3 didžiausi mitai apie verslo akseleratorius
2021.06.14
Temos: Finansai, Pardavimai, Startuolis, Technologijos.
DropBox“, „AirBnB“, „Quora“ – tai vieni labiausiai atpažįstamų startuolių vardų pasaulyje. Visos šios įmonės dalyvavo akseleratoriaus programose savo veiklos pradžioje. Tokį patį kelią pasirinko ir kylančios Lietuvos žvaigždės, kaip „Ondato“ ar „Ziticity“. Natūralu, kad matydami tokias sėkmės istorijas, vis daugiau startuolių ieško prieigos prie panašių programų. Ne išimtis buvo „GoRamp“ komanda, 2018 m. tapusi „Startup Wise Guys“ akseleratoriaus programos dalyviais. Startuolio vadovas J. Polonis dalinasi įžvalgomis, kokie mitai vis dar lydi verslo akseleratorius.
„GoRamp“ yra logistikos startuolis. Mūsų kuriamas sprendimas, padeda gamybinėms bei prekybinėms įmonėms centralizuotai valdyti logistikos paslaugų pirkimo ir pervežimo informaciją bei dokumentaciją. „Startup Wise Guys“ yra pirmaujantis verslas-verslui (B2B) akseleratorius Europoje. Skaičiuojama, kad jų programų sėkmės rodiklis siekia daugiau nei 77 proc. Iki programos pradžios jau buvome nudirbę pusantrų metų reikšmingų darbų. Tačiau būtent akseleratorius mums suteikė papildomą pavarą pirmosios investicijos pritraukimui ir šuoliui į viršų.
Todėl, kai šiandien vis dažniau girdisi prieš startuolių akseleravimo programas nukreiptos kalbos, nesusijusios su realybe, verta stabtelėti, išraizgyti ir išbaidyti šiuos mitus.
Akseleratorius atima laiką, kurį būtų galima skirti verslo plėtrai
Vienas dažniausiai girdimų mitų, susijusių su verslo akseleravimo programomis yra tai, kad akseleratorius užtrunka ir jam turi skirti laiką, kurį kitaip praleistum verslo plėtrai. Paskaitos, susitikimai su mentoriais, diskusijos – kritikams tai atrodo ne visada naudingu laiku, labiau skirtu sukurti atmosferai, o ne įgalinti startuolį.
„GoRamp“ patirtis šiuo atveju buvo visiškai kitokia. Kai prisimenu „Startup Wise Guys“ akseleratorių, pirmasis žodis, ateinantis į galvą, yra šeima. Iš akseleratoriaus išėjome turėdami tinklą partnerių. Jie savo organizacijose susiduria su tokiomis pačiomis jauno verslo problemomis kaip ir mes bei gali padėti, patarti ir palaikyti. Visos akseleratoriaus metu sukurtos draugystės padėjo „GoRamp“ sutaupyti laiko vykdant procesus (personalo atrankos, biudžeto sudarymo, viešųjų ryšių iniciatyvų), priimant sprendimus ar net apmokant naujus mūsų komandos narius. Laikas, kuris yra nuoširdžiai investuotas programos metu, atsiperka keleriopai ir padeda peršokti daugiau nei kelis verslo plėtros laiptelius. Taip pat niekada neprivaloma visiems komandos nariams dalyvauti visose programos renginiuose. Teisingas atsakomybių pasiskirstymas užtikrina, kad suspėjama visur, tad nevertėtų dėl to kaltinti akseleratorių.
Akseleratorius – nurodinėja, mentoriai – bruka savo verslo vystymo modelį
Mentoriai yra viena esminių akseleravimo patirtirties dalių. Mentoriais tampa savo srities profesionalai – tai pamatuojama patirtimi ir pasiekimais. Jie, kaip ir akseleratoriaus organizatoriai yra suinteresuoti programos dalyvių sėkme. Programos dalyvių pasiekimai ateityje taps jų sėkmės arba nesėkmės pavyzdžiais. Tai sukuria kitokią dalyvavimo akseleratoriuje atmosferą. Atsiranda asmenys, prieš kuriuos tampi atsakingu.
Mūsų „GoRamp“ komanda, viso „Startup Wise Guys“ akseleratoriaus metu turėjome progą gauti patarimų iš išties profesionalų mentorių. Jie padėjo labai aiškiai apibrėžti savo verslo viziją, tikslus ir taip išvengti daug neproduktyvių ir nereikalingų sprendimų. Jaučiamės jiems atsakingi, kas, sakyčiau, yra normalu. Vėlesnėse verslo stadijose atsakingu prieš žmones neišvengiamai būni nuolat – nuo praktikantų iki savo korporacijos valdybos narių ir visų klientų. Tačiau vienintelės akimirkos, kuomet gavome primigtynių patarimų, tai, kalbėdamiesi ko nereikėtų daryti. Tiek fondai, organizuojantys akseleratorius, tiek mentoriai, be visų sėkmingiausių plėtros istorijų turi triskart didesnį pluoštą nesėkmių. Visos nepasiteisinusios strategijos ir klaidos tampa saugikliais ir nuorodomis programos dalyviams, tačiau tikrai neapriboja galimybių ir netampa nurodinėjimais.
Dėmesys sutelkiamas į „pitch“, o ne ilgalaikį tvarumą
Aiškus ir sklandus savo verslo ar idėjos pristatymas yra kertinis pirminėmis jo augimo stadijomis – tai išgirsi ne tik kiekviename akseleratoriuje, bet beveik visuose renginiuose, skirtuose jauniems verslams. 30 sekundžių ir 3 minutes trunkantys savęs pristatymai yra pozicionuojami kaip tai, pagal ką tave pasirinks investuotojas, kuo remsis priimdamas sprendimą. Suprantu, kad tokioje šviesoje mokytis „pitchinti“ atrodo labiau, nei naivu.
Tačiau prisistatymo esmė slypi kur kas kitur. Nuolatinis savo idėjos pristatymas, jos vertės pabrėžimas, įsivaizdavimas, kad kalbi investuotojui, padeda startuoliui išgryninti tai, ką jis daro ir tuo pačiu tai, ko tas verslas tikrai nedaro. Tai padeda atmesti nereikalingas funkcijas ir stiprinti tai, kas svarbiausia. Išmoksti suprasti investuotojo lūkesčius, kalbėti jo kalba ir pažinti investavimo kultūrą. Visa tai sulygina sąlygas tame pirmame susitikime, suteikia tikrą šansą konkuruoti dėl investicijos ir ją pelnyti.
Startuolių akseleravimo programos apauga pačiais įvairiausiais mitais. Neneigiu, kad tai gali lemti ir nemažai objektyvių argumentų. Juk klasikinio verslo struktūra tokių praktikų netaiko, o būtent konvenciniais principais yra vis dar dėstomas ir aiškinamas verslas. Tačiau asmeninė „GoRamp“ ir daugelio kitų startuolių patirtis rodo kitaip. Tai yra verta, o ypač konkurencinguose ir jautriuose sektoriuose – beveik būtina patirtis.
Organizuojate renginį?
Tuomet „bzn start” gali pasiūlyti puikią galimybę išviešinti Jūsų renginį ir padėti pritraukti potencialių dalyvių.