Sukūrė sveikesnę kavos ir energinių gėrimų alternatyvą
2020.12.03
Temos: Startuolis, Verslo pradžia.
Ko reikia jaunam žmogui, svarstančiam apie nuosavą verslą: idėjos, žinių, o gal motyvacijos? Ankstyvos verslo stadijos patirtimi pasidalinti sutiko Andrius Ratkevičius – vienas iš pripažinimą Lietuvoje ir pasaulyje pelniusio startuolio „Brite Drinks“ įkūrėjų. Prieš ketverius metus efektyvesnę ir sveikesnę kavos bei energinių gėrimų alternatyvą „Brite“ pasiūlę startuoliai Andrius ir Simas šiandien įsitikinę, kad didžiausia motyvacija jaunam žmogui įkurti verslą – tikėjimas savo idėja.
Žinios atkeliauja tada, kai jų reikia
Chemijos inžineriją Škotijoje studijavęs Andrius ir finansų bei ekonomikos mokslus Olandijoje krimtęs Simas, prieš pradėdami įgyvendinti savo idėją, nebuvo susidūrę nei su maisto pramone ir gamyba, nei su rinkodara, juo labiau logistika. „Tačiau didelė motyvacija sukurti produktą padėjo rasti minėtų sričių specialistus“, – teigia A. Ratkevičius.
Idėja turi traukti investicijas
Jaunam žmogui, turinčiam idėją, bet neturinčiam suvokimo, kaip ją paversti verslu, pašnekovas negaili patarimų. Jis įvardija, kad geriausias būdas sulaukti išorinės pagalbos – visose šalyse įgyvendinamos skirtingų stadijų startuoliams skirtos programos, tokios kaip „Gazzele Accelerator“, kurių metu tereikia įtikinti idėjos potencialu.
Jauno verslo įkūrėjas pabrėžia, kad vis dėlto sunkiausia pradedant verslą – pritraukti kapitalą: „Kad galėtume įrodyti paklausą, turėjome sukurti, pasigaminti ir rasti klientų pirmai produkto versijai be investuotojų pagalbos. Tam kol kas įdėjome daugiausia laiko ir pastangų.“
Į ką svarbu atkreipti dėmesį dar prieš verslo steigimą? A. Ratkevičius skatina generuoti tokias idėjas, kurios būtų patrauklios investuotojams, ir pastebi, kad dažnai investuojama tik į kelias rinkas, todėl jas reikia išsiaiškinti jau iš anksto. „Verslo idėjų galima rasti įvairiose JAV startuolių programose, rizikos kapitalo fondų portfeliuose. Galima pastebėti tokias tendencijas, kad idėjos iš JAV dažnai po kelerių metų ateina į Europą“, – sufleruoja pašnekovas. O tiems, kurie jau turi verslo mintį, pataria neskubėti ir prieš tai išsiaiškinti jos potencialą – pasikonsultuoti su investuotojais.
Jaunimo maksimalizmas – teigiamas bruožas
Paklaustas, ar jaunimo savybė norėti greitai, jau šiandien, nėra akstinas, kuris trukdo versle, pašnekovas tikina, kad jaunimo maksimalizmas, norėjimas greitų rezultatų padeda išvengti konkurencijos rizikos, nes didžiausias ir stipriausias laimi.
„Pavyzdžiui, JAV į startuolius investuojama greičiau ir daugiau. Tokiu būdu greitai įsitikinama, ar idėja turi potencialo, ar reikia ieškoti kitos“, – sako A. Ratkevičius.
Verslui pataria nesiskolinti
Dažniausia problema, dėl kurios startuoliai žlunga, yra kapitalo trūkumas. Būtent investuotojų paieška ir buvo daugiausia laiko bei pastangų kainavusi sritis, steigiant startuolį „Brite Drinks“. Vis dėlto pašnekovas jaunam verslui pataria kuo ilgiau išlikti nepriklausomam.
„Jei verslo augimo greitis nėra svarbiausias sėkmei, reikia rūpintis tik tvariu augimu“, – teigia jaunasis verslininkas ir priduria, kad jei tai nėra įmanoma dėl finansavimo stokos, reikia pritraukti išorinio kapitalo. Būtent pradinėms verslo stadijoms Lietuvoje yra investuotojai verslo angelai (aukštas pajamas uždirbantys privatūs asmenys, investuojantys į jaunas ir inovatyvias įmones), o vėlesnėms stadijoms (dažniausiai jau generuojant pajamas) – rizikos kapitalo fondai.
Skeptikų bus visada
Verslo pradžioje visada atsiranda tų, kurie netiki idėjos sėkme. A. Ratkevičius sutinka, kad ne išimtis ir jų steigtas startuolis. Tačiau tai nesutrukdė įrodyti, kad idėja siūlyti gėrimą su nootropinėmis medžiagomis gali būti sėkminga. Kaip didžiausią motyvaciją žengti į priekį verslininkas įvardija žmones, tikėjusius produkto idėja: „Akivaizdžiai matėme rinkoje skylę, kurią galėjome užpildyti. Tuomet pirmieji pardavimai suteikė dar daugiau pasitikėjimo, o vėliau sugrįžtantys klientai galutinai įtikino, kad sukūrėme reikalingą produktą.“
„Startuolio kelyje stiprybę ir drąsą dažnai mažina rezultatų trūkumas, tačiau reikia nepamiršti ir apie pozityvius dalykus, būtent žvilgsnis pozityvia kryptimi mums padėjo nesiblaškyti ir tęsti projektą“, – drąsindamas jaunimą rinktis nuosavą verslą ir svarstydamas asmeninę patirtį, užtikrintai sako pašnekovas.
Pagrindinė kliūtis – motyvacija
Kauno kolegijos Verslo fakulteto Verslo centro vadovė Ramunė Bagočiūnaitė įsitikinusi, kad būtent motyvacija dažnu atveju tampa veiklos pradžia: „Bendraudama su jaunais žmonėmis pastebiu, kad pagrindinės kliūtys verslo kūrimo pirminėje stadijoje startuojant yra baimė, nepasitikėjimas, apatiškumas.“ Verslo ir darbo psichologė įsitikinusi, kad svarbu sudaryti visas sąlygas reikštis jauno žmogaus motyvacijai, jo nestabdyti.
R. Bagočiūnaitė antreprenerystę sieja su lyderyste: „Šiais laikais jau sakome, kad lyderiu gimti nereikia, galime to išmokti. Net neabejoju, kad yra gimusių tapti talentais, tačiau kai yra minėta motyvacija, mes perlipame savo baimes, pasiryžtame mokytis ir imtis veiklos.“ Todėl pašnekovė įsitikinusi, kad apie savo verslą galvojančiam jaunuoliui didelę įtaką turi skatinanti ir palaikanti aplinka.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.