Apie pankiškas idėjas
2012.08.23
Temos: Vadyba, Verslo pradžia.
Kai susitikau su musumazyliai.lt įkūrėja Milda Mitkute, ji vis dar gyveno pirmojo turgelio įspūdžiais. Vilniaus mokytojo namų kiemelyje susirinkusios mamos keitėsi ir pardavinėjo nereikalingus savo vaikų drabužius, žaislus ir kita. Renginys pranoko visus lūkesčius ir sukėlė tikrą ažiotažą. „Maniau, jeigu ateis dešimt mamų, bus labai daug. Užsiregistravo aštuoniasdešimt ir norėjo dar daugiau. O šiaip pasižiūrėti atėjo apie septyni šimtai. Visos mamos buvo labai patenkintos“, – džiaugėsi M. Mitkutė. Reikia manyti, kad toks renginys buvo ne paskutinis, tačiau nebėkime taip toli į priekį ir pradėkime nuo pradžių.
Apie M. Mitkutę „bznstart“ jau rašė. Tąkart kalbėjome apie jos sukurtą tinklalapį manodrabuziai.lt, kurio lankytojai gali pirkti, pardavinėti, keistis jau panešiotais drabužiais. Ši idėja sulaukė tokio didelio pasisekimo, kad veiklą nuspręsta išplėsti, prisitaikyti prie pavienės vartotojų grupės – jaunų mamų.
„Mano drabužiai“ gimė būtent dėl galimybės keistis drabužiais. Kadangi „Mano drabužiams“ rugsėjį bus jau ketveri metai, realiai mūsų panelės, kurios visą laiką išliko lojalios, pasigimdė vaikučių. Jos pradėjo prašyti, kad leistume kelti į puslapį ir vežimėlius, kitus daiktus. Tai nelabai patiko jaunesnėms vartotojoms. Sugalvojome kompromisą – sukūrėme atskirą portalą. Erdvę, kurioje galėtų bendrauti tik mamytės ir tėveliai. Vis tiek tai gana skirtinga auditorija, mamų temos šiek tiek kitokios.
Gal truputį skiriasi ir amžiaus vidurkis. „Mano drabužių“ auditorija jaunesnė, o „Mūsų mažylių“ – kiek vyresnė, 27–28 metai ir daugiau. Taip ir atskyrėme. Turbūt sėkmingai, nes kol kas mamos labai patenkintos, džiaugiasi, kad pagaliau turi kur dėti senus žaislus“, – apie naujo tinklalapio atsiradimą kalbėjo M. Mitkutė.
Nors M. Mitkutė tikėjosi, kad dalis „Mano drabužių“ vartotojų perbėgs į naują svetainę, išėjo taip, kad „Mūsų mažyliai“ sulaukė daugybės naujų vartotojų. „Naujų žmonių atėjo. Iš tikrųjų maniau, kad auditorijos persidengs, tačiau atsitiko kitaip. Ši bendruomenė ypatinga tuo, kad mamos daug kalbasi tarpusavyje. Gal viena iš „Mano drabužių“ papasakoja apie mus savo draugėms, kurios nebūtinai ten lankosi. Taip ir yra, kad ratas plečiasi. Manau, ateityje daug didesnė dalis ateis iš kitur“, – sakė ji.
Atrodytų, „Mūsų mažyliai“ konkuruoja su gerai žinomu portalu supermama.lt, tačiau M. Mitkutė tvirtina, kad jokios konkurencijos nėra ir būti negali.
„Mes orientuojamės į kitokią auditoriją ir aš į juos žiūriu kaip į kolegas. Konkuruoti mes nenorime. Lietuva tokia maža, kad visi turi būti kolegos, o ne konkurentai. Kartais kaip tik geriau suvienyti jėgas ir surengti bendrą akciją. Užsienyje daug pavyzdžių, kai iš pirmo žvilgsnio konkurentai drauge organizuoja bendras reklamos akcijas, iš kurios laimi abu. Mūsų auditorija ir šiaip bus jaunesnė. Kiek kol kas matome, mūsų mamų amžiaus vidurkis kur kas mažesnis“, – teigė ji.
Šiaip ar taip, „Mūsų mažyliai“ savo vietą rado greitai. „Per keturias dienas nuo veiklos pradžios tapome didžiausi pagal siūlomą asortimentą, o per devynias sutraukėme daugiausia narių. Bijau sakyti, kad esame didžiausi, bet didesnių Lietuvoje neteko matyti. Toks augimas nustebino, tačiau iš tikrųjų labai malonu. Didelis pagalbininkas buvo „Mano drabužiai“. Mūsų principas buvo rašyti ant tokių pačių kodų. Žinoma, pokyčių išvengti nepavyko, bet per daug didelių nebuvo. Svetainės išdėstymas – beveik identiškas, yra tik keli specifiniai niunsai. Pavyzdžiui, „Mano drabužiuose“ yra trys kategorijos, o „Mūsų mažyliuose“ – šešios.
Kai į pasaulį paleidau „Mano drabužius“, viskas vyko labai pankiškai. O šįkart man jau buvo ir asmeninis iššūkis. Jau žinojau, ką darau. Daug kas vis dar vyksta pankiškai, bet atsirado šioks toks žinojimas. Idėjos vis dar beprotiškos, bet jos jau pasiekė aukštesnį lygmenį“, – kalbėjo M. Mitkutė.
Kas yra pagrindiniai „Mūsų mažylių“ lankytojai? Daugiausia jaunos moterys, tik ką tapusios mamomis ar dar tik besirengiančios tam.
„Aš jas vadinu pirmosiomis mamomis. Jos augina savo pirmus vaikus ir yra labai šiuolaikiškos: moka angliškai, naršo po visus interneto portalus. Jų ir lūkesčiai, reikalavimai yra visai kitokie. Vis dėlto nepastebėjau, kad mamos būtų labai reiklios. Tikėjausi, kad bus reiklesnės. Klausiu, kas negerai, ką reikėtų patobulinti. Jos pataria pridėti paieškoje kokią kategoriją, papildomą dydį, ir viskas. Jos reiklesnės pačioms prekėms, o ne mūsų produktui. Tai visiškai natūralu. Juk tai tavo vaikas ir stengiesi jį maitinti, auginti kuo kokybiškiau“, – pasakojo M. Mitkutė.
Didžiausia „Mūsų mažylių“ kūrėjų vertybė – sveitainės lankytojai. Stengiamasi ne tik pateisinti jų lūkesčius, bet ir nepriimti verslo sprendimų pakenkiant jiems.
„Visa komanda stengiasi kurti produktą tarsi sau. Daugeliu atvejų kompanijos Lietuvoje šį dalyką pražiopso. Jeigu matome, kad tam tikras veiksmas atneštų daugiau pajamų, bet mūsų nariai juo nusiviltų, visada pasirenkame mažiau pinigų ir patenkintus narius. Esame priėmę nemažai tokių strateginių sprendimų. Pavyzdžiui, iššokančios reklamos. Žinome, kad tai erzina vartotojus, nors generuoja didesnes pajamas. Mes jų atsisakome“, – dėstė M. Mitkutė.
Ji sako, kad puslapis turi būti kuo patogesnis naudoti. Jeigu ieškai konkretaus daikto, svarbi galimybė jį susirasti per kuo trumpesnį laiką. Mamos juk neturi laiko valandų valandas naršyti internete. „Laiko taupymas yra labai svarbus dalykas, o mamų projekte gal net esminis. Jos tikrai neturi laiko. Jeigu yra galimybė internete rasti reikiamą daiktą patogiai ir aiškiai, jos ja pasinaudos. Moters vaidmuo mūsų visuomenėje apskritai keičiasi. Ji atlieka daugybę pareigų vienu metu: yra ir namų židinio puoselėtoja, ir vaikų augintoja, ir žmona, ir darbuotoja. Mamos yra užimtos moterys! Turbūt net labiau užimtos nei paprastos karjeristės“, – svarstė verslininkė.
Mūsųmažyliai.lt skatina be reikalo neišmesti nereikalingų, bet dar puikios kokybės daiktų ir taip galbūt šiek tiek mažina naujų prekių paklausą. Ar nepyksta ant jų dėl to pardavėjai?
„Mes tikrai ant jų nepykstame, o ar jie ant mūsų, net nežinau… Mes gal dar per maži, kad pyktų, tačiau kai tapsime labai dideli (o tapsime!), ko gero, šiek tiek pyks. Aš nesu labai nusistačiusi prieš naujus daiktus, tačiau mūsų idėja yra skatinti prasmingesnį vartojimą“, – sakė M. Mitkutė.
Žinoma, prasmingesnis vartojimas drabužiais ir vaikų prekėmis nesibaigia, todėl ateityje galima tikėtis daugiau panašių projektų. „Minčių visada yra, tik jos kol kas nelabai apčiuopiamos, taigi neverta ir kalbėti. Dabar labiausiai orientuosimės į „Mūsų mažylius“ ir, be abejo, į „Mūsų drabužius“. Tik laiko klausimas, kada su „Mūsų mažyliais“ atsidursime užsienyje“, – ateities planus atskleidė Milda.
Verslininkė sako, kad į verslą, kuris kaip ir neturi apčiuopiamo produkto, daug kas vis dar žiūri kreivai. Pagrindinis klausimas – iš ko pinigus darote?
„Dar ir dabar tai išgirstame. Kiekvieną kartą, kai susitinkame su potencialiais partneriais, su kuriais norime bendradarbiauti. Pinigų mes nedarome, banknotų nespausdiname, tačiau pajamų šaltinių turime. Tai visų pirma reklama. Mes esame nemokami. Jeigu žmogus nori įkelti kokį nors daiktą, už tai pinigų neimame. Ir niekada neimsime“, – teigė M. Mitkutė.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.