...

Plėtros maršrutas – nuo Baltijos iki Brazilijos

Verslas

2014.12.13

Autorius: Tomas Fedaravičius

Temos: , , .

Plėtros maršrutas – nuo Baltijos iki Brazilijos

Martyno Gudonavičiaus vadovaujama jauna bendrovė „Intelligent Communications“. BFL/ Ingos Juodytės nuotr.

Daugiau nei penkerius metus didžiuosiuose Lietuvos miestuose veikiančią viešojo transporto programėlę „Maršrutai“ rastume dažno autobusais ir troleibusais keliaujančio gyventojo išmaniajame telefone. Ją išbandžiusi visų trijų Baltijos šalių rinkose ir pritraukusi 1,4 mln. litų rizikos kapitalo fondo „Practica Capital“ investicijų, Martyno Gudonavičiaus vadovaujama jauna bendrovė „Intelligent Communications“ sukurtą platformą TRAFI bando pritaikyti užsienio didmiesčiuose. Įdomu tai, kad pirmajam plėtros svetur etapui lietuvių startuolis pasirinko ne kultūriškai artimas Europos šalis, o iššūkius besivystančiose valstybėse, tokiose kaip Brazilija ir Turkija. Netrukus TRAFI atkeliaus ir į Meksiką.

Bandymų aikštelė Lietuvoje

Plėtros planas, M. Gudonavičiaus teigimu, susiklostė natūraliai. Stiprių, šiose rinkose įsigalėjusių konkurentų nebuvo, tačiau veiklos pradžią pasirinktuose miestuose apsunkino keletas nelengvų pirmųjų iššūkių.

Kitaip nei, tarkime, Londone, atviri viešieji duomenys už Vakarų pasaulio ribų yra mažai kam girdėtas dalykas. Tad teko paplušėti kuriant programinę įrangą, kuri reikalingus duomenis nuskaitytų iš įvairių šaltinių.

Pradedant veiklą keturiuose Turkijos miestuose bei Brazilijos didmiesčiuose San Paule ir Rio de Žaneire kompanijai teko ne vieną dieną pasivažinėti norint perprasti tų miestų viešojo transporto specifiką. Juk iš pažiūros svetimšaliui logiškas maršrutas vietiniams gali sukelti šypseną – išvydęs tokį programėlės pateiktą pasiūlymą, čiabuvis tik pasukiotų prie smilkinio pirštą.

 

Norime, kad programėlė padėtų suplanuoti kelionę, peržiūrėti realiu laiku atnaujinamus transporto tvarkaraščius ir nusipirkti kelionės bilietą arba papildyti mėnesinę keleivio kortelę – visiškai nesvarbu, vilniečio, stambuliečio ar londoniečio.

M. Gudonavičius

 

„Lietuvoje prieš tai sėkmingai veikėme jau kelerius metus, tad esminius principus puikiai pavyko išbandyti ir perprasti. Žinoma, kas tinka Vilniuje ar Rygoje, nebūtinai veiks Stambule ar San Paule. Pavyzdžiui, lietuviai aktyviausiai naudoja tvarkaraščių peržiūros funkciją, o Turkijoje kur kas populiariau apskritai suplanuoti, kaip greičiau nusigauti nuo taško A į tašką B. Apskritai Baltijos šalių rinkos, mano įsitikinimu, yra puiki aikštelė išbandyti savo paslaugą, įgyti patirties, prieš žengiant į platesnius vandenis“, – tvirtino TRAFI platformos vadovas.

Svarbiausia plėstis kokybiškai

Daugelį programėlės veikimui būtinų duomenų TRAFI surenka iš didžiuosiuose miestuose veikiančių transporto agentūrų. Kitaip nei „Google“, kuri arogantiškai reikalauja pateikti duomenis būtent korporacijos sukurtu formatu, antraip ši miestą aplenks, TRAFI geba suvirškinti įvairiais formatais pateiktus duomenis.

„Google“ nelaikome tiesioginiais savo konkurentais, nes jie orientuojasi į platų paslaugų spektrą, o mes specializuojamės viešojo transporto srityje.

Be to, mums svarbiausia ne greita geografinė ekspansija, kuri negarantuoja paslaugos kokybės. Mūsų tikslas yra nuosekliai dirbant kiekviename mieste tapti populiariausia viešojo transporto programėle“, – paaiškino pašnekovas.

Tam, kad naujausia informacija programėlės vartotojus pasiektų laiku, o paslauga būtų kokybiška, TRAFI Turkijoje ir Brazilijoje samdo toje šalyje gyvenančius darbuotojus, išmanančius rinkos subtilybes. Šie ne tik padeda tobulinti programėlę, bet ir tvarko jos komunikaciją socialiniuose tinkluose, kitas reklamos formas, kuria aktyvių programėlės vartotojų bendruomenę.

Prisideda ne vien pinigais

Be dviejų darbuotojų Turkijoje ir Brazilijoje, Vilniuje įsikūrusiame kompanijos štabe dirba dar aštuoni žmonės. Veiklą pradėję kvartetu, programėlės kūrėjai, pritraukę pirmąsias „Practica Capital“ investicijas, stengėsi plėsti komandos kompetenciją, įliedami šviežio kraujo.

Pradėti veiklą naujame mieste, M. Gudonavičiaus skaičiavimu, šiuo metu trunka maždaug savaitę. Programėlę ir po ja slypinčią programinę platformą galima iš esmės sėkmingai pritaikyti bet kuriame didžiajame pasaulio mieste, net ir chaotiškiausiuose besivystančių šalių megapoliuose.

Kitą investicijų porciją „Intelligent Communications“ skyrė konkrečioms plėtros Brazilijoje ir Turkijoje priemonėms.

Prie strategijos tobulinimo ir sėkmingos plėtros aktyviai prisideda su investicijomis į bendrovės „Intelligent Communications“ valdybą atkeliavę itin daug patirties IT startuolių sektoriuje sukaupę profesionalai, tokie kaip buvęs „Nokia Maps“ vadovas ir dabartinis „SoundCloud“ viceprezidentas Sylvainas Grande’as bei drabužių mainų startuolio „Vinted“ vienas iš įkūrėjų Mantas Mikuckas.

„Šie asmenys savo sukaupta patirtimi ir žiniomis padėjo mums sparčiai pasiekti naują kokybės lygį. Taip pat itin svarbu bus pasaulinio garso investuotojus pritraukti antrame „Series A“ ir trečiame „Series B“ etapuose, kai platus kontaktų bagažas ir ilgametė patirtis gali iš esmės daryti įtaką tarptautinei sėkmei“, – neabejojo pašnekovas.

TRAFI nuosekliai rengiasi antrajai investicijų fazei. Nauja finansinė injekcija, planuojama, atkeliaus iki šių metų pabaigos.

Reklamos rodyti neketina

Tarp artimiausių geografinių užmojų – Meksikos sostinė. Anot TRAFI vadovo, pasiekus tikslą tapti svarbiausiu pasirinkimu didžiausių besivystančių šalių miestų gyventojams ir užsiauginus kietą sprandą, ateis eilė ir Vakarų Europos bei JAV.

„Mūsų monetizacijos modelis aiškus – ketiname uždirbti iš viešojo transporto bilietų pardavimo. Mūsų vizija yra tokia, kad didmiesčio gyventojas turi gauti bendrą viešojo transporto patirtį. Norime, kad programėlė padėtų suplanuoti kelionę, peržiūrėti realiu laiku atnaujinamus transporto tvarkaraščius ir nusipirkti kelionės bilietą arba papildyti mėnesinę keleivio kortelę – visiškai nesvarbu, vilniečio, stambuliečio ar londoniečio. Kalbamės apie bilietų pardavimą su keletu miestų. Jie žiūri į tai gana palankiai, o programėlės vartotojai taip pat nuolat teiraujasi, kada galimybė atsiras.

Tai ne tik išplės mūsų funkcionalumą, bet ir ims generuoti pinigus. Neabejoju, kad bilietai per mobiliąją platformą yra neišvengiamas kitas technologijų vystymosi etapas. O štai reklamos mūsų programėlėms visiškai nėra ir nebus. Standartinė reklama erzina vartotojus. Norint ją pateikti tinkamai ir įdomiai, pavyzdžiui, panaudojant geolokaciją, pagal vartotojo buvimo vietą, reikia labai pasistengti. Tai atskiras specifinių žinių ir koncentracijos reikalaujantis darbas. O uždirbti vien iš reklamos parodymo tikrai neketiname“, – atskleidė pašnekovas.

Jis tikisi, kad rasti tiesiausią maršrutą į programėlės vartotojų širdis leis ir naujai kuriamas algoritmas, kuris gali mokytis iš vartotojų elgsenos, leis jiems įvertinti automatiškai sugeneruotus maršrutus bei taip itin pagerins paieškos rezultatus. Platformą kuriantys lietuviai žvelgia į ateitį, bandydami nuspėti, kaip vystysis ir bendraus tarpusavyje jų įdarbinamos technologijos. Pamažu ruošiamasi tikėtinam išmaniųjų laikrodžių, kurie bus sinchronizuojami su telefonais, bumui. Kai jie išpopuliarės, teks perprasti, kaip geriau pritaikyti naują techonologiją. Tai, kas dabar skamba futuristiškai, netrukus taps savaime suprantama realybe.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.