Per dvi paras moksleiviai sukūrė 95 verslo idėjas
2020.10.09
Temos: Marketingas, Startuolis, Verslo pradžia.
Rugsėjo 25–27 dienomis daugiau nei 550 moksleivių iš daugiau nei 140 komandų surėmę protus dalyvavo didžiausioje Lietuvoje internetinėje „AcceleratorX“ verslumo ir inovacijų stovykloje „Challenge The Challenge“. Jaunieji kūrėjai per 48 valandas turėjo išspręsti aktyvistų ir ekspertų mestą iššūkį arba pačių iškeltą problemą. Siūlydami sprendimus, moksleiviai kūrė verslo idėjas.
Laukia investicijos
Jaunimo verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ jau antrą kartą organizuojamo verslumo akseleratoriaus tikslas – suteikti realią galimybę mokiniams vos per dvi paras realizuoti savo verslo idėjas, stumtelėti mokinius drąsesnių sprendimų link ir leisti praktiškai išbandyti savo jėgas kuriant programos „AcceleratorX“ jaunąją bendrovę. Tiesioginio renginio metu jaunuoliai ieškojo įvairiausių problemų sprendimo būdų, nagrinėjami buvo ne tik Lietuvoje, tačiau ir pasaulyje vyraujantys iššūkiai.
Išgrynintas problemas moksleiviai išspręsti turėjo generuodami verslo ir būsimų produktų bei paslaugų idėjas. Vertinimo komisijai jie turėjo pateikti ir prototipus, taip pat savo verslo idėją pristatyti nusifilmavę vaizdo įraše. Į finalinį iššūkio etapą – interviu su verslo mentoriais – buvo pakviesta tik TOP 18 konkurso komandų.
Į visų iššūkyje dalyvaujančių komandų verslo idėjas investuos „Lietuvos Junior Achievement“, o brandžiausių verslo idėjų vystymui įsteigtas net 1 000 eurų investicinis fondas bei mentorysės sesijos. Iš viso 95 moksleivių pateiktų verslo idėjų pristatymus peržiūrėti galite „Lietuvos Junior Achievement“ Youtube grojaraštyje.
Laimėjo inovacija restoranams
Pirmąją iššūkio vietą ir 500 eurų investiciją laimėjo jungtinė Vilniaus Vytauto Didžiojo, Mykolo Biržiškos ir „Santaros“ gimnazistų komanda „Realic“. Komandą sudaro dešimtokai Benas Volkovas, Mykolas Aškelovičius ir Ernestas Raudonis bei dvyliktokas Vadim Čeremisinov. Moksleivių verslo idėja – virtualūs meniu restoranams. Juos klientai galėtų pasiekti savo išmaniųjų naršyklėse, pridėję telefoną prie ant restorano staliukų priklijuotų jutiklių ir taip maistą bei gėrimus užsisakyti be padavėjų įsiterpimo.
„Mūsų sprendimas yra inovatyvus, nes pritaikome nebrangias ir efektyviai problemas sprendžiančias technologijas. Lietuvoje panašių sprendimų daug nėra, o jei ir lygintume su konkurentais, išsiskirtume savo idėjos atvirumu pasauliui. Galvojame, kad ši idėja pakeistų daugelio maitinimo įstaigų ir jų klientų kasdienį gyvenimą“, – paklausti kodėl sumanymas inovatyvus atsako moksleiviai.
Anot jų, toks technologijų pritaikymas kavinėse ir restoranuose sutrumpintų ilgą užsakymų procesą, taupytų tiek darbuotojų, tiek klientų laiką. Tai leistų lengviau sužinoti patiekalų sudėtį ir alergenus bei sumažintų padavėjų poreikį ir išlaidas, didelę dalį kurių sudaro darbuotojų išlaikymas. „Taip pat prisidėtume prie COVID-19 plitimo stabdymo“, – teigia iššūkį laimėjusi komanda.
Sprendė parkavimo problemą
300 eurų investiciją į savo būsimą verslą ir antrąją vietą pelnė jungtinė Vilniaus Pilaitės ir Mykolo Biržiškos gimnazijų bei Vilniaus licėjaus moksleivių komanda „.thrashers.“. Ją sudaro septyniolikmečiai Ervinas Mitkevičius ir Meda Šulskytė bei aštuoniolikmetis Adomas Jucevičius.
Jaunieji antrepreneriai pasiryžo išspręsti didžiajai daliai vairuojančiųjų puikiai žinomą automobilių parkavimo mieste problemą. „Norime sukurti praktišką, suprantamai veikiančią išmaniąją programėlę. Joje vartotojai turėtų galimybę bet kada ir bet kur pasirinkto miesto žemėlapyje iš anksto pasižiūrėti, kuriose vietose yra laisvų mokamų ir nemokamų automobilio parkavimo vietų. Susiplanavus kur galės pastatyti automobilį sutaupoma laiko“, – apie savaitgalį vykusio internetinio iššūkio metu išvystytą idėją pasakoja moksleiviai.
Pasak jų, programėlėje vartotojai taip pat turės galimybę norimu laikotarpiu išsinuomoti automobilio stovėjimo vietą. Fiziniai asmenys arba privačios įmonės turės galimybę automobilio parkavimo vietas nuomoti. „Paslaugos veikimo principas paprastas – vartotojas žemėlapyje matys automobilių stovėjimo vietas, kurios yra nuomojamos ir jeigu vartotojas susidomės – galės paskaityti išsamesnę informaciją apie nuomą ir susisiekti su nuomininku“, – patikslina jaunieji antrepreneriai.
Gimnazistai tikisi, kad jų verslo idėja ne tik padės vairuotojams sutaupyti laiko ir greitai rasti kur pasistatyti automobilį, bet ir panaudoti nenaudojamas automobilių parkingo vietas jas išnuomojant. Ateityje verslo kūrėjai planuoja teikti ir daugiau paklausių, automobilių parkavimo problemas spręsiančių paslaugų. „Automobilių skaičius nuolat auga, tad auga ir automobilių stovėjimo vietų paklausa. Būtent todėl ir svarbu spręsti šią problemą – nieko nekeičiant ir šios problemos nesprendžiant ateityje gali iškilti dar daugiau sunkumų“, – baiminasi jaunieji kūrėjai.
Atkreipė dėmesį į ekologiją
Trečioji konkurso vieta ir 200 eurų investicija atiteko Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos dvyliktokams Orestui Gaiveniui, Martynui Kumetaičiui, Andriui Žukauskui, Matui Rimkai ir Oskar Jonui Jazbučiui. Kartu jie sudarė komandą „LUX“. Gimnazistai per savaitgalį kūrė programėlę „EcoHunt“, kuri ne tik parodys vartotojui artimiausius atliekų perdirbimo punktus, bet ir virtualiais ir realiais apdovanojimais skatins žmones neteršti, saugoti aplinką ir prikelti daiktus antram gyvenimui.
„Mobilioji aplikacija leidžia vartotojui pasirinkti, kokio tipo atliekas jis nori priduoti, o pasirinkus asmuo yra perkeliamas į žemėlapio skiltį, kur gauna nurodymus kokiu keliu vykti į artimiausią atliekų surinkimo aikštelę, – veikimo principą aiškina jaunieji kūrėjai. – Kadangi ne visi vartotojai nori priduoti atliekas savanoriškai, mes taip pat sugalvojome žmones pritrauksiančią ir rūšiuoti motyvuosiančią apdovanojimų sistemą. Pridavus atliekas vartotojas gauna QR kodą, kurį nuskaičius virtuali sąskaita papildoma taškais, kuriuos vėliau galima iškeisti į dovanų kuponus. Programėlės vartotojas taip pat už įvairius pasiekimus, pavyzdžiui, pakartotinį atliekų pridavimą, gali gauti ir įdomių virtualių ženklelių. Aplikacija dar veiks ir kaip erdvė idėjų bei žaliavų dalijimuisi prikeliant daiktus antram gyvenimui ar iš atliekų kuriant naujus, todėl turėtų sudominti iniciatyvius, idėjų kupinus žmones“, – pasakoja jaunuoliai.
Šiukšlių atsikratymo tam nepritaikytose vietose problema, kurią sprendžia jaunieji antrepreneriai – rimta. Anot moksleivių tai ne tik žaloja aplinką ir gadina kraštovaizdį, bet ir kenkia šalies įvaizdžiui bei turizmui. Dėl taršos ir šiukšlinimo didėja užkrečiamų ligų skaičius, nukenčia ir gyvūnai, dažnai per klaidą šiukšles palaikydami maistu.
Į ugdymo procesą žvelgiama plačiau
Internetinių stovyklų rezultatais džiaugiasi ir renginį organizavusios jaunimo verslumo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė. Organizacijos vadovė įsitikinusi – XXI amžiaus švietimas nebėra tik mokyklos ar už švietimo politiką atsakingų institucijų reikalas. Anot jos, šiandien ugdymo procese yra svarbus bendruomeniškumas, visų visuomenės dalyvių įsitraukimas, taip pat mokymasis turi būti įvairus – lankstus ir kūrybiškas, panaudojantis visas ugdymui įmanomas priemones.
Verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“ yra vienas iš „Lietuvos Junior Achievement“ partnerių, palaikančių ir remiančių verslumo ugdymo programas.
„Šiemet dėl COVID-19 į internetinę erdvę persikėlusios moksleivių stovyklos neprarado savo patrauklumo – jose dalyvavo daugybė moksleivių iš visos Lietuvos, kurie generavo pačias netikėčiausias verslo idėjas ir įgavo vertingos verslo kūrimo patirties. Šis moksleivių verslumo ugdymo formatas unikalus tuo, kad jaunos asmenybės generuoja tokias verslo idėjas, kurios kyla iš galimybių, o ne būtinybės kurti verslą. Tai ypač iliustruoja geriausiomis pripažintos stovyklos metu sugeneruotos verslo idėjos. Nuo visam pasauliui aktualių COVID-19 ir ekologijos iššūkių sprendimų iki lokalių problemų, kurias gali išspręsti pasiūlyti inovatyvūs verslo sprendimai. Tokiu principu sukonstruotos verslo idėjos turi didžiausias galimybes tapti sėkmingu verslu ateityje“, – sako Inga Juozapavičienė, „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento vadovė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.