...

10 taisyklių, kaip pritraukti investicijų savo „startupui“

Verslas

2013.07.08

Autorius: Povilas Sabaliauskas

Temos: .

10 taisyklių, kaip pritraukti investicijų savo „startupui“

Jeigu galite apsieiti be investuotojo, kuris mainais už dalį kompanijos suteiks jums reikiamų lėšų, tai stenkitės kuo ilgiau išlikti nepriklausomi. bzn start fotomontažas

Jums kilo verslo idėja. Susidėliojote visus planus, žengėte pirmuosius žingsnius idėjos įgyvendinimo link. Kas toliau? Šlovė, pinigai ir šviesi ateitis? Labai gerai, jeigu jaunas verslas geba pats generuoti pajamas. Jeigu galite apsieiti be investuotojo, kuris mainais už dalį kompanijos suteiks jums reikiamų lėšų, tai stenkitės kuo ilgiau išlikti nepriklausomi. O kaip kitu atveju ieškoti investuotojo? Vienas „Startup Monthly Vilnius“ organizatorių ir „XtGem“ generalinis direktorius Mindaugas Kriščiūnas sutiko pasidalyti mintimis apie tai, ko reikia „startupams“, kad pritrauktų investicijų.

1. PIRMIAUSIA REIKIA IDĖJOS. JI GALI KILTI ĮVAIRIOMIS APLINKYBĖMIS, BET SVARBIAUSIAS YRA VIENAS DĖMUO: IDĖJA TURI SPRĘSTI PROBLEMĄ.

„Yra keletas idėjų tipų. Pirmasis tipas, kai sukuri technologinį ar nebūtinai technologinį dalyką tam, kad spręstum savo problemą, kuri iškyla profesiniame arba asmeniniame gyvenime ir kurios pigaus bei greito sprendimo rinkoje dar nėra. Tada pats sukuri problemos sprendimo metodą ir ieškai, ar dar kas nors turi tokią pačią problemą.

Antrasis tipas, kai pastebi problemą iš šalies, sukuri jai sprendimą ir rodai jį kitiems žmonėms, stebi, kaip jie priima alternatyvą.

Trečias tipas, kai turi įgūdžių ir pastebi, kad kažkas veikia ne taip, kaip turėtų. Tarkime, dirbi buhalteriu ir pastebi, kad kokioje nors programoje yra dešimčia

paspaudimų per daug. Sugalvoji, kaip viską padaryti vienu paspaudimu.

Jauniems žmonėms, dar neturintiems universitetinio ar profesinio išsilavinimo, paprastai šauna pirmo arba antro tipo idėjos. Jie arba pamato problemą, arba patiria ją asmeniškai.“

2. SVARBU PRISIMINTI, KAD NET IR GRAŽIAUSIA IDĖJA BUS PASMERKTA NESĖKMEI, JEI NEBUS ĮGYVENDINTA PRAKTIŠKAI.

„Esminis dalykas yra ne tiek idėjos originalumas, kiek jos įgyvendinimas.

Tai svarbiausias elementas. Manau, kad tai galioja ne tik technologijų, bet ir kituose sektoriuose. Dar svarbu įžvalgos, dirbanti komanda.“

3. JEIGU JAU PASIEKĖTE ETAPĄ, KAI EINATE SUSITIKTI SU POTENCIALIAIS INVESTUOTOJAIS, NEŠKITĖS NE GRAŽIAI PARAŠYTĄ KALBĄ, O ATLIKTŲ DARBŲ ĮRODYMĄ.

„Manau, vienas didelis darbas pasako daugiau nei tūkstantis gražių žodžių.

Jeigu kalbame apie idėjos prezentaciją, tai yra tam tikri elementai, kurių svarbiausias yra rezultatai. Tarkime, turi prototipą, pirminę versiją. Kiek žmonių ją parodei? Kiek iš jų pasakė, kad ja naudotųsi? Kiek iš jų galbūt ja jau naudojasi kiekvieną dieną? Kiek žmonių sakytų, kad gali sumokėti už šį dalyką penkis, penkiasdešimt ar tūkstantį litų? Tokie dalykai yra svarbiausi prezentacijose ir pristatymuose investuotojams.“

4. SVARBU IŠSIAIŠKINTI, AR IDENTIFIKUOTA PROBLEMA YRA UNIVERSALI, T. Y. AR JI KYLA GANA DIDELEI GRUPEI ŽMONIŲ.

„Kitas etapas yra mastelio didinimas. Pamačiau problemą, suformulavau idėją, apskaičiavau rinkos dydį. Paprašau draugo, kad šis prisidėtų prie prototipo kūrimo, ir kartu jį kam nors pasiūlome. Tas asmuo pasako, kad man už tai net sumokėtų. Tada aš galiu sakyti investuotojui: žiūrėk, yra tokia problema, aš ją galiu išspręsti, rinkos apimtis – dešimt milijonų ir jau radau įmonę, kuri man sumokėtų, jeigu baigčiau projektą per du mėnesius. Tai patys geriausi dalykai, kokius tik gali parodyti prezentacijoje, kai yra tikras produktas ir tikras pirkėjas.“

5. SVARBIAUSIA YRA PRODUKTO FUNKCIONALUMAS. ŠTAI KODĖL PROTOTIPAS VISAI NETURI BŪTI GRAŽUS AR NUGLUDINTAS. JIS TURI VEIKTI.

„Reikia kuo anksčiau išgryninti funkciją ir ją pateikti. Jeigu turi problemą ir mano prototipas ją išsprendžia, tai reikia jį patobulinti, kad jis tą pačią problemą spręstų dar greičiau. Reikia bandyti greitai ir dažnai – kas savaitę, kas mėnesį. Būtina tą produktą rodyti kuo didesniam žmonių būriui ir įsitikinti, ar visi turi tą pačią problemą, ar tik tu vienas. Jei antras variantas, vadinasi, tik gaišti laiką ir eikvoji savo resursus.“

6. KAS BUS TAVO PRODUKTO VARTOTOJAI? Į KOKIĄ RINKĄ ORIENTUOJIESI? KĄ NAUJA KETINI PASIŪLYTI? INVESTUOTOJAI NORI ŽINOTI ATSAKYMUS Į ŠIUOS KLAUSIMUS.

„Reikia gerai suprasti idėjos rinką. Jeigu produktas yra, pavyzdžiui, medicininis aparatas, juk neisi kalbėtis su teisininkais. Jeigu nepažįsti rinkos, vadinasi, nesugebėsi įtikinti, kad žmonės pasitikėtų tavo idėja. Prieš kreipiantis į investuotojus reikia identifikuoti visas rinkas ir žmones, kurie pirktų tavo idėją.“

7. NE VISI INVESTUOTOJAI GALI PASIRODYTI TINKAMI BŪTENT TAU. SVARBU SUSIRASTI TOKĮ, KURIS IŠMANYTŲ RINKĄ, Į KURIĄ KETINI ŽENGTI.

„Be galo svarbu pasirinkti tinkamą investuotoją. Yra keletas pinigų tipų, kuriais galima bandyti realizuoti savo idėjas. Tai viešieji pinigai (ES fondai ir pan.) ir privatus kapitalas.

Privatų kapitalą dar galima skirstyti į du tipus: vadinamuosius protingus ir nepatyrusius pinigus. Ieškok tokio investuotojo, kuris turėtų patirties toje rinkoje, kuriai bandai siūlyti savo idėją. Taip bus lengviau ne tik pritraukti investicijų, bet ir tobulinti produktą. Patarimas: visada ieškok protingų pinigų su patirtimi.“

8. DAUGELIS „STARTUPŲ“ TAIP IR NEPASIEKIA DIDELĖS KOMPANIJOS LYGIO. INVESTUOTOJAI RIZIKUOJA SKIRDAMI PINIGUS, TAD KAIP JUOS ĮTIKINTI, KAD TAI TIKRAI VERTA DARYTI?

„Pagrindinis dalykas, kurį tenka girdėti iš investuotojų, yra komandos svarba. Kokią patirtį turi kuriantys žmonės? Kiek darbo jie įdėjo? Kiek rizikuoti jie pasiryžę?

Paprastai investuotojas išrašo čekį, kartais net labai didelį. Rizika yra milžiniška, nes tik viena iš šimto kompanijų tampa sėkminga ir atperka nuostolius. Todėl svarbu, kiek komanda yra atsidavusi idėjai ir savo produktui. Investuotojai ieško žmonių, pasirengusių sėkmingai plėtoti verslą.“

9. INVESTUOTOJAI NORI MATYTI JUDĖJIMĄ Į PRIEKĮ. TIK TAI ĮTIKINS, KAD Į TAVO IDĖJĄ BUVO IR YRA VERTA INVESTUOTI.

„Jeigu pavyko sulaukti dėmesio, svarbu prisiminti, kad investuotojai atidžiai stebi pokyčius. Štai šiandien susitikome ir tu nori investuoti į mano kompaniją, o po mėnesio vėl sutarėme susitikti. Investuotojus žavi pokyčiai. Tokie dalykai kaip klientų bazės augimas šimtu ar tūkstančiu procentų, mokančių klientų gavimas, nišą pažįstančio žmogaus pritraukimas yra rodikliai, kad komanda dirba, stengiasi ir juda į priekį.“

10. SVARBU ATSIMINTI, KAD JEIGU ESI AIŠKIAI APSIBRĖŽĘS, KĄ, KAM IR KODĖL DARAI, TAI INVESTUOTOJAI PATYS ATEIS.

„Didelis skirtumas tarp to, kai einama ieškoti investicijos ir kai investicijos ieško tavęs. Kur kas geresnė antroji pozicija. Vadinasi, tu jau turi ir gerą komandą, ir verslo modelį, ir rinkos žinių. Tada tarsi apsikeičiama vaidmenimis. Tu neprašai, nes investuotojai patys nori dalies tavo kompanijos. Tai geriausia pozicija, kurioje gali būti „startupas“ ar jaunas verslininkas.“

Svarbu laikytis SMART taisyklių, o jos reiškia, kad idėjos ar jauno verslo strategija ir darbai turi remtis

S – specific (specifiniais konkrečiais tikslais)

M – measurable (viskas turi būti matuojama ir lyginama, kaip progresuojama)

A – achievable (reikia nusistatyti pasiekiamus ir logiškus tikslus)

R – realistic (realistiniai; tai reiškia, kad komanda turi resursų ir galimybių įgyvendinti tikslus)

T – time boud (laiko apibrėžti; viskas turi vykti periodais: 1 mėn., 3 mėn., 6 mėn. ir t. t.)

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.