Minios finansavimo platforma startuoliams, norintiems save išbandyti
2015.01.12
Temos: Startuolis.
Šiuo metu tarp besidominčiųjų startuolių pasauliu vargu ar rastume žmogų, nieko negirdėjusį apie platformas „Kickstarter“ ar „IndieGoGo“. Iš tikrųjų apie minios finansavimą dabar kalbama labai daug. Nuomonių irgi yra pačių įvairiausių. Didžiausi optimistai tiki, kad tai gali tapti puikia alternatyva tradiciniams investiciniams fondams. Pesimistai tiesiog mano, jog tai laikinas, madingas reiškinys. Kaip yra iš tikrųjų? „Verslo angelų fondo I“ partneris Algimantas Variakojis mano, kad tiesa, kaip dažniausiai būna, yra kažkur per vidurį.
Puikus būdas pasitikrinti
A. Variakojis sako, kad investuotojams minios finansavimo platformos kol kas labai patraukliai neatrodo. Jose tiesiog per daug neapibrėžtumo. Nelabai aišku, kaip turėtų veikti startuolio ir jį minios finansavimo platformoje suradusio investuotojo santykiai. Vis dėlto patiems startuoliams tokios vietos gali suteikti naudos. „Man visgi norėtųsi viską pasukti į ieškančiųjų investicijų pusę. Be to, kad tai yra pinigų pritraukimo būdas, minios finansavimas gali būti naudingas ir reklamai, produktui populiarinti. Ten pinigų pritraukimas yra neatsiejamas nuo produkto, kuris arba yra, arba dar tik bus. Tai galimybė žmogui įmesti penkis ar daugiau dolerių ir gauti kokį nors daiktą“, – sako pašnekovas.
Jam pačiam su minios finansavimu teko susidurti tiesiogiai. „Verslo angelų fondo I“ globojamas „Ars Lab“ sėkmingai veikė „IndieGoGo“ platformoje. „Viena mūsų įmonė „Ars Lab“ išleido elektroninę nosį. Mes padarėme gana rimtą pristatymą ir susirinkome tikrai didelę sumą pinigų. Be to, kiek netikėtai tapome žinomi JAV. Tai netgi šiek tiek pakeitė mūsų strategiją, nes iš pradžių labiau žiūrėjome į Europą, Aziją, bet dabar jau žinome, kad elektroninę nosį pradėsime pardavinėti JAV“, – atskleidžia A. Variakojis.
Taigi minios finansavimo platformos nauda gali pasireikšti ne tiek pinigais, kiek rinkos tyrimo rezultatais. „Kaip pardavėjams buvo įdomūs ir kiti dalykai. Mes pamatėme, kur yra rinka. Sužinojome, kad mūsų pirmasis pavadinimas „Peres“ buvo visiškai nevykęs ir netgi JAV yra blogas žodis. Taigi naudosime visai kitą pavadinimą. Taigi į visa tai aš žiūrėčiau nebūtinai kaip į bandymą pritraukti lėšų, bet ir kaip į produkto populiarinimą, rinkos tyrinėjimą. Net jeigu nesurenki lėšų, gali bent įvertinti rinkos lūkesčius, nes gauni atsiliepimų. Kartu galima ir sudominti partnerius“, – dėsto „Verslo angelų fondo I“ partneris.
Su šiomis platformomis tarpininkai gali dingti, nes į projektą pinigus gali sumesti masė žmonių, be to, greitai.
A. Variakojis
Yra ir nemažai chaoso
Vis dėlto A. Variakojis pastebi, kad minios finansavimas dar tik žengia pirmuosius žingsnius ir jame dar labai daug neapibrėžtumo. „Taip, ten struktūros trūksta. Gal netgi yra šiek tiek chaoso. Reikia pasakyti, kad ten yra ir produktų, kurie iš esmės sukurti tiesiog dėl juoko. Taip, ko gero, ne tik nuvertėja pati platforma, bet ir nukenčia kiti produktai. Kai pateikėme rinkai savo elektroninę nosį, tuo pat metu buvo pristatytas ir kitas panašus produktas. Tačiau mes turėjome prototipą, o ten nebuvo nieko. Žmonės prarado jiems sumestus pinigus. Tačiau tokia platformos mintis – įnešdamas pinigus tu rizikuoji“, – teigia jis.
Todėl ir žiūrėti į „Kickstarter“ ar „IndieGoGo“ dar reikėtų gana atsargiai, nepervertinant jų ir savo galimybių. „Iš principo tai yra mugė. Kaip mes per mugę suvežame savo prekes, taip ir ten žmonės sukelia savo idėjas. Tačiau susitikti su gamintojais, pasikalbėti su jais tai yra nebloga vieta. Man patinka, kad ten galima paremti gamintoją, susiorganizuoti susitikimą su idėjos autoriais. Tačiau mes čia vėl susiduriame su reglamentavimo problemomis. Taigi tai pusiau loterija, pusiau daiktų mugė“, – įsitikinęs A. Variakojis.
Viskas priklauso nuo jūsų pačių
Akivaizdu, kad minios finansavimo platformos vis dar yra šioks toks eksperimentas. Ar verta jame dalyvauti? „Pagalvokime apie galimybes, kurias gauname. Jeigu, tarkim, turėtum 15 sekundžių televizijos eterio, kaip jas išnaudotum? Gali pristatyti vieną produktą, gali pristatyti produktų liniją arba gali žmonėms įkalti į galvą interneto puslapį, per kurį pateiktum dar daugiau informacijos apie save. Taigi klausimas yra, ko mes norime, kokia mūsų strategija. Kai tai žinome, galime galvoti, ar platforma mums duos kokios nors naudos. Gali sumokėti tuos pačius pinigus ir pristatyti save labai blankiai arba gali pristatyti visą gamą savo produktų. Aš, kaip investuotojas, visada sakau, kad reikia pristatinėti ne patį produktą, o visą įmonę. Taigi viskas priklauso nuo to, kaip išnaudosi esamas galimybes. Juk kiti sugeba išnaudoti net ir kriminalinių žinių informaciją“, – sako pašnekovas.
Verslas nuolat ieško naujovių
Ar minios finansavimas turi ateitį? A. Variakojis sako, jog nežinia. Gal tai tik mada, kuri praeis. Tačiau faktas, kad tai yra didesnė tendencijos dalis. „Aš žiūrėčiau šiek tiek plačiau. Tai yra masės tarpininkų išmetimo iš grandinės tendencija. Interneto platformos leidžia atsikratyti tarpininkų. Jos priartina gamintoją prie pirkėjo. Jeigu dabar kas nors sukuria įdomų dalyką, tenka kreiptis į investicinius bankus, kreipiamasi dar į ką nors, tad iki gamintojo pinigai eina labai ilgai. Su šiomis platformomis tarpininkai gali dingti, nes į projektą pinigus gali sumesti masė žmonių, be to, greitai“, – teigia „Verslo angelų fondo I“ partneris.
Taigi, net jei minios finansavimo koncepcija nepasiteisins, mes vis tiek pamatysime gimstant ką nors nauja. „Naujų būdų vis tiek bus: produkto pristatymo, pardavimo, pinigų surinkimo. Pasaulis darosi labai mobilus. Aš, kaip investuotojas, kartais netgi esu sutrikęs. Bankai kitą sykį net ir nežino, ką daryti. Pasaulyje nuolat atsiranda visiškai naujų dalykų. Pasaulis neturi ribų. Viskas nuolat keičiasi“, – įžvalgomis dalijasi A. Variakojis.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.