė mato bendradarbiavimą su klasikinių vadovėlių ir pratybų autoriais, aukštojo ir profesinio mokslo atstovais, profesionalais ir specialistais, pačiais tėveliais ir viliasi, kad Lietuvos mokytojų bendruomenė ir toliau noriai dalysis savo kūrybos priemonėmis.

Pirmieji įvertinimai

Vos tris mėnesius veikianti platforma ne tik pritraukia savo palaikytojų būrį bei mokytojų bendruomenę, bet ir sulaukia skambesnių įvertinimų. Visai neseniai „TÁBULA rása“ laimėjo Klaipėdoje vykusių kūrybinių dirbtuvių „Įjunk poveikį“ organizuotą verslo sprintą. Tai – socialinio verslo konkursas, kuriame dr. R. Mardosaitės vadovaujamai idėjai pavyko įveikti vienuolika stiprių konkurentų.

„Laimėjimas leidžia garsiai pasidžiaugti: „TÁBULA rása“ projektas gali oficialiai vadintis socialinį poveikį šalyje darančiu startuoliu. Renginio metu įgyti kontaktai bei užmegztos pažintys mums, startuoliams, yra neįkainojami. Džiaugiuosi, kad „TÁBULA rása“ idėjai buvo parinkti neįtikėtinos kompetencijos mentoriai. Intensyvios diskusijos, kritika ir pagyros, analizė bei skaičiavimai išgrynino faktą, jog „TÁBULA rása“ – labai galinga, inovatyvi, kūrybinga ir vertinga socialinė platforma, kurios sėkmė – visų Lietuvos mokytojų sėkmė! Tačiau šiai idėjai sužydėti reikalinga stipri ir labai kompetentinga intelektinė, finansinė bei techninė atrama. Būtent pergalė šiame socialiniame sprinte leis www.tabularasa.lt platformai ateinančius pusę metų tobulėti individualizuotoje akceleravimo programoje“, – džiaugiasi dr. Rasa Mardosaitė.

 

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.