...

Verslo plano rengimo ypatumai

Verslas

2013.02.08

Autorius: Jana Saifulinaitė

Temos: .

Verslo plano rengimo ypatumai

Verslo planai – tam tikros formos mokslinė fantastika. Realiai jiems dažniausiai trūksta sąlyčio su realybe. bzn start fotomontažas

„Kaip parengti gerą verslo planą, kuris potencialiam investuotojui žadintų susidomėjimą?“ – dažnas klausimas, į kurį atsakymo ieško jauni verslininkai. Internete galima rasti daug skirtingos ir prieštaringos informacijos apie verslo plano rašymą, o specialistų nuomonės šiuo klausimu taip pat skiriasi. „Verslo planai – tam tikros formos mokslinė fantastika. Realiai jiems dažniausiai trūksta sąlyčio su realybe“, – vienoje konferencijoje išgirstus verslo planus rašančio žmogaus žodžius atkartojo didžiausios Vidurio ir Rytų Europos regione pradedančių verslų skatinimo programos „StartupHighway“ įkūrėjas ir vadovas Rokas Tamošiūnas. Anot jo, rašant verslo planą užtenka keturių puslapių, jei juose viskas pateikta aiškiai ir konkrečiai.

Domiuosi, kaip turi atrodyti geras verslo planas ir kokie klausimai gali padėti jį parengti.

Galioja taisyklė „mažiau yra geriau“

Rizikos kapitalo investuotojas Eugene Kleineris yra teigęs, kad verslo planas verčia disciplinuotai mąstyti ir idėja, kuri iš pradžių atrodė nuostabi, pasidomėjus detalėmis ir skaičiais gali visiškai nublankti. Suprantama, kad net naudojantis verslo plano šablonais pradedantiems verslininkams nelengva aiškiai išdėstyti įvairialypius įmonės steigimo bei valdymo aspektus ir įtikinti potencialų investuotoją, kad įmonės veikla žada ilgalaikę ekonominę sėkmę.

R. Tamošiūnas teigė, kad kiekvienas verslas turi subtilybių ir vienas šablonas visiems netinka. „Visada reikia mąstyti. Negalima ir nereikia nieko taikyti aklai. Kai kam reikia kai ką išimti, kai kam pridėti“, – sakė jis ir pažymėjo, kad rašant verslo planą dažnai galioja taisyklė „mažiau yra geriau“.

Anot jo, verslo sumanymas, kuriam įgyvendinti rašomas verslo planas, bei tikslas, kurio siekiama, ir lemia plano struktūrą, bet svarbiausia, kad būtų aiškiai ir argumentuotai išdėstyta esminė informacija apie įmonės situaciją, veiklą, tikslus, poreikius, planus, prognozuojamas kryptis, perspektyvas ir rezultatus.

Kokią pridėtinę vertę kurs verslas?

„Dabar daug kalbama apie verslo plano rašymo įgūdžius, mokoma, kaip tai daryti. Bet viskas remiasi į žinojimą ir sąmoningumą, kas yra tavo verslas, kokią problemą jis spręs, kokią pridėtinę vertę kurs. Reikia daugiau gilintis į savo verslą, į savo viziją, rinkti duomenis, analizuoti, o ne lavinti verslo plano rašymo įgūdžius. Suprantama, pradėdami žmonės daug ko nežino. Klaidžiojimai ir prasideda iš nepatyrimo“, – sakė R. Tamošiūnas.

Verslo skatinimo programos „StartupHighway“ įkūrėjas ir vadovas pažymėjo, kad geram verslo planui galioja šios taisyklės: jis turi būti aiškus, teiginiai turi būti išdėstyti pagal svarbą glaustai, mintys dėstomos dalykiniu stiliumi, rinkos vertinimas turi būti grįstas realiomis įtikinamomis prielaidomis ir faktais. Anot jo, į verslo planą reikia žiūrėti lyg į prekę, kurią norima parduoti investuotojui.

„Klaida, jei rašantys verslo planą teigia, kad gaminys ar paslauga neturės konkurentų. Būtinas išsamus ir objektyvus potencialių konkurentų pristatymas. Beletristika ir rožinėmis spalvomis nupieštas ateities vaizdas rodo naivumą“, – sakė R. Tamošiūnas ir akcentavo, kad investuotojai skaitydami verslo planą visada nori sužinoti, kada susigrąžins investicijas, nes pelnas – jų tikslas.

Jis atskleidė, kad, kaip ir dauguma investuotojų, konsultacijų firmos rašytą planą gali užuosti iškart. „Tokių verslo planų dažniausiai niekas ir nevertina“, – tvirtino pašnekovas.

Būtina numatyti finansų srautus

Sakoma, kad versle – kaip ir žaidžiant šachmatais: norint laimėti, reikia numatyti keletą ėjimų į priekį. Pasak R. Tamošiūno , rengiant verslo planą verta pasinaudoti ir klausimų katalogu. Tai gali padėti parengti verslo plano pagrindą.

„Žinoma, kokie atsakymai bus įtraukti į verslo planą, jau priklauso nuo to, kokią prekę ar paslaugą gaminsite ir siūlysite. Aš pats turiu aiškų supratimą, kaip turi atrodyti ir kokia forma turi būti pateiktas dokumentų rinkinys, kurį galima vadinti verslo planu. Ir aš, kaip investuotojas, nuvertinu, kai yra padaryta daugiau (tai perteklinis rašymas, vėliau reikalaujantis perteklinio skaitymo), ir man trūksta, kai yra padaryta mažiau“, – sakė „StartupHighway“ įkūrėjas.

Pasak jo, nors būna skirtingi, verslo planai susideda iš keleto pagrindinių dalių, į kurias daugiausia dėmesio ir būtina kreipti.

„Pirmas puslapis – „Excel“ lentelė, kurioje pateikiami finansų srautai. Pvz., tai gali būti 24 mėnesių pinigų srautų projekcija. Iš jos bus matyti planuojamos kiekvieno mėnesio išlaidos ir pajamos – tuomet bus aišku, kokio finansavimo reikia, per kiek laiko įmonė gali tapti pelninga. Žinoma, universalios tiesos nėra – yra verslų, kurių atsiperkamumo nepamatysi per 24 mėnesius. Tuomet reikia finansų srautus dėlioti kitaip. Būtina elgtis pagal situaciją“, – sakė R. Tamošiūnas.

Jis teigė, kad antrame dokumente reikia nevyniojant į vatą parašyti visą verslo esmę: įvardyti problemą, sprendimą, nurodyti, kuo įmonė pranašesnė už konkurentus, per kiek laiko ir kiek pinigų tikimasi uždirbti, apibūdinti komandą ir kt.

„Šie du dokumentai yra patys svarbiausi. Jei jie gerai parengti, kartais ir jų užtenka norint sudominti investuotoją“, – kalbėjo pašnekovas. Pasak jo, kituose lapuose svarbiausia parodyti, kaip įmonė judės į priekį: kur bus po dviejų mėnesių, po keturių, po metų.

„Būtina suprasti, kad tai yra tik pažadas, bet reikia aprašyti, kas yra šiandien, ir detaliai nurodyti kelią, kuriuo bus pasiekiami numatomi rezultatai. Na, ir paskutiniame lape reikia aprašyti išėjimo į rinką strategiją. Taip pat nurodyti vartotojus, klientų profilį, – teigė R. Tamošiūnas ir pridūrė, kad jei kyla klausimų, galima ieškoti pagalbos: kreiptis į ekspertus, patyrusius verslininkus: – Jei šiandien ko nors nežinai, turėk planą, kaip tai sužinosi. Svarbiausia yra žinoti, ko nežinai. Galite kreiptis, kad ir į „StartupHighway“ specialistus.“

KLAUSIMAI, PADĖSIANTYS PARAŠYTI VERSLO PLANĄ

Ar leis ši verslo idėja uždirbti pinigų?

Kokią tieksite prekę ar paslaugą?

Kuo ši verslo idėja inovatyvi?

Kas yra potencialūs jūsų klientai?

Kodėl klientai turėtų jūsų prekę ar paslaugą pirkti?

Kokia yra konkurencinė padėtis?

Kokius klientų poreikius ši prekė ar paslauga tenkins?

Kokių reikės gamybos pajėgumų?

Kokia darbuotojų kompetencija ir kaip bus paskirstytos valdymo užduotys?

Kuo ši verslo idėja yra ypatinga, originali? Galbūt ji patentuota?

Kodėl ši prekė ar paslauga geresnė už kitas panašias?

Kokia padėtis su apyvarta, išlaidomis ir pelnu?

Kiek apytiksliai reikės investicijų?

Kiek reikės finansų? Iš kur tikitės finansavimo (kokie finansavimo šaltiniai)?

VERSLO PLANAS TURI ATSAKYTI Į TRIS SVARBIAUSIUS KLAUSIMUS:

Kokia dabartinė padėtis?

Ko siekiama (perspektyva)?

Kaip tai bus pasiekta (veiksmingiausias būdas)?

SVARBU: informacijos ir patarimų apie verslo planus ir jų rengimą galite gauti bet kuriame Lietuvos verslo informacijos centre – jie įkurti daugelyje savivaldybių.

Ekspertai

Rokas Tamošiūnas

Rokas Tamošiūnas

Partneris / Rizikos kapitalo fondas „Open Circle Capital“

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.