Inovatyvi idėja: startuoliai ryžosi spręsti visuotinę problemą
2020.10.08
Temos: Pardavimai, Startuolis, Verslo pradžia.
Kartais sėkmingų idėjų kyla sustojus ir panagrinėjus kasdienį gyvenimą: „O ko dar trūksta šiam pasauliui?“ Taip 2015 m. gimė šalmų kompanija „Lumos“, kurios įkūrėjai išsikėlė problemą – dviratininkų saugumo klausimą. Idėja ne tik pelnė beveik dešimtį apdovanojimų, bet per porą platformų iš rėmėjų visame pasaulyje sulaukė daugiau nei 5 mln. eurų. Kompanijos sėkmę ir galimybes Lietuvoje pakomentavo rizikos kapitalo fondų valdymo įmonės „Iron Wolf Capital Management“ partneris Tomas Martūnas.
Produktas visam pasauliui
Dažnas iš mūsų pyksta ant viduryje kelio manevruojančių dviratininkų. Mes nežinome jų tolesnių veiksmų, o kartais prastas matomumas šiuos eismo dalyvius pradangina migloje. Svarbu tai, kad tokių dviratininkų yra beveik visame pasaulyje. Nors esame skatinami rinktis keliones dviračiu, rodos, niekas nesikeičia ir netobulėja jau daugelį metų. Būtent „Lumos“ šalmai sprendžia paprastą problemą – dviratininkų nematomumą kelyje. Tai ne tik galvos apsauga ar švieselės, bet ir priemonė, leidžianti dviratininkui rodyti posūkius. Šiuo metu šalmų posūkius galima valdyti ir su „Apple“ laikrodžiais. Atrodo, idėja paprasta, bet kodėl to neturėjome anksčiau?
Vienas iš įkūrėjų Eu-wen Dingas savo tinklaraštyje dalinasi, kad artimieji bei draugai palaikė idėją, bet iki galutinio produkto realizavimo buvo ir daug klaidų. Nors pirmieji šalmų modeliai jau buvo funkcionalūs, autorius neslepia, kad dabar dėl jų dizaino šiek tiek gėda. Jis pastebi, kad, kuriant bet kokį produktą, negalima pamiršti industrinio dizaino. „Šuolis iš lėktuvo ir parašiuto gaminimas kritimo metu“, – taip įkūrėjas sulygina įėjimą su idėja į pasaulinę internetinę sutelktinio finansavimo platformą „Kickstarter“.
Narstant sėkmę giliau
„Lumos“ šalmai yra tikras lošėjas rinkoje, nes sprendžia visuotinę problemą – dviratininkų nematomumą ir rūpinasi žmonių saugumu. Tai nėra tik socialiai atsakingas verslas. Iš Maslow poreikių piramidės žinoma, kad saugumas – vienas svarbiausių asmens poreikių. Tai yra vienas iš socialinių veiksnių, prisidedančių prie šalmų kompanijos sėkmės ir darančių įtaką produkto įsigijimui.
Specialistas T. Martūnas išskiria ir kitus sėkmės kriterijus: „Keli dalykai: pirma, teisingai parinkta kainodara, pataikanti į impulsyvaus pirkimo ribas. Antra, manau, turėjo gerai sustatytą rinkodaros kampaniją. Trečia, produktas yra jau išbandytas vartotojų ir jie ne kurs, o realiai tik su pinigais įjungs masinę produkciją. Galiausiai, bet tai labai svarbu akcentuoti – tinkamu sveikos gyvensenos tendencijos metu.“
Kaip pradėti Lietuvoje?
T. Martūnas teigia, kad lietuvių startuoliams taip pat įmanoma sulaukti tokio palaikymo, tereikia tinkamai pasirinkti komunikavimo kanalus: „Sutelktinio finansavimo (angl. crowdfunding) projektams svarbi socialinių tinklų bei nuomonės formuotojų reklamavimo kompetencija.“ Taip pat reikėtų nepamiršti, kad visada gali atsirasti žmonių, gebančių nukopijuoti produktą ir greitai aplenkti idėjos autorius. Dėl to ekspertas T. Martūnas kūrėjams pataria paklausti savęs, koks bus jų pranašumas prieš konkurentus ilguoju laikotarpiu.
„Inovatorius turėtų pradėti nuo problemos įsigilinimo ir geros konkurentų analizės. Pradėti kurti produktą reikėtų tik tada, kai tikima, kad įmanoma sukurti gaminį „galva aukštesnį“, nei gali konkurentai, o numanoma rinka – milijardinė“, – teigia pašnekovas.
Tik gero produkto neužtenka: reikalinga stipri komanda ir gebėjimas įgyvendinti išsikeltus tikslus. Reikėtų nepamiršti ir to, kad, jei dirbama su mokslininkais, galima kreiptis dėl dotacijų. Taip pat būtina apsaugoti intelektinę nuosavybę. T. Martūnas atskleidžia ir tai, kaip gauti trūkstamų lėšų: „Keliauti pas verslo angelus, jei neužtenka savo lėšų, ir produktą parduoti pirmiesiems klientams. Pasiruošti greito augimo planą, įtikinti rizikos kapitalo fondus investuoti. Planą materializuoti. Visi projektai, kurie turi unikalumą, pasitelkdami rizikos kapitalo pinigus, turi greitai judėti pasaulio mastu.“
Pašnekovas dalinasi, kad šiuo metu ir Lietuvoje turime panašių į „Lumos“ pavyzdžių, kurie yra sėkmingi: „Monimoto“ apie motociklistų saugumą, „Millo Appliances“ – apie patogumą gaminant maistą. Abiem, manau, sekasi ir seksis puikiai.“ Visgi, anot T. Martūno, Lietuvoje nėra patrauklių mechanizmų, skatinančių remti ankstyvosios stadijos startuolius, pavyzdžiui, kaip EIS ar SEIS Jungtinėje Karalystėje.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.