...

Amerikoje įgyta patirtis – raktas į sėkmingą verslą Lietuvoje

Verslas

2014.05.14

Autorius: Jana Saifulinaitė

Temos: , .

Amerikoje įgyta patirtis – raktas į sėkmingą verslą Lietuvoje

„Kraustymo komandos“ įkūrėjas ir vadovas Martynas Vidžiūnas BFL/Andriaus Ufarto nuotr.

„Grūščikų“ pas mus nėra – yra kraustytojai“, – apie savo prieš 6-erius metus įkurtos įmonės „Kraustymo komanda“ darbuotojus sako šiaulietis 30-ties metų Martynas Vidžiūnas.

„AMERIKIETIŠKOS SVAJONĖS“ IŠSIPILDYMAS

Baigęs Šiaulių Lieporių gimnaziją Martynas išvažiavo į Ameriką. „Metus dirbau kraustymo darbų vykdytoju vienoje stipriausių ir moderniausių kraustymo kompanijų Bostone, – prisiminimų labirintais į tuos laikus, kai dar teko dirbti kitiems, leidžiasi pašnekovas. Verslininkas pasakoja, kad prieš išvažiuojant jam jau teko susidurti su posovietiniu požiūriu į darbuotojus ir patį verslą. „O ten, Amerikoje, viskas kitaip. Pavyzdžiui, aš dirbau didelė kompanijoje, bet kiekvienas ten jaučiasi svarbia dalimi. Jei nori ir nebijai darbo – gali užsidirbti“, – sako Martynas ir priduria, kad dabar suprantąs iš kur tas posakis „Amerikietiška svajonė“. – Ten per sezoną patys vadybininkai ateidavo dirbti kartu. Jei traumos – gydymai, masažai… Grįžęs norėjau kažką panašaus sukurti ir Lietuvoje, – atsimena vyras ir priduria, kad Amerikoje viskas lengviau, paprasčiau: sugalvojo namų šeimininkė, kad reikia verslą daryti – eina ir daro. – O pas mus gi visi bijo biurokratinių sunkumų“, – gūžteli pečiais vyras.

LIETUVIŠKO KRAUSTYMOSI YPATUMAI NETENKINO

Grįžęs į Lietuvą Martynas derino informacinių technologijų bakalauro studijas Šiaulių universitete ir darbą valymo kompanijoje „Valumina“. „Buvau nustebintas – tos valymo kompanijos vadovo požūrio į žmogų – kaip Ameikoje!, – šypsosi Martynas . – Ir „Valuminoje“ aš iš pradžių dirbau 0, 25 etatu, po to tapau vieno projekto vadovu, po to – kito, po laiko – ir įmonės vadovu (aut. pastaba – didžiausia Šiaurės Lietuvoje patalpų valymo kompanija). Ten nuolat siūliau savo idėjas, suprasdamas, kad tik kuriant vertę įmonei gali būti naudingas“, – pasakoja Martynas. Pašnekovas prisimena, kad netrukus jam su šeima teko kraustytis iš buto į namą ir tuomet susidūrė su lietuviško kraustymosi sfera Šiauliuose. „Žinot, mes užsisakėme kompaniją – atvažiavo vienas vairuotojas su pusiau dengta mašina ir sako: susikraukit patys! Tai mes ir susikrovėme patys“, – nusijuokia Martynas. Tuomet, sako, ir ryžosi imtis savo verslo.

SVARBU APGALVOTAI VALDYTI FINANSUS

Martynas pasakoja, kad tik pradėjus verslą iškart buvo galvojama, kaip efektyviai panaudoti turimas lėšas. „Pradiniam kapitalui patys turėjome 50 000 litų: nusipirkome mašiną, medžiagas, reikėjo ratukų sunkiems daiktams, kraustymo pledų (tai buvo naujovė Lietuvoje)…. „Kol atsirado apyvartinės lėšos teko taupyti. Taip sutapo, kad žmonos brolis verslui darė įvairius dizaino darbus – pasinaudojome jo paslaugomis, brangių dizainerių nesamdėme. Pasirinkome investuoti tik į savo pagridinę veiklą, o ne apstatyti ofisą naujais baldais“, – pirmus įmonės žingsnius prisimena vyras ir pažymi, kad verslo planas buvo – esmę „sutalpino“ dideliame excelio faile. Anot jo, siekiant gauti finansavimą iš banko jis yra būtinas dalykas, bet ir pačiam verslininkui nepriklausomai kokią finansavimo galimybę bepasirinktų, nepamaišys. Akcentuodamas butinybę iš anksto turėti gaires, kryptį ir strategiją.

Martynas sako, kad jei pradėsi kažką daryti, o tik paskui pagalvosi – kaip ir ką – tave iškart aplenks konkurentai ir jų nebepasivysi. 2006 m. rudenį įmonę sukuręs vyras sako, kad per likusius pirmų darbo metų mėnesius pajamos siekė 90 000lt, po to didėjo. O šiais metais tikimasi, kad „Kraustymo komanda“ uždirbs kiek daugiau nei 800 000 lt. „Siekdama efektyvesnės veiklos nuo šių metų rudens „Kraustymo komanda“ truputį persigrupavo ir persistrategavo: iš seniau buvusių keturių padalinių liko trys – Šiauliuose, Vilniuje, Briuselyje (aut.pastaba – dirba tik vasaros sezonu).

Šalutines veiklas išskirstėme savo dukterinei įmonei, kuri atlieka vietinius kraustymus, o pati „Kraustymo komanda“ dabar orientuojasi į tarptautinius kraustymus ir į kraustymus Vilniuje“, – teigia Martynas ir pažymi, kad vienas iš nuosavo verslo pliusių yra tas, kad tu pats gali valdyti savo laiką – svarbu, kad tai netrukdytų bendrai įmonės veiklai.

KRAUSTYTOJAS – NE „GRŪŠČIKAS

Verslininkas džiaugiasi, kad vis daugiau žmonių supranta, kad kraustymo darbai gali būti atlikti labai profesionaliai. „Kraustytojas – tai „grūščikas yra vienas labiausiai erzinančių stereotipų, kurį bandome paneigti“, – sako Martynas ir priduria, kad tokie stereiotipai, kaip „verslo neįmanoma daryti visiškai skaidriai, visi verslininkai – vagys, visi klientai – kvailiai ir pan.“ yra itin giliai įsišakniję daugelio žmonių sąmonėje. Vyras pažymi, kad įmonės tikslas – būti greičiausiai ir profesionaliausiai dirbančia kraustymo komanda Lietuvoje. „Visi įmonės darbuotojai – studentai, darbas valandinis.

Kai rinkau komandą, didelį dėmesį kreipiau į tai, ar žmogus atsakingas, ar turi tikslus. Jei žmogus būdamas 22-23 metų neturi jokių tikslų, tai iškart yra kabliukas – kaip jis eis į priekį? Jei žmogus nieko nenori, tai dar nepradėjęs dirbti jau yra „užgesęs“. Tad tokių „užgesusių“ mūsų komandoje ir nėra. Siekiu būti labai demokratiškas vadovas, noriu, kad visi pasijusų komandos dalimi. Tegul jaunas žmogus dirba kol gali, įgauna patirties, o kai baigs studijas eina ieškoti darbo pagal specialybę“, – pasakoja Martynas.

Pasirodo, be jų toje pačioje sferoje Lietuvoje dar sukasi apie trisdešimt tokio paties būdo paslaugą teikiančių konkurentų, bet su kai kuriais jų palaikomi artimi ryšiai. „Didžioji dalis klientų mus susiranda per rekomendacijas ir atsiliepimus. Sprendimą būti brangesniems lėmė tai, kad mes norėjome šitoje srityje teikti profesionaliausias paslaugas, sukurti patį geriausią produktą ir sprendimą klientui. Savaime suprantam, kad mūsų valandos savikaina yra didelė“, – sako Martynas.

KALBANTI PAPŪGA IR 20 FORTEPIJONŲ

„Vienas įsimintiničusių darbų buvo, kai reikėjo kraustyti Šiaulių koncervatorijos patalpas. Ten per dieną ar dvi iš trečio aukštą į kito pastato trečią aukštą reikėjo pervežti ir pernešti apie 35 pianinus ir 20 fortepijonų – tikras iššūkis visiems! Dar teko perkraustyti akvariumų. Be žuvyčių, žinoma. Kartais žmonės turi labai didelių ir labai keistuose vietose“, – pasakoja Martynas . – Vežėme ir papūgą iš Briuselio į Lietuvą – kartu su žmonėmis kabinoje, kad jai nebūtų šalta ir liūdna. Taip pat – bičių avilius, bet bitės tuo metu miegojo.“, – šypsosi Martynas ir priduria, kad brokas kraustymo metu – taip pat gera galimybė.

Kaip tai? „Jei mes įbrėžiame stalą – restauruojame ar nuperkame tokį patį naują baldą. Mūsų komanda visada ieško sprendimų, kad žmogus nepajustų jokių nepatogumų. Taip, mums tai brangiai kainuoja, bet tai savotiška reklama: iš lūpų į lūpas keliauja informacija, kad „Kraustymo komanda“ ne tik gerai perkraustė, bet dar ir restauravo sugadintą baldą ar nupirko tokį pat naują. O mes turime sandėliuką, kur vis daugėja apgadintų baldų. „Kartais ateina studentų, kuriems trūksta baldų – mes daliname, bet iš to nedarome reklamos. Tiesiog padarome tyliai gerą darbą kažkam – ir viskas“, – sako Martynas.

LABDAROS AKCIJA – GRĄŽA SAVO MIESTUI

Martynas pasakoja nuo vaikystęs žaidęs krepšinį. „Ir visada tame kieme, kur aš augau stovėjo du apleisti krepšinio lentų stovai. Man visada kirbėjo mintis: sutvarkysiu aš tas lentas, lankus uždėsiu. Kai pagaliau prisiverčiau tai padaryti, sumąsčiau, kad galbūt prisidėtų ir kiti. Siekiant atnaujinti kuo daugiau aikštelių Šiaulių mieste buvo įgyvendintas projektas „Čia mano kiemas“, – pasakoja Martynas.

Vyras dažiaugiasi, kad finansine parama prisidėjo dvidešimt Šiaulių kompanijų, pradedant vietinėmis, baigiant visoje Lietuvoje turinčiomis savo tinklus. „Daugelis jų yra mūsų klientai, mūsų tiekėjai. Palaikėme ryšį su jais visada. Pasiteisino. Labai džiugu, kad Šiaulių kompanijos susibūrė į tokį gražų tikslą, kurio nauda yra visam Šiaulių miestui. Uždėjęs ant sutvarkytų krepšinio lentų stovų „Kraustymo komandos“ logotipą Martynas sako, kad tai taip pat yra reklama – didesnis vardo žinomumas ir taip pat socialiai atsakingos įmonės įvaizdžio kūrimas. „Tai mūsų grąža Šiauliams ir bendrumo jausmo siekis“, – sako Martynas ir priduria, kad jo tikslas kurti įmonę kaip vertę.

BŪTINA SIEKTI IŠSKIRTINUMO

„Svarbiausia išsikelti didelius tikslus, drąsiai jų siekti, nebijoti iššūkių ir to, kad pradžioje nepasiseks“, – pradedantiems ar ketinantiems pradėti savo verslą linki Martynas. Imantis idėjos realizavimo Martynas pataria žinoti kuo ji išskirtinė: „Jei viską darysi kaip visi – tebūsi dar vienas žaidėjas rinkoje, ir tiek. Turi daryti visai kažką naujo arba visai kitaip. Svarbu kelti klausimą: kuo būsi kitoks?“, – patarimais dalijasi verslininkas. Martynas pažymi, jog idėja yra visa ko pagrindas, bet taip pat būtina pagalvoti, kaip kiti sužinos apie tavo produktą, ar rinkoje jo reikės, kaip tu viską skaičiuosi, kokie bus tavo kaštai. „Finansavimo būdą reikia rinktis apgalvotai ir jis priklauso nuo norimos sumos ir verslo plano. Jei visai neturi santaupų ir artimieji negali niekuo padėti, pritaikęs tam tikrus saugiklius gali ieškoti ir investuotojų“, – sako „Kraustymo komandos“ įkūrėjas ir vadovas Martynas.

Organizuojate renginį?

Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.

Dėmesio! Svetainė naudoja slapukus. Daugiau informacijos apie slapukus galite rasti čia.