...

Startuolių sėkmė: kokie veiksniai gali ją nulemti?

Verslas

2023.03.14

Autorius: Marija Sensodaitė

Temos: , , .

Startuolių sėkmė: kokie veiksniai gali ją nulemti?

Komandinis darbas vaidina labai svarbų vaidmenį // pexels.com nuotr.

Pastarųjų metų tyrimų rezultatai demonstruoja, kad startuolių ekosistema nuolat plečiasi. Pastebima vis didesnė šio augimo įtaka šalių ekonomikai, todėl valstybės suinteresuotos naujų verslų pritraukiamomis investicijomis. Pavyzdžiui, Lietuvoje parengtas plėtros projektas, numatantis iki 2030 m. patrigubinti startuolių augimą. Dėl išaugusio verslų kūrimo populiarumo, nemaža dalis žmonių susidomi startuoliais ir imasi kurti verslo patys. 

Nors sumanymas kurti startuolį atrodo patrauklus, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje naujo verslo sėkmės rodiklis svyruoja tik nuo 10% iki 20%. Todėl daugumai entuziastų tenka pripažinti nesėkmę ir judėti pirmyn su kitomis idėjomis. 

Šiame straipsnyje apžvelgsime priežastis, kurios gali lemti startuolio pasisekimą bei į ką derėtų atsižvelgti kuriant naują verslą. 

Talentinga komanda

Tikriausiai sutiksite, kad vienam kurti ir plėtoti startuolį būtų labai keblu. Verslo vystymo eiga būtų labai lėta ir tam prireiktų daugybės skirtingų kompetencijų. Todėl tenka labai svarbi užduotis pasirinkti tinkamus žmones, su kuriais bendradarbiausite ir sieksite bendro tikslo. Šie žmonės ne tik prisidės prie verslo plėtros ir rezultatų, tačiau ir prie kuriamos organizacijos atmosferos. Sveika ir jauki atmosfera komandoje padeda išlaikyti produktyvumą ir tai didelis pranašumas, kai norima pritraukti naujų darbuotojų. 

Priklausomai nuo srities, kurioje ketinate kurti verslą, anksčiausiai prisijungiančių kolegų profesijos gali skirtis, bet viena paklausiausių specialybių yra programavimas. Pirmuoju Lietuvos vienaragiu tapusio „Vinted“ verslo istorija prasidėjo nuo programavimo ir marketingo žinių susiejimo. Kuomet buvo sukurta prekybos ir mainų platforma, kitas žingsnis buvo, kad prie platformos prisijungtų kuo daugiau vartotojų. Kai platforma pradėjo naudotis vis daugiau žmonių, atsirado poreikis ir komandos pastiprinimui. Taigi, tai yra puikus pavyzdys iliustruojantis, kad pradžioje esant mažiems resursams, komandinis darbas vaidina labai svarbų vaidmenį. 

Siekdami tvariai plėstis, turėtumėte stengtis įdarbinti ir išlaikyti geriausius talentus. Ypač vertinkite specifinius gebėjimus, kurie naudingi startuolio ekosistemoje. Labai svarbu, kad darbuotojai gebėtų prisitaikyti prie naujų rinkos iššūkių bei priimti sprendimus, kai aplinkybės nėra iki galo aiškios. Taip pat turėtumėte puoselėti darbuotojų talentą ir skatinti juos tobulėti. Pavyzdžiui, jei programuotojai yra komandos dalis, apsvarstykite suteikti galimybę lankyti programavimo kursus ir įgyti reikiamos kompetencijos. Tikėtina, kad kursų metu įgytos žinios leis optimizuoti ar automatizuoti procesus ir ilgalaikėje perspektyvoje galėsite sutaupyti laiko ir pinigų. 

Finansavimas

Vienas iš veiksnių, kuris skiria sėkmingus startuolius nuo nesėkmingų, yra galimybė gauti finansavimą. Nustatyta, kad 38% startuolių žlunga dėl pinigų trūkumo ir nesugebėjimo pritraukti naujo kapitalo. Visgi verslo žlugimas dėl finansavimo trūkumo gali nutikti dėl daugybės priežasčių. 

Viena dažniausių klaidų, kurią daro nepatyrę startuolių įkūrėjai, tai nesugebėjimas suformuluoti aiškios ir įtikinamos verslo vizijos. Investuotojai ieško tų, kurie turi konkrečią viziją ir ketina padaryti reikšmingą įtaką rinkoje. Jie siekia, kad aiškiai suprastumėte problemą, kurią sprendžiate, ir gebėtumėte pagrįsti, kodėl Jūsų sprendimas yra geriausias. 

Verslo vizija turėtų būti ne tik grandiozinis pareiškimas, bet ir nuosekliai apgalvotas verslo modelis bei išsami patekimo į rinką strategija. Šioje vietoje daugelis rinkos naujokų suklumpa: jie turi išgrynintą idėją, tačiau neturi aiškaus plano, kaip ją paversti sėkmingu verslu. Jei nesate tikri, kaip suformuluoti strategiją, kuri sudomintų investuotojus, verta pasikalbėti su tokią patirtį turinčiu mentoriumi. 

Tinkamas laikas produkto išleidimui

Ne veltui sakoma, kad viskam reikalingas tinkamas laikas ir vieta. Jei idėja pasirodo per anksti, jai gali nebūti paklausos. Taip pat, jei žengsite į rinką pavėlavęs, produktas gali būti nebeaktualus ir vyraus didelė konkurencija. Todėl pakankamų finansinių išteklių, stiprios komandos ir išgrynintos idėjos turėjimas neapsaugo nuo startuolio žlugimo. 

Suprasti, kad šiek tiek pavėlavote su produkto išleidimu gan paprasta. Atlikite rinkos analizę, pastebėkite, kiek šiuo metu yra konkrečioje srityje veikiančių įmonių, kokie jų verslo modeliai. Tai padės suprasti, ar Jūsų norimas vystyti startuolis yra identiškas kitiems verslams, ar visgi turite išskirtinių pranašumų. 

Bandydami išsiaiškinti, ar plėtoti idėją nėra per anksti, pradžiai galite apklausti artimuosius arba atlikti apklausą socialiniuose tinkluose. Tai leis susidaryti realų produkto ar paslaugos poreikį. Pavyzdžiui, trumpalaikio apgyvendinimo platforma „Airbnb“ iš pradžių buvo vertinama kritiškai, kadangi buvo manoma, kad niekas nenorės apgyvendinti nepažįstamųjų savo namuose. Tačiau platforma buvo išleista recesijos metu, kai itin išaugo papildomų pajamų poreikis ir namų šeimininkai atlaidžiau įvertino svečių apgyvendinimo galimybę. 

Nors startuolių kūrimas sparčiai populiarėja, tačiau sėkmingai vystyti idėją ir plėtoti verslą pavyksta ne visiems. Tai gali lemti įvairios priežastys: kompetencijų trūkumas, finansavimo stoka bei pasirinktas netinkamas laikas produkto išleidimui. Siekiant ištaisyti kompetencijų trūkumo problemą ir palaikyti aukštą programuotojų kvalifikaciją, kursai gali prisidėti prie startuolio sėkmės. 

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.